חברת SONY הגדולה ממשיכה להחזיר לחיים משחקים שהם בגדר של יצירות מרהיבות, ואחרי 5 וחצי שנים מאז ש-Heavy Rain יצא לאוויר העולם וכמעט 3 שנים מאז ש- Beyond: Two Souls יצא – מושקת מהדורה מחודשת עם 2 המשחקים המבריקים הללו בדיסק אחד עם המון שיפורים וחידושים. אז מה חדש?
כש- Heavy Rain ו-Beyond: Two Souls יצאו אני הייתי "ההוא עם הקונסולה ההיא", היה לי את מאסטר צ'יף ועוד רבים וטובים אחרים, אבל היו כמה משחקים שרציתי להיות חלק מההתלהבות סביבם ולהבין על מה כל העניין. אחרי הכל, אם יש משהו שעשה גלים בעולם הגיימינג בעוצמה רבה זה ז'אנר המשחקים\סיפורים אינטראקטיביים\סרט הוליוודי ש-Heavy Rain ו-Beyond: Two Souls שייכים אליו. וכעת, אחרי שהשלמתי פערים אני שמח להגיש את רשמיי.
בואו נעשה קצת אחורה פנה, נרענן את הזיכרון ונגלה מה חדש.
נתחיל ב-Heavy Rain
המשחק\מותחן-פסיכולוגי שיצא לראשונה בפברואר 2010 לפלייסטיישן 3, לוקח אותנו לעולם מרתק מלא בטוויסטים ותהפוכות שמתפרשים על 4 ימים. במהלך הימים הללו אם תעקבו אחרי רוצח סידרתי שמוכר בתור "רוצח האוריגאמי", על שם המזכרת או כרטיס הביקור שלו כמו שאוהבים לומר – שהוא משאיר אחריו בצורת קיפולי אוריגמי. הגיוני, לא?
במשחק אנחנו נשחק 4 דמויות שונות עם מניעים שונים שמובילים ליעד זהה – רוצח האוריגמי:
Scott Shelby – קצין משטרה בעבר, חוקר פרטי בהווה שעוקב אחרי רוצח האוריגמי יחד עם Lauren Winter, אמא של אחד הקורבנות שבמקרה עוסקת גם בזנות.
Madison Paige – כתבת צעירה שסובלת מנדודי שינה וסיוטים, שמצליחה למצוא שלווה רק במוטלים
Norman Jayden – סוכן FBI עשוי ללא חת שמושאל למשטרה המקומית על מנת לתפוס את הרוצח. בתור סוכן על-חלל, נורמן משתמש ב-ARI, גאדג'ט שעוזר לכם להתנהל, לחקור ולבחון לעומק זירות פשע וכך גם למצוא רמזים נוספים שיקדמו אתכם הלאה.
Ethan Mars – הדמות הרביעית והיותר מרכזית מהשאר שצריך לשנות את השם לאיוב. המשחק מתחיל באווירה פסטורלית ונעימה בה אנו מכירים את כל משפחת מארס. עכשיו בגלל שזה משחק עם סיפור אפל משהו צריך לקרות, וזה מתחיל בנקודה סופר טראגית בה ג'ייסון, הילד הקטן נדרס ומת בתאונת דרכים באמצע בילוי משפחי. שנתיים אחר כך אנחנו מגלים שהמשפחה הפסטורלית כבר לא כל כך, והחזרה לחיים נורמליים קשה.
וכאן מתחיל הסיפור, אם מתעוררים באמצע שום מקום ואין לכם מושג מה קורה מלבד זה שיש לכם קיפול אוריגמי ביד.
לצד סיפור מטורף, מלא עליות ומורדות, אינטראקציה מהממת עם כל דבר לצד חקירה מאומצת ודקדקנית בה תחפשו רמזים ותגיעו לפתרונות, אתם גם תצטרכו להגיע להחלטות מהירות והרות גורל שיכתיבו את המשך העלילה במשחק, כל מהלך וצעד שתעשו יהדהד הלאה.
BIG LIKE.
שורה תחתונה – סיפור מותח ומבריק עם דמויות מדהימות ועמוקות.
ציון – 10
גרפיקה
כאן בעצם נכנסת הסיבה למה המשחקים יצאו מחדש, מלבד זיהוי הפוטנציאל להרוויח עוד קצת מהמשחקים הללו בגלל דרישה של מעריצים, וזו הגרפיקה שעברה מתיחת פנים.
כשהמשחק יצא בסיבוב הראשון שלו, כבר אז הוא נחשב לפורץ דרך בגלל כמה סיבות: איך שהוא נראה, שפת הגוף של הדמויות, ההתנהלות שלהן עם הסביבה ועם הקהל מסביב ועוד מלא דברים קטנים כגדולים יחד עם הסיפור שנתנו תחושה של סרט אינטראקטיבי. לכבוד ההוצאה המחודשת המשחק קיבל מתיחת פנים רצינית וחידוד גרפיקה ופרטים כמו שרק מגיע לו, אזורי המשחק או ה"מסכים" בהם אנו מסובבים נהנים במהדורה הזאת מפרטים הרבה יותר עשירים ומגוונים, משחקי אור וצל שמעמיקים את הנראות העוטפת את הדמויות ונראות כללית הרבה יותר רכה ופחות נוקשה מבעבר שבעצם מעצימה את החוויה בענק ואת התחושה שהסצנה רוצה להעביר.
הדמויות קיבלו גם הן יותר עומק והתמקדות בפרטים הקטנים בשביל שיראו יותר ריאליסטיות, ואנושיות, אבל כאן זה קצת התפספס, הדמויות עדיין מרגישות קצת גמלוניות ומגושמות בסיטואציות מסוימות. חבל, השקעתם.
שורה תחתונה – המשחק נראה מצוין, הדמויות מהממות, יכלו לעדן את הדמויות מעט יותר
ציון – 9
עוד דבר שמוסיף לאווירה המדהימה של המשחק זה הסאונד, בין אם זה הדיבוב, המוסיקה מסביב או כל רחש קטנטן. המפתחים ככל הנראה הבינו שאסור להקל בשום דבר ויש לשים לב לכל פרט, לכן כל צעד שנעשה או כל פריט שנפעיל – נקבל ליווי צלילים מדויקים שלצערי לא פוגשים יותר מדי.
במשחקים מהסוג הזה חשוב לשים לב גם לדיבוב, אם הוא נעשה באופן מקצועי או חובבני, האם שמו לב לניואנסים קטנים ובכלל – מי צוות השחקנים שעושה את העבודה מאחורי הקלעים. ב-Heavy Rain אנו נפגוש בצוות שחקנים לא ממש מוכר (ולפעמים זה דבר טוב) שעושה עבודה נהדרת, ניתן ממש להרגיש לפי הדיבוב שהם מרגישים ועוברים מה שהדמויות עוברות – וזה טוב ואפילו מאוד, למרות שמדי פעם מרגיש מעט מכני נושא הדיבוב. אבל חוץ מזה – אחלה!
מבין השחקנים שמדובבים אנו נפגוש את Sam Douglas – שאולי הוא המוכר ביותר מכולם, הוא מדובב את שלבי וראינו אותו משחק בסנאץ', האלמנט החמישי, משימה בלתי אפשרית ועוד.
שורה תחתונה – דיבוב מעולה, לפעמים יש מעט נפילות וליפסוסים אבל בהחלט מושקע.
ציון – 9
משחקיות
על המשחקיות אין הרבה מה לומר. בגלל שהמשחק בנוי כסוג של סרט אינטראקטיבי הבחירות שצריך לעשות יחסית קלות. התנועה ותזוזת הדמות היא כמו במשחקים מגוף שלישי עם תוסף נחמד – אפשר לשנות את זווית הצפייה כדי להקל על התנועה החופשית. שזה טוב.
בכל פעם שנעבור ליד משהו שאפשר לעשות איתו משהו או מישהו שניתן לשוחח איתו, אנו נראה אילו כפתורים פעילים וממש "ידריכו אותנו" איך לפעול שעושה לנו חיים קלים, אולי יותר מדי קלים.
שורה תחתונה – משחקיות פשוטה ואינטואיטיבית, המשחק ממש מוביל אותנו מה לעשות ועל מה ללחוץ.
ציון – 8
סיכום
החידוש שהמשחק עבר בהחלט עושה לו צדק ומוכיח עד כמה המשחק הזה מעולה ובסופו של דבר גם ייזכר כאחד ממשחקי ה-MUST. הגרפיקה מהממת והסאונד מדהים, על אף כמה פיקשושוים קלים, המשחקיות קלה במיוחד והסיפור – גאוני.
שורה תחתונה – WOW במלוא המובן של המילה
ציון סופי – 9
טריילר –
נמשיך לחצי השני שנמצא במהדורה המופתית הזאת – Beyond: Two Souls
יצירת המופת שזכתה להכרה בפסטיבל הסרטים טרייבקה לוקחת אותנו אל תוך מותחן פסיכולוגי מטורף ולמסע מרתק ברחבי העולם, כשאנחנו שולטים בחייה המיוחדים (בלשון המעטה) של ג'ודי הולמס . ג'ודי נולדה "מחוברת" לישות מסתורית עם כוחות מדהימים העונה לשם איידן, שעוזר לה להתקדם בחייה ולנו להתקדם במשחק לאורך 15 שנות חייה של ג'ודי. כמו בכל משחק מתח פסיכולוגי סוג של הוליוודי של סוני, כל הפעולות שאנו נעשה ונבצע יקבעו את גורל הדמות והמשחק כשאל תוך כל זה זורקים לנו כמות גדולה של יהיה אתגרים יוצאי דופן , סכנות וכמות משוגעת של מטען רגשי שקורע לגזרים.
כמו במשחקים האחרים ואולי אף יותר מהם – יש לנו סיפור אפל ומדהים שמטלטל אותנו בזמן שאנחנו מלווים ועוזרים לדמות שלנו, ג'ודי, ברחבי העולם ההזוי שלה ולצד זה אני חייב לציין 2 דברים:
- אני מת להרחיב על המשחק ועל מה שקורה, אבל זה מלא בספויילרים וזה לא כיף
- סיפור המשחק מגיע בגרסה המקורית עם זינוקי זמן כמו בספרות זולה של טרנטינו (פעם עבר פעם עתיד ולפעמים נגיעות מההווה) ובגרסה המחודשת – אפשר לבחור בדרך הזאת או בסדר כרונולוגי של רצף הזמן, אני הלכתי (בהמלצת חבר שטחן את המשחקעל הסדר הכרונולוגי ואהבתי את זה מאוד. ממש כמו עם סרטי סטאר וורז…
שורה תחתונה – גם במשחק הזה הסיפור תופס אותנו לכל אורכו (למעט קטעים מסוימים שקצת נמרחים אבל לא נורא) ומעבירים אותנו סוג של טלטלה נפשית מהסוג הטוב.
ציון – 9
כשיוצא משחק בלעדי לסוני מהסוג הזה, כולם יודעים שהם עומדים בפני חוויה שהיא לא רק סוחפת אלא גם נראית ונשמעת מדהים. גם כאן לא חסכו כנראה במשאבים ודאגו לשים לב לכל פרט, במיוחד כשהמשחק גם עבר שדרוג ל-1080p וגם מתיחת פנים גרפית משוגעת שגורמת לכל זירה, כל סצנה, כל מקום שנבקר להיראות מדהים וריאליסטי והרבה פחות שבלוני מבעבר.
אם עושים השוואה בין הגרסה הקודמת לנוכחית ניתן לראות בבירור איך כל הרקע קיבל עומק וחיים, משחקי האור והצל נותנים אווירה מיוחדת שאשכרה אפשר לנחש באיזו שעה ביום אנחנו משחקים. משהו שאני מעריך מאוד במשחקים. כשעוברים לדמויות, בין אם ראשיות או משניות או סתם כאלה שברקע, גם שם לקחו צעד קדימה. ההתנהגות של הדמויות הרבה יותר ריאליסטית ופחות מכאנית, הבגדים, הבדים והטקסטורות גם של העצים, טבע, משרד ו…הכל בעצם עברו חידוד שנותנים תחושה של "יותר אמיתי" והכי מדהים בכל העסק – תווי הפנים קיבלו חידוד משמעותי וזה משפיע במיוחד בכל מה שקשור לשני השחקנים הענקיים שמובילים את סיפור העלילה וויליאם דפו המוכר לכם בתור נורמן אוסבורן\הגובלין מהסרט ספיידרמן (ועוד עשרות סרטים אדירים בהם לקח חלק) ואלן פייג' ששיחקה את קיטי פרייד מ-X-Men ועוד המון סרטים מעולים. אני כן חייב לומר שעם כל היופי שיש מסביב ועם כל מתיחת הפנים ועם כל ה-WOW מסביב, הדמויות אמנם נראות יפיפה אבל הן עדיין מרגישות "רובוטיות" ופחות טבעיות מבחינת תגובה ותנועה. חבל, קצת מקלקל.
כאן משתלב באופן נפלא נושא הסאונד.
כמו שאמרתי, במשחק שנראה כמו סרט הוליוודי משתתפים 2 מהגדולים בתעשיית הסרטים שמשחקים במלוא מובן המילה את הדמויות המובילות: אלן פייג' משחקת את ג'ודי ו-וויליאם דפו את ניית'ן דאוקינס (Nathan Dawkins). השחקנים צולמו בטכנולוגיית לכידת נועה כמו בכל הסרטים הכי גדולים כך שהם "חיים ונושמים" על המסך כשאנחנו שולטים בהם. גם הדיבוב נעשה על ידיהם, לפני שאתם אומרים "אההה וואלה???" אז כן, בלא מעט משחקים רואים פנים של מישהו מוכר והוא מדובב על ידי מישהו אחר, חפשו כמו שפרד מ-Mass Effect, דזמונד מ-Assassin's Creed ועוד. יחד עם וויליאם דפו ואלן פייג יש עוד צוות שחקנים ענק, שנותן את כל כולו בדיבוב ומפיח בדמויות אמינות ווקאלית מרשימה.
את הסביבה עוטפת מוסיקת רקע ושמצליחה לחזק את הסיפור ולהעמיק את תחושות הפחד והאימה שעוברות על הדמויות ולפעמים גם על מי שמשחק. הסיבה, את הפס הקול של המשחק הלחין נורמנד קורביל (Normand Corbeil) שכתב ללא מעט סרטי מתח ואקשן וגם סדרות. ד"א, המשחק הזה היה הפרויקט האחרון שעליו הוא עבד לפני שנפטר מסרטן.
שורה תחתונה – גרפיקה מדהימה וריאליסטית עם דמויות שעדיין לא "טבעיות" עד הסוף.
והסאונד מדהים שהוא חגיגה לאוזניים!!!
ציון גרפיקה – 9
ציון סאונד -9
אחרי שעברנו על כל המסביב, בוא נדבר מעט על המשחקיות. ממש כמו ב-Heavy Rain, המשחק בנוי כסוג של סרט הוליוודי (עם שחקנים ראשיים משוגעים) וכל נושא ההתקדמות והבחירות שצריך לעשות יחסית קלות. התנועה ותזוזת הדמויות גם כאן מגוף שלישי עם אפשרות לשנות את זווית הצפייה כדי להקל על התנועה החופשית וגם אופציה מגניבה לחלוטין שהיא שליטה על הישות שנותנת פרספקטיבה מדהימה על הנעשה.
גם כאן בכל פעם שנחלוף ליד משהו אינטראקטיבי או מישהו להחליף איתו מילה, נקבל הדרכה והכוונה של הכפתורים שעושה חיים קלים.
שורה תחתונה – שליטה פשוטה ולא מסובכת על הדמויות, המעבר לישות פשוט מגניב, קל להיכנס אל תוך המשחק מבלי להסתבך יותר מדי.
ציון – 9
לסיכומו של עניין, Beyond: Two Souls ייכנס עתיד לאותה רשימה מיוחדת של משחקים קלאסים שכל אחד חייב לשחק או לפחות לחזות בהם, המשחק נראה, נשמע ומשוחק באופן מדהים שגורם ללא מעט משחקים אחרים להחוויר לעומתו. הסיפור מושך ותופס טוב וגם אם לפעמים מרגישים שמתחילים לאבד אחיזה, חוזרים בסערה פנימה ומלהבים מחדש.
שורה תחתונה – נראה, נשמע ומשוחק אדיר. אהבתי!
ציון סופי – 9
טריילר –
https://youtu.be/MtEoS0MaNyA