הגרסה המי יודע כמה של אותה יצירה ספרותית משנת 1880 "בן חור: סיפורו של משיח" מגיעה אל מסכי הקולנוע המקוררים אקסטרה, בהבטחה של סרט קולנועי אפי שיעיף אותנו אל 33 לספירה על כרכרה בלתי ניתנת לעצירה. איך היה? תמשיכו לקרוא.
בשנת 1880 לקח הסופר האמריקאי לואיס וואלס את הסיפור של ישו מזווית אחרת, והציג אותו דרך העיניים והסיפור של בן חור, בחור יהודי מירושלים שממעמד יוקרתי נפל הכי נמוך וטיפס חזרה אט אט. הסיפור שהיה כל כך מוצלח הפך להצגות, סרטים ותוכניות כשהמפורסם בהם היה משנות ה-50 בכיכובו של צ'רלטון הסטון (דברו עם ההורים\סבים או שתחפשו ב-IMDB).
בימים אלו כל מה שהוליווד עושה לאחרונה זה להוציא המשכונים ורימייקים ליצירות פאר מהעבר (תרתי משמע), וכמובן שסיפור שמכיל יחסי אחים, אקשן תקופתי, מרוצי כרכרות וישו כדוגמת בן חור – חייב יהיה להיות הבא בתור.
הסיפור שלנו מתרחש ביהודה במהלך המאה הראשונה לספירה, ובמרכזו סכסוך שנוצר בין יהודה בן חור, השייך למשפחה של אצילים בירשלים (יש לו מלא כסף) לבין אחיו החורג, מסאלה הרומאי, שאומץ ע"י המשפחה ולאחר מכן גדל להיות קצין מוערך בצבא הרומאי. איך זה קרה? מסאלה שכעת נמצא מתוקף תפקידו בירושלים מבקש טובה מאחיו שיסגיר כמה מורדים יהודים קנאים בשביל לשמור על הסדר בירושלים. המצפון של בן חור לא נותן לו לבגוד "באנשיו" ואם זה לא מספיק הוא גם מסתיר אחד בביתו. כמובן שהמצב חייב להדרדר ואותו מורד שהוסתר מנסה להתנקש בלא אחר מאשר פונטיוס פילאטוס. בן חור לוקח את האשמה על עצמו ואחיו הרומאי "נאלץ" לגרש אותו לעבדות ואת המשפחה שלו לצליבה. כן, ככה היו מענישים פעם, לא רק את ישו או בעלי העבדים ממשחקי הכס. מכאן אנו עוברים יחד עם בן חור את מסעותיו מעבד נרצע על ספינת מלחמה, דרך המפגש שלו עם אידרים שמציל אותו ועוזר לו להפוך להיות רוכב כרכרות אולימפי כי הדרך היחידה להתנקם במסאלה זה… דרך מרוץ כרכרות. הגיוני.
הדמויות הראשיות שמובילות את הסיפור האפי הזה הן:
- ג'ק יוסטון – יהודה בן חור – מי שראה את "אימפריית הפשע" לא יזהה שהוא ריצ'ארד הארו, המתנקש עם החצי מסכה והקול המכני
- טובי קבל – מסאלה – שיחק את דר. דום בזוועה המכונה Fantastic Four
- נזאנין בודיאני – אסתר – שיחקה בהומלנד, איך הכרתי את אמא ועוד ועוד
- מורגן פרימן – השיח' אידרים – באמת צריך להרחיב עליו?
- רודריגו סאנטורו – ישו – שיחק ב-300 את קסרסיס \ אחשוורוש. מאל אחד לאל אחר…
- איילת זורר – נעמי, אמו של בן חור – הייצוג הישראלי כי חייבים
- סופיב בלק ד'אליה – תרצה – SKINS, Gossip girl ועוד מגוון סדרות לבני נוער
- פילו אסבאייק – פונטיוס פילאטוס – המוכר יותר כ- Euron Greyjoy
- במאי – טימור בקממבטוב – אחראי בין היתר על Wanted, Night watch, Day watch ואברהם לינקולן צייד ערפדים
זה בגדול הסיפור מבלי לגעת בספויילרים, למקרה ותרצו ללכת.
לעומק.
הסרט מבחינתי מתחלק ל-2, המסביב והביצוע. נתחיל במסביב כי זה יותר קל, אחד הדברים החשובים ביותר בסרטים תקופתיים זה בעצם שחזור החיים שעטפו את הסיפור. בלא מעט סרטים מהזן הזה אפשר להבחין בקלות בבתים "מזויפים", קהל שלא מתנהג בטבעיות ובהתאם לתקופה, או שיש מעט מדי קהל והרחובות נראים ריקים או פשוט כל מיני דברים קטנים שנראים… לא נכון. דבר שיאמר לזכות הסרט הזה שהם בנו את ירושלים של המאה הראשונה בצורה מרהיבה שבאמת הרבה מאוד זמן לא ראיתי. אולי רק במשחקי הכס.
הקהל שעוטף את העיר מלא ודחוס, האנשים חיים את החיים שלהם ומתמודדים עם כל קשת הדמויות הקיימות בזמן שכזה, יהודים עשירים, עניים, רומאים, סוחרי עבדים וסתם סוחרים, מצורעים, מבקשי נדבות ועוד ועוד ועוד.
הכל נעשה בצורה מאוד טובה שגרמה לחובב היסטוריה שכמותי (חנון) להתלהב. אל כל זה תוסיפו את הקרבות שהיו (אמנם מעט), את הקרב הימי המרהיב ופס קול שנעשה בצורה טובה (ואפילו מאוד) ותקבלו סרט תקופתי משוחזר היטב שרק צריך…עלילה טובה.
כאן הבעיה, מה שקורה בתכל'ס. הסיפור עצמו מוכר וכל אחד ראה את זה בצורה זו או אחרת, וכשמגיעה הכרזה על סרט שהוא רימייק למשהו שכולם מגדירים כקלאסיקה, החששות מתחילים ובצדק.
רוב הסרט המתעסק בחייו, דרכו, הכרת ישו, נפילתו ואז חזרה לגדולתו איטי להחריד ולא מעט פעמים מרגישים שמותחים סצנה מסימת רק בשביל למלא מכסת זמן אליה התחייבו. אל המריחה אפשר להוסיף גם חלק לא קטן מהשחקנים שאולי מתאימים יותר לשחק את התפקיד בגרסה טלוויזיונית שמשודרת מתי שאף אחד לא צופה,
המשחק שלהם "פשוט", לא מתאמץ ולא ממש משכנע, ג'ק יוסטון שמשחק את בן חור אולי היה מבריק באימפריית הפשע, אבל כאן…פשוט לא. על הדמויות האחרות והשחקנים האחרים אני אסכם במשפט אחד, אין כאן דמות אחת שאפשר לומר שהיא זכירה, בולטת או מיוחדת, כולם שטוחים ועבשים. איילת זורר שבעניי היא אחת השחקניות הטובות ולא רק בישראל, הייתה יכולה לתת קצת יותר לדמות שלה ולא להשאיר אותב ברמת ה"עידית לינוביץ'" מרמת אביב ג' (look it up) שבשלב מסוים גם מגלה את ישו. מורגן פרימן שיכול לככב בסרט פח ועדיין להיות תותח, עושה את זה גם פה, מצד אחד מדריך חכם סטייל יודה ומצד שני ממולח, מפולפל ואפילו מעט מסוכן. ההערכה שלי שליהקו אותו לסרט כי ידעו שאנשים יגיעו לראות אותו.
הדבר הכי הכי הכי חשוב בסיפור\סרט של בן חור זה מרוץ הכירכרות בסוף בינו לבין מסאלה, זאת הרי הסיבה לשמה התכנסנו באולם הקולנוע המצונן הזה. הבמאי טימור כנראה חשב שזה יהיה מגניב לחלק את המרוץ לחלקים לאורך הסרט כדי שיהיה בילד-אפ, חבל שהוא טעה והפך את המרוץ שאמור להיות גולת הכותרת הודות לכל הכלים שלרשותו והפך אותו למשהו לא מלהיב בכלל ואפילו קצת מנומנם. חבל.
שורה תחתונה, הסרט מצד אחד נראה ונשמע הפלא, אבל מצד שני הוא איטי, מעט טרחני, שחקנים שהיו יכולים לתת יותר וכאלה שגם הרבה יותר. איילת זורר בסדר, מורגן פרימן מדהים ומעבר לזה – ציפית להרבה יותא על אף שידעתי למה אני נכנס.
יפיפיה ויזואלית, איטי מאוד וגדול – נפילה.
בן חור (2016)
ציון סופי - 5
5
נפילה
שורה תחתונה, הסרט מצד אחד נראה ונשמע הפלא, אבל מצד שני הוא איטי, מעט טרחני, שחקנים שהיו יכולים לתת יותר וכאלה שגם הרבה יותר. איילת זורר בסדר, מורגן פרימן מדהים ומעבר לזה – ציפית להרבה יותא על אף שידעתי למה אני נכנס.