שובר קופות – הטוב והרע בתעשיית הקולנוע בעקבות הקורונה 

מה יהיה העתיד של תעשיית הקולנוע והסרטים אחרי חלוף הקורונה? זה מה שאנחנו מנסים להבין

כפי שכולכם יודעים (משפט חרוש בסרטים, אני יודע) וירוס הקורונה הכניס שינוי משמעותי לאורך החיים שלנו והוא הביא את העולם לכאוס בכל תחומי החיים והתעשיות, מתעשיות ההייטק ועד הקולנוע, ובזמן שאין ספק שהקורונה הוא דבר רע ונוראי, הרבה ניסו להסתכל על הכוס החצי המלאה של המצב- פחות זיהום אוויר, יותר זמן משפחה ועוד….

אני מאמין, לפי רמזים שראיתי מאינספור ראיונות ודיווחים ברשת, שאותו הדבר אפשר להגיד על תעשיית הסרטים של הוליווד שבימינו מושבתת- הקורונה יוביל לשינויים רעים ושינויים טובים בתעשייה. 

אז בואו נדבר על זה, ונדון ב-5 דברים רעים שנראה כתוצאה מהקורונה בתעשיית הסרטים של הוליווד ו-5 דברים טובים.
קחו בחשבון שרשימה זו נכתבה יותר בהשקפה על מצב תעשיית הסרטים בארצות הברית ובעיות נגיף הקורונה שמתחוללות שם.

דבר טוב: מחירי כרטיסי קולנוע ירדו

בדומה לבתי עסק אחרים, גם בתי הקולנוע יחוו פגיעה קשה בעקבות הקורונה. 

בזמן שחברות קולנוע מסוימות בארצות הברית יאלצו לפשוט רגל כמו רשת בתי הקולנוע AMC, הרבה דווקא מצפים מרשתות הקולנוע בישראל לשרוד, בעיקר כי רובן מקבלות תמיכה מתמידה מנותני חסות וחברות ענק, ואין כמות מוגזמת של בתי קולנוע בארץ כמו שאנחנו רואים בחו"ל (אין אפילו קולנוע בטבריה). 

אבל מה שבתי קולנוע ככל הנראה יחוו בארץ, בעיקר בשנה הראשונה של חזרתם לעסקים, זה חשש. אנשים עוד ירתעו מהתקהלות בבתי קולנוע ועל כן בתי קולנוע יאלצו להפחית את מחירי הכרטיסים (באישור של המפיצים וחברות ההפקה כמובן) ולהפחית ככל הנראה את מחירי דוכן האוכל לסכום שימשוך אנשים חזרה לחווית הקולנוע. 

אני רואה את השינוי הזה מתרחש לזמן מאוד קצר, רק כדי להחזיר את אהבת הציבור למסך הגדול, אבל זו בהחלט תהיה תקופה מבורכת לחובבי הסרטים שביננו שראו עד היום כל יציאה לסרטים כהוצאה משמעותית. 

דבר רע: כמויות של אנשי הפקה יהיו מובטלים, יותר מדי בעלי כישורים ולא מספיק עבודה

סגירה של הרבה הפקות והרבה אולפנים, תוביל ליותר מדי בעלי מקצוע ולא מספיק פרויקטים. מה שאומר שהרבה כישרונות צעירים וחדשים לא יזכו להזדמנות שלהם ובמקום זאת תסריטאים, במאים, מפיקים ושחקנים בעלי שם או מקושרים יצליחו להבטיח את הקריירה שלהם בזמן שהרבה מאוד לא יזכו להמשיך את שלהם או אפילו להתחיל את שלהם בעתיד הקרוב, אם בכלל. 

דבר טוב: השקעה בתסריטים

כולם יודעים שהרבה תסריטאים בהוליווד הם עצלנים. אין בקושי משהו חדש, הכל זה חידושים, סרטי המשך ואדפטציות שלעיתים רואים מאמץ מועט בתסריט בגלל ההצלחה הצפויה של השם המחובר אל הדפים. 

אבל עכשיו, כשכל תעשיית הסרטים קפאה, אנחנו רואים כמות משמעותית של תסריטאים לוקחים את זמן הבידוד שלהם לסיים הרבה פרויקטים ולהשקיע בתסריטים של סרטים מצופים, כמו ג'יימס גאן שעובד על סרט יחידת המתאבדים העתידי וקווין סמית' שסיים את התסריט שלו ל"עכברי הקניון 2".

בנוסף, עם כל כך הרבה הפקות בהפסקה והרבה כותבים ככל הנראה יאבדו את עבודתם, אנחנו נראה סוג של מירוץ לפרויקטים שבתקווה יעורר את הכשרון בהרבה תסריטאים חדשים וותיקים. 

בזמן שזה רע כמובן שחייהם של כל כך הרבה תסריטאים מתערערים, אנחנו הצופים ככל הנראה נרוויח בעתיד. 

דבר רע: הגבלות על אפשרויות צילום במדינות שונות וצילומים חיים בכללי, נראה גם הרבה גרפיקה ממוחשבת

כמו שכבר ראינו, הסכנות של מחלת הקורונה מסביב לעולם הביאו לפגיעה רצינית בהפקות של מספר סרטים, כמו הסרט הבא בכותר "משימה בלתי אפשרית" של טום קרוז שהיה מתוכנן להיות מצולם באיטליה. 

היות וסכנות אלו ימשיכו בעולם גם אחרי חזרת תעשיית הסרטים לעבודה ובגלל שתחבורה אווירית גם צפויה להיות מוגבלת, הרבה סרטים שתוכננו להצטלם מחוץ לארצות הברית, כעת יצולמו באמריקה ולהיפך, מה שיוביל לשינוי תסריטים, פגיעה בזרימת הסיפור ואולי אפילו יעודד אולפנים לצלם את כל הסרט עם אפקטים ממוחשבים בחדר ירוק, וכמו שראינו בעבר, הרבה אולפנים לא משקיעים באפקטים ממוחשבים כמו שהם אמורים, מה שייתן לנו סרטים פשוט גרועים. 

דבר טוב: הזדמנות לסרטים קטנים ויצירתיים בצילום שלהם לככב, כמו כן סרטים בינלאומיים

אם יש משהו שסרטי אינדי מצליחים לעשות בניגוד להוליווד זה לחשוב מחוץ לקופסה- להמציא דרכים יצירתיות להביא את החזון שלהם למסך הגדול בצורה מושקעת, קסומה ובלתי נשכחת. לכן, בזמן שחיידק הקורונה פגע קשות בהפקות והיציבות של האולפנים הקטנים העצמאיים, יש לאולפנים אלו הזדמנות לחדור לתשומת הלב של הציבור בתקופה מלאת ביקוש ומלאת מגבלות. בנוסף, אולפנים קטנים עלולים לנצל את המצב לצלם את הסרטים שלהם בלי פיקוח מגביל, היות והרבה מהפיקוח נעשה על האולפנים הגדולים. כמו כן, סרטים בינלאומיים יחזרו למסך הרבה לפני סרטים אמריקאים היות וארצות הברית היא בין המדינות שצפויות להסגר ארוך טווח יותר מכל מדינה בעולם. 

דבר רע: פגיעה במשחק הכולל בגלל שינוי מנטליות וחלידות

הקורונה שינתה את אורח החיים של כולנו ובזמן שהרבה שחקנים נשארו פעילים עם הופעות באינסטגרם, שמירה על כושר ולתת יחס מיוחד מהרגיל למעריצים, אין ספק שהקורונה הביאה תפיסת עולם חדשה לכולנו ושינתה את התנהגותנו. 

האפקט של זה על השחקנים עוד לא ידוע, אבל אפשר לצפות לשינוי התנהגות שלהם בפומבי, בראיונות ואפילו במשחק שלהם, ככה שאולי נראה שחקנים חלודים וכימיה דלה על המסך. אי אפשר לדעת אם באמת יקרה משהו כזה, אבל זו בהחלט אופציה. 

דבר טוב: זהירות של אולפנים עם פרויקטים

רבים מאמינים שבימינו אולפנים פשוט מחפשים להוציא משהו למסך, למלא מקום חסר בלוח זמני היציאה, אבל עם משבר הקורונה, חברות סרטים יודעות שהן יצטרכו לתת לאנשים משהו מושקע מהרגיל שיעשה את הטיול שלהם לקולנוע שווה את זה. 

ככה שסרטים שנראים עצלנים ביצירתיות שלהם ובאפקטים שלהם לא ימשכו יותר מדי קהל. אז יכול להיות, שנזכה לראות קצת יותר השקעה בסרטים שלנו בעתיד הקרוב. 

דבר רע: אולפני אינדי יפגעו קשות

בדומה לכל העסקים הקטנים שניפגעו מהקורונה ועל סף פשיטת רגל, כך גם העסקים הקטנים של תעשיית הקולנוע עומדים באותו הסיכון. 

עם חוסר בכסף, השקעות שמוחזרות או מתבזבזות עם הזמן (כמו השכרה של ציוד צילום), ואינספור אנשים מאבדים את עבודתם, אנחנו נראה תהליך מאוד ארוך עד שתעשיית האינדי תחזור לרמת הכמות והאיכות שהיא הייתה בתחילת השנה, אם אי פעם בכלל. אין ספק שאולפנים כמו A24 יתאוששו, אבל אנחנו נראה בעיקר את השרדותם של הענקים.

דבר טוב: טקס אוסקר לסרטים הביתיים

אני תמיד הייתי חובב של טקס האוסקר, אפילו עם הפספוסים של הזוכים בשנים האחרונות בגלל הפוליטיקה שמתרחשת מאחורי הקלעים, אבל תמיד התאכזבתי לראות את התעשייה מתעלמת מסרטים שלא עושים את דרכם למסך הגדול. היות וטקס פרסי האוסקר יתקיים, נכון לעכשיו, כצפוי, אפשר לראות סממנים ראשונים שהשנה יקבלו פוקוס סרטים שיצאו בהפצה ביתית ובשירותי הסטרימינג, מה שיפתח את הדלת ככל הנראה לזכייה האפשרית של נטפליקס בסרט הטוב ביותר, ואנחנו רואים עכשיו שאולפנים ששמו בהעדפה את הרווח הפוטנציאלי שלהם מסרט בבתי הקולנוע מאשר לשחרר אותו לקהל הבייתי, יצטרכו להפסיד את טקס הפרסים הנחשק. 

דבר רע: פחות סרטים יקבלו יציאה אל המסך הגדול

בזמן שאני שמח שסרטים קטנים יותר יזכו לתשומת לב בטקס פרסי האוסקר, האולפנים הגדולים יצטרכו להיות סלקטיבים ואנחנו רואים כבר עכשיו סרטים רבים נאלצים לצאת ישירות למסך הקטן, מה שאומר שנפספס את החוויה של לראות אותם על המסך הגדול, משהו שראינו כבר מתחיל לקרות עם סרטים מצופים כמו "ארטמיס פאול" וכמעט עם "המוטנטים החדשים". 

בזמן שאתם חושבים שפשוט נפספס בגלל זה סרטים גרועים על המסך הגדול, בעיניי אולפנים גדולים סרטים רווחיים לא בהכרח סרטים טובים, ככה שאנחנו עלולים להפסיד מספר סרטים מיוחדים, בעיקר כשחלקם משוחררים לשירותים שלא זמינים אפילו בארץ, כמו Disney+. נכון שטענתי אחרת קודם, אבל ככה זה בהוליווד, החלטות יכולות ללכת לכל כיוון כרגע. 

סיכום 

בסופו של יום, הקורונה זה דבר רע, נוראי שפגע באורח החיים של כולנו. אבל לעיתים (כמו שראינו למשל ב-WWE) יש אנשים שמצליחים להכין לימונדה מלימונים וחושבים מחוץ לקופסה כדי לבלוט במהלך זמנים קשים. 

אנחנו כבר התחלנו לחזור לשיגרה במהרה וככל הנראה נמצא את עצמנו בקרוב מאוד בבתי הקולנוע עם חברים, פופקורן ושתייה גדולים, מול סרט טוב. 

אודות קובי רוזנטל

שמי קובי רוזנטל, בן 28 מתל אביב, גיימר חובב קומיקס וסרטים כבר 20 שנה, עקבו אחריי בערוץ שלי KobiCool ביוטיוב, רק חפשו את משקפי השמש

השאר\י תגובה