האם הבטא של משחק האסטרטגיה Anno 1800 תצליח לטירון אסטרטגיה שכמותי להפוך לחובב הז'אנר?
יש לי וידוי, אני לא חובב משחקי האסטרטגיה הגדול ביותר, הניסיון שלי עם הז'אנר מתחיל עם סדרת משחקי Total War ונגמר עם סדרת משחקי Civilization. זאת הפעם הראשונה שהתנסתי במשחק בסדרת Anno, מה שבאופן טבעי מילא אותי בהרבה חששות, אך הם נעלמו כלא היו לאחר שסיימתי את גרסת הבטא של המשחק. Anno 1800 הוא אחד מהמשחקים הכי מהנים שבהם יצא לי לשחק בזמן האחרון.
Anno 1800 הוא המשחק השביעי בסדרת משחקי האסטרטגיה Anno שהחלה את דרכה בשנת 1998 עם צאתו של Anno 1602. כל משחק בסדרה מתמקד בתקופה זמן אחרת, חלקן בדיוניות ומתרחשות בעתיד, אך לכולם מכנה משותף, בניית ערים, ביסוס קשרי מסחר ודיפלומטיה ויציאה למלחמה בעת הצורך. Anno 1800 מתרחש בתקופת המהפכה התעשייתית.
הבטא של המשחק הכילה את המערכה הראשונה מתוך ארבע של קמפיין המשחק. במערכה הראשונה השחקן עוזב את יבשת אמריקה וחוזר לאירופה, לאחר שהוא מקבל מכתב מאחותו שקוראת לו לשוב לביתם לאחר שאביהם הואשם בבגידה ונכלא. בהמשך הוא נשלח לגלות וצריך לבסס מחדש את כוחו, זאת לאחר שאחד מבני משפחתו בוגד בו. ההתחלה של הסיפור בהחלט מעניינת מאוד ואני בטוח שהוא ימשיך להתפתח במערכות הנוספות כשהמשחק המלא יושק. הסיפור הוא גם נקודת חוזק משמעותית במשחק בהשוואה למשחקי אסטרטגיה היסטוריים אחרים כי הוא מספק הקשר לכל מה שעשיתי במסגרת הבטא. ב-Civilization VI כמעט כל הדברים שעשיתי היו חסרי הקשר וזה היה קצת מתסכל.
התחלתי את המסע להקמת האימפריה שלי על אי שומם. בשלב הזה של המשחק הייתה לי גישה בעיקר למבנים שנוגעים לחקלאות. יכולתי לסלול דרכי עפר ולבנות חוות, מנסרות, שדות חיטה ומדגים. התחלתי בבניית מפעלים לייצור חומרי גלם, חוות כדי לספק מזון ומחסנים כדי לאגור את הכל. הבנייה במשחק פשוטה מאוד – צריך לבחור רק את סוג המבנה שרוצים לבנות ואת המיקום. כמובן שבניית המבנה צורכת משאב מסוים אותו תצטרכו לכרות ולעבד באמצעות מפעל כלשהו. בבטא בה אני שיחקתי רוב המבנים דרשו עצים כך שהייתי עסוק בבניית מנסרות. כל מה שתבנו צריך להיות מאויש על ידי חקלאים, אם תבנו יותר מבנים תצטרכו להחזיק כוח עבודה גדול יותר כדי שתוכלו להפיק מהם תוצרת. העיקרון הזה עומד בבסיס המשחק, אם לא תנהלו את כוח העבודה שברשותכם כהלכה התוצרת שלכם תהיה נמוכה מאוד.
בשלבים המאחורים יותר של הבטא נפתחה בפני האפשרות לפתוח מפעל כותנה שדרש כוח עבודה רב יותר כדי לפעול, מה שכמובן הכריח אותי להגדיל את העיר שלי. כדי שהעיר תגדל צריך למשוך אליה אנשים מה שדורש השקעה בדברים כמו שוק, ברים וכנסיות. ככל שהעיר שלי גדלה נפתחו בפני אפשרויות משחק רבות יותר כמו מקומות עבודה ומבנים חדשים. כמובן שהייתי צריך גם לדאוג לרווחתם של התושבים שלי כדי שיהיו מאושרים ולא יעשו בעיות. פעם אחת הם שרפו לי מפעל כי הם לא היו מרוצים מתנאי ההעסקה. כתוצאה מכך התחלתי לערוך פסטיבלים בעיר כדי שמקרים כאלה לא יחזרו על עצמם.
הגישה לתעשייה כמו פלדה הגיעה בשלב מאוחר יותר בבטא, אחרי שהאוכלוסייה של העיר שלי עברה סף מסוים. כדי לגייס פועלים למפעלים הייתי צריך לשדרג את המבנה שהיה אחראי על הכשרת החקלאים כדי להפוך אותם לפועלים. שמירת שיווי המשקל בין כמות הפועלים לכמות החקלאים הוא עדין במיוחד וסטייה ממנו גרמה לי להרבה כאב ראש. היו לי יותר מדי פועלים ופחות מדי חקלאים, מה שהשפיע לרעה על התפוקה של המפעלים שלי. הגישה לתעשייה הביאה איתה את הצורך במשאבים רבים יותר, כמו חימר כדי ליצור לבנים וברזל כדי ליצור פלדה, שניהם חשובים לצורך בניית מבנים מתקדמים יותר. בניית המפעלים לצורך עיבוד המשאבים האלה עלתה לי בדם יזע ודמעות, כמעט פשטתי רגל אחרי בנייתם.
לדעתי הבטא מציגה רק חלק קטן מהפוטנציאל האדיר שיש למשחק הזה, כל מערכת הדיפלומטיה והמסחר לא הייתה זמינה בבטא, אולי אם הייתי יכול לסחור עם הערים השכנות לא הייתי מגיע לסף פשיטת רגל.
נכון לעכשיו Anno 1800 הוא אחד המשחקים הכי מספקים ששיחקתי ואני מחכה בקוצר רוח להשקה המלאה שלו ב-16 באפריל.
המשחק Anno 1800 מפותח על ידי חברת Blue Byte ומשווק על ידי Ubisoft, קוד לבטא של סופק על ידי חברת עדלי יונייטד – היבואנית הרשמי של משחקי חברת Ubisoft בארץ.