רובוטים ענקיים, מסע בזמן, ו-13 דמויות ראשיות. לא בדיוק סוג המשחקים ש-Vanillaware ידועים בהם, אבל מסתבר שהחברה כשרונית אף יותר משחשבתי
13 Sentinels: Aegis Rim הוא משחק יוצא דופן מ-Vanillaware, חברה שמתמחה במשחקים מעט יוצאי דופן, ואפילו יחסית אליה הוא מצליח לבלוט בייחודיות שלו. עד היום החברה הוציאה מספר משחקים מוצלחים (ביניהם Dragon's Crown ו-Odin Sphere) אבל מרבית המשחקים שלה התעסקו בעולמות פנטזיה עם מאפיינים מובהקים של משחקי תפקידים אשר כוללים חיזוק הדמויות, למידת יכולות חדשות, ועליית רמות. חלק מהמאפיינים האלו מופיעים במשחק החדש שלהם, אבל באופן כללי זהו משחק שונה מאוד. אני מעריץ גדול של החברה כבר מספר שנים (בעיקר בעקבות Dragon's Crown אשר אני מחשיב בתור הפעולה תפקידים הדו-ממדי הכי טוב ששיחקתי כל חיי) והתרגשתי מאוד לקראת 13 Sentinels: Aegis Rim. הוא שוחרר ביפן כבר בשנה שעברה וחיכיתי רבות לשחרור מערבי כאשר טריילר אחרי טריילר עקבתי אחריו, והרגשתי את עצמי על קצה הכסא עד שהוא הגיע לידיים שלי. אבל נראה לי שמספיק התלהבתי עבור ההקדמה, ואתחיל לדבר על המשחק עצמו.
13 Sentinels: Aegis Rim מספר לנו סיפור לא עקבי המתפרס על פני מספר תקופות וצירי זמן (ואפילו מספר יקומים). הסיפור מתחיל עם התקפות של פולשים מהחלל אשר נוחתים בכל רחבי העולם. הפולשים אשר מקבלים את שם הקוד "דימוס" מתחילים באופן שיטתי למחוק את כל המין האנושי מקיום. מספר מדענים מתאגדים יחד ויוצרים את הסנטינלים, רובוטים ענקיים שמיועדים להילחם בפלישה. יחד איתם הם מפתחים גם טכנולוגיה של מסע בזמן, על מנת למצוא ציר זמן בו קיימת האפשרות לעצור את הפלישה. זה הבסיס של הבסיס של הקמצוץ של העלילה המלאה של המשחק. יש לנו פה רובוטים ענקיים, מסע בזמן, בני נוער, מחיקת זכרונות, החלפת זהויות, ארגונים סודיים, כדור ארץ מקביל, ועוד כל כך הרבה מאפיינים ממגוון תתי-ז'אנרים של מדע בדיוני. יחד עם זאת, המשחק לא מרגיש דחוס ואלמנטים חדשים לסיפור מוכרים לנו בקצב איטי. המשחק מתחיל מטוטוריאל של שבעה חלקים אשר מכיר לנו את הסיפור הבסיסי ואת חלק מהדמויות הראשיות, יחד עם המכניקות הבסיסיות של הקרבות ומספר קווי עלילה מסתוריים אשר מיועדים למשוך אותנו פנימה. אני מאוד נהניתי מהסיפור שהם מציגים לנו פה, יחד עם זאת הוא לא הכי פשוט להבנה. עם הקפיצות הדחופות בין דמויות, זמנים, מקומות, וארועים יכול להיות קל מאוד לאבד את הריכוז ולהבין מה בדיוק קורה למי ואיפה. אי לכך אני ממליץ בחום להשתמש במידע הפנימי שהמשחק מספק על מנת לא להרגיש אבודים. המשחק מספק לנו תקצירים על מושגי יסוד, אירועים חשובים, דמויות מפתח ודמויות צדדיות, ובנוסף את האפשרות לחוות את השיחות וקטעי המעבר מחדש בכל שלב, אז אל תהססו להשתמש בזה. אני מבטיח לכם שהסיפור שווה זאת, אשר הוא אחד מסיפורי המד"ב הכי טובים שיצא לי לפגוש במשחקים עד היום. הוא דן בנושאים של הקרבה עצמית, אובדן זהות, כמה רחוק נלך עבור האנשים החשובים לנו, אהבה, תקווה, והיכולת להילחם ולהגן על האנשים החשובים לנו. בסופו של יום זהו סיפור על 13 אנשים צעירים אשר מוצאים את עצמם (חלקם בעל כורחם) בקרב להגן על ההווה, העתיד, והעבר, ואיך הם מתמודדים עם זה.
הם מתמודדים עם זה על ידי כך שהם נכנסים לרובוטים ענקיים ומשמידים צבאות שלמים של חייזרים, כמו שכל אחד מאיתנו היה רוצה להתמודד עם זה. כמובן שיש גם הרבה מימד רגשי לסיפור אבל זה החלק שאני מדבר על המשחקיות של 13 Sentinels: Aegis Rim. המשחקיות היא גרסה שונה של זו שמופיע במשחקי טקטיקה אחרים עם רובוטיים ענקיים כמו Super Robot Wars. לפני כל משימה נוכל לבחור מבין 13 הגיבורים שלנו מי יהיה בצד ההתקפי ומי ייגן. התוקפים יכולים לזוז ברחבי המפה על מנת להשמיד את האויב, בעוד המגינים נשארים ליד המבנה המרכזי ואוטומטית יגינו עליו מפני כל אויב קרוב על ידי שימוש בכלי הנשק המובנים בסנטינלים שלהם. בסיום הקרב חברי הצוות אשר היו בצד התוקף ירוויחו נקודות ניסיון ויוכלו לעלות ברמות, מה שיפתח להם עם הזמן יכולות אישיות שיכולות לעזור בקרב. מכיוון שרק הצוות התוקף מרוויח את נקודות הניסיון, יש חשיבות לעשות רוטציה בין הדמויות שלנו על מנת לדווא שכולם מתחזקים. כל דמות רוכבת בסנטינל משלה, כאשר יש מספר סוגי סנטינל עם יכולות ומטרות שונות. סנטינלים אוויריים יכולים לרחף באוויר ולהשמיד בקלות מטרות אוויריות חלשות בכמויות, אבל יתקשו להתמודד עם אויב מוגן על הקרקע. לעומתם סנטינלים קרקעיים מכילים נשקים חזקים מטווח קרוב אשר ישמידו את האויבים החזקים ביותר, אך נעים לאט. יש סנטינלים בעלי ארטילריה לטווח רחוק וכאלה באמצע בלי יותר מידי יתרון אבל גם ללא יותר מידי חולשות. הגיוון הזה עוזר לנו לשלוט בשדה הקרב בנוחות ולכוון כוחות שונים לכיוונים שונים, מה שעוזר לנו יותר שלפני הקרב אנחננו יודעים בערך מה יכילו כוחות האויב ויכולים להתארגן בהתאם. הקרבות עצמם מאוד טקטיים, לא רק מבחינת המחשבה שהם דורשים אלא גם במראה שלהם. כל הקרב מנוהל ממבט על כאשר גם הכוחות שלנו וגם כוחות האויב מופיעים כנקודות על פני המפה. זה מרגיש מעט כאילו אנחנו מסתכלים על הקרב ממפה ממוחשבת בתוך מרכז פיקוד, ואני מודה שבהתחלה חשבתי שזה יגרום לקרבות להרגיש משעממים ללא אנימציות התקפה של היחידות שלי, אבל מצאתי את עצמי נהנה מאוד מהם ומהמחשבה שהם דרשו ממני ואפילו המראה גדל עלי עם הזמן. לאחר כל קרב, נקודות שאנו אוספים מאויבים מובסים משמשות אותנו לשדרוג יכולות וכלי נשק עבור הסנטינלים שלנו, או רכישת נשקים ויכולות חדשים, חלקם ממש הרסניים ובעלי טווחים מאוד גדולים.
אחד הדברים שאני הכי אהבתי במשחק זה האנימציות והאומנות. Vanillaware ידועים במומחיות שלהם באומנות דו-ממדית, ואני לא חושב שראיתי אותה ברמה כל כך גבוהה כמו פה. כל פריים הוא ציור מצויר ביד אשר עבר לאנימציה ורואים זאת, כל הרקעים פשוט מהממים, וכל הדמויות נראות מעולה. למרות שאין ממש סרטוני תנועה באנימציה ממלאה כמו הרבה משחקי תפקידים אחרים (חלקית בגלל שהמשחק מוגדר גם בתור רומן חזותי), כל הרגעים החשובים מועברים היטב, בין אם זה קרב שנכשל, קפיצה נוספת בזמן, או אפילו שיחה רגועה בין הדמויות. לגבי הדיבוב האיכותי אין לי הרבה מה להגיד, הדמויות נשמעות טוב ומעבירות היטב את הרגשות שלהן, ולא משנה אם תבחרו דיבוב יפני או אנגלי תקבלו חוויה איכותי. עבור אלו משאר העולם, יש דיבוב במגוון שפות נוספות גם כמו סינית וצרפתית פלוס האפשרות שהמשחק נותן לעבור בין הדיבובים השונים בכל זמן נתון היא ממש מופלאה ונוחה, ומאפשרת לכם לשמוע דיבובים שונים ולהחליט מבלי להתחיל כל פעם משחק חדש.
13 Sentinels: Aegis Rim הוא משחק עם סיפור נהדר, מגוון רחב של דמויות מעניינות, משחקיות טובה ומאתגרת, גרפיקה נהדרת, ודיבוב איכותי. יש לו מספר דברים קטנים אשר קצת מונעים ממנו להעלות לפוטנציאל המקסימלי שלו, אבל אלו הם דברים קטנים מסך שהוא עצום. אני ממליץ בחום לכל מעריץ של Vanillaware, רומנים ויזואים, סיפורי מד"ב איכותיים, או חובבי רובוטים ענקיים לקנות ולשחק בו בהקדם האפשרי!
13 Sentinels: Aegis Rim
ציון סופי - 9
9
מעולה
משחקיות מהנה ודמויות מוצלחות מוחזקים יחדיו על ידי סיפור עוטף מימדים וזמן אשר שואב אותנו פנימה בקלות.