ממשחקי אינדי ועד AAA, מטירות אפלות ועד משחקי באטל רויאל, אלו הם 10 המשחקים הכי משפיעים בעשור 2010
אחרי שפרסמנו את רשימת עשרת המשחקים שהכי אהבנו בעשור 2010 בחודש האחרון של העשור, הגיע הזמן לסגור את החודש הראשון של העשור החדש ביחד עם עשרת המשחקים שהכי השפיעו לדעתנו על התעשייה בעשור 2010.
קשה לקבוע מהו משחק משפיע, אך לדעתנו, בקווים כלליים, משחק משפיע צריך להיות משחק שמוביל לשינוי תודעתי בתעשייה או כזה שמשחקים אחרים מעתיקים ממנו דברים מסוימים ומחקים אותו כמו Dark Souls או PUBG. הוא לא חייב להיות משחק טוב (אבל בדרך כלל הוא כן). יש גם הרבה משחקים מצוינים שלא משפיעים על אף משחק אחר. דוגמה טובה היא Resident Evil VII, כל הגל של משחקי האימה מגוף ראשון הגיע לפניו (ולפני P.T שלצערנו בוטל), אך מקור ההשראה הוא ללא ספק ההצלחה של Amnesia.
(Amnesia: The Dark Descent (2010
נדירים הם המקרים שבהם משחק וידאו לוקח מהשחקן לחלוטין את הכוח להגן על עצמו. גם סדרת האימה הגדולה והוותיקה ביותר, Resident Evil, עשתה זאת רק לקטעים קצרים במהלך כל אחד ממשחקיה. ב-Amnesia: The Dark Descent, חברת Frictional Games, הותירה את השחקנים חסרי כוח לחלוטין, כך שהדבר היחיד שהם יכלו לעשות הוא להסתתר ולקוות שהסכנה תחלוף.
בניגוד למשחקי אימה אחרים, בהן נקודת המבט של דמות השחקן הייתה מגוף שלישי, ב-Amnesia, המפתחים החליטו לאמץ נקודת מבט מגוף ראשון, מה שהפך את המשחק למפחיד יותר כי טווח הראיה של השחקן היה מצומצם יותר.
ההצלחה של Amnesia העניקה השראה לקבוצת משחקי האימה מגוף ראשון כמו Alien: Isolation, Outlast, Resident Evil VII ו-P.T (שלצערנו בוטל). צריך גם לזכור שההצלחה הראשונית של יוטיוברים מצליחים כמו "PewDiePie", הגיעה מסרטונים שבהם הם שיחקו ב-Amnesia והגיבו לקטעים המפחדים שבו בצורה מוגזמת.
(Dark Souls (2011
הנוסחה המוכרת והאהובה שחברת From Software הציגה לראשונה במשחק Demon's Souls והפכה למוכרת בכל העולם בזכות Dark Souls (שהיה יותר פופולרי בכמה סדרי גודל), כבר הוטמעה היטב כמעט בכל פינה ופינה של תעשיית המשחקים. מאז השקתו של המשחק הראשון בסדרה בשנת 2011, הוא שינה את הצורה שבה משחקים ניגשו לרמת קושי, קרבות בוס, עיצוב מפה ועולם בפרט ולמשחקיות בכלל. Hollow Knight, Dead Cells, Nioh ואחרים חבים את קיומם ל-Dark Souls.
רמת הקושי של המשחק היא עדיין מקור למחלוקת מסוימת בתעשייה. מצד אחד, יש אנשים שמתלוננים כי הקפדה יתרה על רמת הקושי הגבוהה מציבה רף כניסה גבוה מדי עבור שחקנים חדשים, צעירים או נכים, בעוד שאחרים טוענים שהאתגר הוא לב העניין. הטיעונים בעד או נגד כל צד פחות מעניינים, העיקר הוא שהמשחק שינה את השיח על רמת הקושי בתעשייה.
(The Elder Scrolls V: Skyrim (2011
העשור הנוכחי התאפיין בהרבה משחקי עולם פתוח – Dragon Age Inquisition, The Witcher 3 ו-Breath of The Wild הם רק חלק מהדוגמאות למשחקי כאלה. רובם ככולם חבים המון למשחק החמישי בסדרת The Elder Scrolls של חברת Bethesda, שפחות או יותר יצר את תו התקן לאיך מפתחים משחקי תפקידים בעולם פתוח בעשור 2010.
אף על פי שהמשחקיות לא הייתה שונה מאוד מזו של המשחקים הקודמים בסדרה, שהיו גם הם מאוד פופולריים, רק Skyrim זכה להצלחה בינלאומית מסחררת וסחף איתו את כל התעשייה.
(Minecraft (2011
Minecraft היה משחק יוצא דופן עוד לפני השקתו הרשמית בשנת 2011. המשחק הצליח למשוך מיליוני אנשים כבר בגרסאות האלפא והבטא שלו. הוא הצליח לשמור על הפופולריות שלו, בין השאר משום שהיה לו מה להציע לכל אחד. גם אם משהו לא היה קיים, יכולתם ליצור אותו. Minecraft הצליח גם לשלב בחכמה כל כך הרבה ז'אנרים שונים – בנייה, הישרדות וארגז חול, מה שהיווה השראה למפתחים רבים, שחיקו ומחקים עד היום את הנוסחה המנצחת שלו.
אבל יותר מכל המשחק הצליח ליצור קהילה ענקית של שחקנים. Minecraft הפך למקום שבו אדם בודד יכול לחלוק עם מיליוני אנשים אחרים את היצירות שלו. המשחק המשיך לשגשג בשלהי העשור ועד היום מיליוני אנשים ברחבי העולם משחקים בו.
(XCOM (2012
המקרים שבהם משחק אחד מצליח להחיות ז'אנר שלם הם מאוד נדירים, על אחת כמה וכמה כשמדובר בז'אנר שהיה מת יותר מעשור. XCOM, משחק הטקטיקה בתורות שיצא בשנת 2012, הציע פרשנות מחודשת ומרעננת לסגנון המשחק הקשה ואכזרי של הסדרה המקורית משנות ה-90 והפיח בז'אנר שלם רוח חיים. מאז יצא גם משחק המשך מאוד מצליח ולמרות שהז'אנר עצמו עדיין די נישתי, הוא שב לחיים.
(The Walking Dead (2012
השבת משחקי ההרפתקאות לקדמת הבמה היא הישג לא קטן ו-The Walking Dead של Telltale היה אחד הגורמים המרכזיים לכך. המשחק סיפר את סיפורה של קלמנטין הצעירה ואת חברותה האמיצה עם לי, כשברקע העולם נחרב בגלל התפרצות מגפה שהופכת אנשים לזומבים.
לפני יציאת המשחק ז'אנר משחקי ההרפתקאות היה חי בעיקר הודות למפתחות אירופאיות. תור הזהב של הז'אנר, בעיקר בשנות השמונים והתשעים, הגיע לסיומו עם כישלונו העסקי של Grim Fandango בשנת 1998, זאת אף על פי שזכה לביקורות מהללות. The Walking Dead, עם קצת עזרה ממשחקים אירופיים כמו Heavy Rain וכנגד כל הסיכויים, החזיר את הז'אנר לחיים והוביל לפיתוחם של משחקים דומים כמו Life is Strange, Firewatch ו-Oxenfree – חלקם נוצרו על ידי מפתחי שעבדו בעבר ב-Telltale.
למרבה הצער הפופולריות של הז'אנר שוב נמצאת בדעיכה. Telltale, שבשיאה העסיקה כמעט 400 עובדים, פשטה את הרגל רק כדי לחזור בתור צל חיוור של עצמה. כולנו תקווה שהחברה תצליח להשתקם ושהמשחק הבא שלה, The Wolf Among Us 2, יהיה הצלחה.
(Broken Age (2015
בשנת 2012 מעצב המשחקים האגדי טים שייפר (Grim Fandango, Monkey Island ו-Psychonauts) פנה לאתר המימון ההמוני Kickstarter כדי לגייס כסף לפיתוחו של Broken Age, משחק הרפתקאות דו-ממדי בטעם של פעם, אחרי שלא הצליח להשיג מימון ממפיצות המשחקים. המשחק שבר את השיא לפרויקט הכי ממומן ב-Kickstarter באותו הזמן, כ-3.3 מיליון דולר (שיא שישבר בהמשך על ידי משחקים אחרים) ועל הדרך הצליח להוכיח לתעשייה את הכדאיות של מימון ההמונים. המשחק עצמו הוא לא פסגת האמנות, אך הליך המימון שלו היווה השראה למפתחים רבים, שהשתמשו בכלי הזה אחריו.
(The Witcher 3: Wild Hunt (2015
לפני עשור 2010 מפתחי משחקים ממזרח או מרכז אירופה נתקלו פעמים רבות בזלזול משווע מצד תעשיית המשחקים המערבית. לפעמים הביקורת הייתה מוצדקת, משחקים מאזור זה היו מלווים ברוב המקרים בבעיות טכניות נוראיות, אך במקרים מסוימים, מתחת לעטיפת הבאגים היו משחקים נפלאים כמו S.T.A.L.K.E.R. ו-The Witcher.
בעשור 2010 חלה תמורה משמעותית וחברות במזרח ומרכז אירופה התחילו לצמצם את הפער מהמערב ומיפן. מי שהובילה את השינוי הזה הייתה לא אחרת מחברת CD Projekt RED הפולנית, מפתחת סדרת The Witcher, שעשתה מאמצים אדירים בפיתוח המשחק השני בסדרה, The Witcher 2: Assassins of Kings, כדי להשיק משחק תפקידים שיוכל להתחרות עם מקביליו במערב. עם השקת המשחק השלישי בסדרה, The Witcher 3: Wild Hunt, החברה הצליחה להתעלות על כולם ולקחת הכתר הנכסף בו החזיקו חברות כמו Bioware ו-Bethesda.
עולמו של The Witcher 3 הציב תקן חדש לעיצוב של עולם פתוח. הסיפור רחב היריעה שלו השתלב בצורה מושלמת עם העולם, הן דרך הדמויות שפגשתם והן דרך המסע עצמו. העולם כלל גם משימות צדדיות שהיו משמעותיות לא פחות מהראשיות ויצרו עניין בכל פינה שלו. משחקי העולם הפתוח הבאים אחריו, כולל Red Dead Redemption 2, טרם הצליחו להתעלות עליו בהבט הזה.
(PlayerUnknown's Battlegrounds (2017 ו-Fortnite
שגעון באטל רויאל אופף את כוכב הלכת הקטן שלנו. זה נראה כאילו כל סוג של משחק תחת השמש צריך להכיל מצב באטל רויאל בצורה כלשהי, הפנים של ז'אנר הם כמובן המשחק המצליח ביותר שלו, Fortnite, אך הוא חב את קיומו בעיקר להצלחה המסחררת לה זכה PlayerUnknown's Battlegrounds (או בקיצור PUBG) במרץ 2017. אבל בל נשכח שגם PUBG, לצורך העניין, לא ייסד את הז'אנר – הכבוד הזה מגיע למודים של ARMA 2, אך בהתחשב בעובדה שהיוצר של PUBG, ברנדון גרין, יצר חלק מאותם המודים צריך לתת לו ולמשחק את הכבוד לו הם ראויים.
PUBG אמנם אינו זוכה להערכה גדולה כמו Fortnite, אבל צריך להודות שהוא וכל נגזרותיו, לא היו קיימים אלמלא PUBG היה לוקח את רעיון הבאטל רויאל ממרחב המודים ומעביר אותו למרחב המסחרי. רק בגלל השינוי התודעתי אליו הוביל Fortnite ברחבי העולם, הוא זכאי לחלוק עם PUBG את המקום ברשימה זו.
אלו היו עשרת המשחקים המשפיעים ביותר לדעתנו בעשור 2010. ספרו לנו בתגובות מה היו המשחקים שהשפיעו הכי הרבה על התעשייה לדעתכם בעשור זה.