עד לא מזמן, לפני כמעט 40 שנה, אם יכולתם לפתח משחק משלכם, כנראה שלא השתמשתם בשום דבר אחר חוץ מתווי ה-ASCII, ואם אתם לא מכירים אותם, כנראה שנולדתם ב-20 השנים האחרונות, או שלא התעמקתם יותר מידי במחשב שלכם (אתם מוזמנים לתת חיפוש קטן אצל מר גוגל ולברר). אז בשביל להחזיר עטרה ליושנה, ולתת כבוד קצת יותר גדול לתווים שהרכיבו חלק ענק מימיו הקדומים של המחשוב המודרני, האנשים ב-Stormcloud Games החליטו לשחרר את Brut@l, אך האם משחק ה-Rogue-Like יכול להציג לנו גם משחק מעולה בין כל התווים המשונים, או שהזיקה לעבר לא עזרה למפתחי המשחק?
אם אתם מחפשים סיפור מעולה שישאיר אתכם מרותקים למסך מלא תווי ה-ASCII, כדאי שתסגרו את הסיקור הזה ותסתכלו על שאר הסיקורים באתר. ל-Brut@l אין שום סיפור בכלל – שום סצנות מיוחדות הכוללות דיבוב, שום טקסט שמסביר לנו איפה אנחנו ולמה אנחנו שם, בקיצור, אתם איש עשוי ASCII, שמרביץ למפלצות עשויות ASCII, בעולם עשוי ASCII.
המשחקיות במשחק כאמור היא Rogue-Like, כלומר תיפלו מהשמיים כאחת מארבע דמויות שונות שתוכלו לבחור במסך הפתיחה לעולם חדש שיוצר רנדומלית, ותצטרכו למצוא את היציאה לבדכם. במהלך הדרך תיתקלו במספר מפלצות שתצטרכו לנטרל, ומספר חפצים אותם תצטרכו לאסוף. אני כבר אתחיל ואומר שיש המון רעיונות מצויינים שהופיעו במשחק שיכלו להפוך אותו להרבה יותר מעניין ממה שחשבתי, אבל הם פשוט לא בוצעו טוב.
כל פעם שתתחילו את המשחק תתחילו חסרי כל, חוץ מהלפיד הנאמן שלכם, וכמה דברים שיוענקו לכם במתנה בחדר הפתיחה, שם תצטרכו למצוא את המפתח שיפתח את ההרפתקה שלכם. למשחק יש המון חדרים שנבנו היטב, עם המון דברים לרסק, אך גם המון חדרים פשוט נראים לי לא הגיוניים, וכאילו באו כדי לזייף את אורך המשחק. מה זאת אומרת? דמיינו מבוך מטורף אותו תוכלו לראות רק מזווית המצלמה הקבועה והלא נוחה או מהמפה שלכם אם הצלחתם לראות את חלק זה של המבוך, מלא במבואות סתומים, ואחרי שבזבזתם 10 דקות מהשלב סוף סוף תמצאו את הסוף של המבוך. חדר כזה תמצאו כמעט בכל שלב במשחק, והמפה המאוד מבלבלת של המשחק, המורכבת בעיקר מנקודות, פסיקים וסולמיות (או האשטאג למטהרי השפה שביניכם), בנוסף לזווית המצלמה הלא נוחה, רק הורסים את החוויה הזאת וגרמו לי לוותר לא מעט פעמים.
עוד דבר מבלבל שתמצאו במהלך המשחק שלכם, הוא הכמות המטורפת של דברים שתצטרכו לעקוב אחריהם. לדמות שלכם יש שורת רעב, אותה תצטרכו למלא עם אוכל שתמצאו במבוכי המערות, או שהדמות שלכם פשוט תגווע לאט לאט ברעב, שורת מאנה שתתן לכם להשתמש בשרביטי קסמים שתוכלו ליצור (על כך נדבר אחר כך), שורת מגנים, שמתמלאת עם חפצים שונים שתמצאו במהלך השלב, שורת כוח מיוחד שתוכלו להפעיל בלחיצה על שני המקשים העליונים באחורי השלט, מונה כסף שמתמלא על ידי אוצרות שתמצאו, מונה XP, שיעלה אתכם שלבים ויעניק לכם נקודות לבזבז על כישורים מיוחדים, וכמובן, שורה של חיים, כשהיא מתרוקנת תמותו. הבעיה העיקרית בכל הדבר הזה, היא שבכל רגע נתון שורה אחת עולה ושורה אחת יורדת, ויש כל כך הרבה דברים לעשות ולזכור שפשוט שוכחים במהלך המשחק שיש לכם יכולת מיוחדת או את האפשרות להשתמש בשרביט, ואפילו כמה דברים שפשוט לא הכרחיים למהלך המשחק. לדוגמה, אם חשבתם שמונה הכסף יתן לכם לקנות משהו בחנות כלשהי, אז לא, את הכסף תוכלו "להעניק לאלים", ואם תעניקו להם פחות מידי הם יענישו אתכם במספר אויבים, ואם תעניקו להם מספיק או יותר הם יעניקו לכם הזדמנות שניה ברגע שתמותו, אבל אין שום אפשרות לדעת כמה כסף צריך להעניק לאלים, אז אני פשוט הימרתי כל הזמן על כל הכסף שלי וזכיתי כמעט 99% מהפעמים.
בעיה נוספת שאולי קרתה רק לי, אך היא בהחלט חשובה היא הטעינה הארוכה בטירוף בכל פעם שתצטרכו להיכנס למשחק. גם אם תתקינו את המשחק על ה-SSD המהיר שלכם, כנראה שתצטרכו לחכות דקה שלמה עד שהמשחק יעלה לגמרי, וכשמדובר במשחק יחסית פשוט כמו זה, אין שום סיבה שזה יהיה ככה.
אחת מהמערכות העיקריות בהן תתקלו במשחק היא אוסף 26 אותיות הא"ב האנגלי, המוצגות כמובן ב-ASCII, כאשר לכל אות יש שני מצבים שונים – אות מכושפת ואות רגילה. אות מכושפת יכולה להגיע בשישה צבעים שונים, כאשר לכל צבע יש כישוף שונה משלו, לדוגמה, הצבע הירוק יתן לכם נשק ירוק שירעיל את האויבים, והכחול יקפיא אותם. את המשחק לא תתחילו עם שום נשק חוץ מהלפיד שלכם, אותו לא תוכלו לכשף, וכאן נכנסות האותיות הרגילות – הן מאפשרות לנו ליצור נשקים חדשים לאחר שאספנו אותיות מסוימות, שהופיעו בספר מיוחד שמצאנו במהלך המסע שלנו. הבעיה הגדולה עם המערכת הזו היא שכשסוף סוף מצאתם את כל 26 האותיות הרגילות, הן לא נעלמות ויתנו לכם ליצור כל נשק שתרצו, דבר שלדעתי קצת מוריד מהאתגר. האותיות עצמן גם מסתתרות בשלב, כך שתצטרכו לעבור בכל חדר וחדר כדי לוודא שיש לכם את כל האותיות ואת כל ההזדמנויות ליצור נשק, מה שמעניק שוב אורך מזויף למשחק.
ב-Brut@l אין שום התקדמות מחוץ לשלבים, כלומר, לא תוכלו לפתוח דמויות חדשות או חפצים חדשים לאחר השלמה של השלבים, אם תצליחו לסיים אותם בכלל. כל המשחק בנוי על Perma-Death, שזה אומר שברגע שתמותו כשאין לכם הזדמנויות נוספות מהאלים, לא תוכלו לחזור לאותו מקום שמתתם בו, ותצטרכו להתחיל מההתחלה. כל זה מלווה בשליטה ממש לא נוחה על הדמות, שגרמה לי אישית למות יותר מידי פעמים ולוותר, כך שלא הצלחתי להגיע לסוף של המשחק, בלי קשר לכך שהוא כבר החל להראות אינסופי ברגע שכל שלב לקח לי כמעט 20 דקות שלמות. לפחות נוכל להתנחם בבדיחות הקטנות שמופיעות לאחר שהפסדתם.
כל הדבר הזה גם לא מקבל שום תוספת על הגרפיקה, שאני אישית ממש לא אהבתי, למרות שקראתי ברחבי הרשת המון דברים טובים עליה. כל המשחק מתרחש בעולם המורכב אותיות לבנות על רקע שחור, ומידי פעם כמה צבעים שמסמנים לכם סכנות שונות. כל זה מתווסף למספר לא הגיוני של אנימציות, שלמרות שאורכן הוא רק 4 או 5 שניות, תורמות להרגשה המזויפת של אורך המשחק כשאין שום אפשרות לדלג עליהן. נראה אתכם פותחים 3 תיבות מבלי להתעצבן.
גם הפסקול במשחק לא תורם שום דבר, והוא פשוט נשכח במהירות מבלי להשאיר שום חותם. האפקטים אמנם סבירים ומעניקים תחושה טובה לכל אגרוף ומכה שתקבלו או תתנו וכו', אך הפסקול מתחיל להיות אנרגטי יותר ברגעים רנדומליים לחלוטין, גם אם אין אפילו אויב אחד על המסך, ונהפך לשקט כמעט לגמרי ברגעים רנדומליים גם כן. בקיצור, אם לשחק, אז עם מוזיקה משלכם.
בשורה התחתונה, מדובר במשחק Rogue-Like ממוצע שמצליח לרדת אפילו קצת פחות ממנו ברגע שעברתם את שלב המתחילים במשחק. Brut@l פשוט לא עושה את זה טוב, ולמרות שהוא כן מראה רעיונות טובים בעיצוב שלו, הם פשוט יורדים לטימיון כשמשלבים את כולם למשחק אחד. אתם בהחלט מוזמנים לספר לי בתגובות אם הצלחתם לקבל הנאה יותר גדולה ממני במשחק.
Brut@l
משחקיות - 6
גרפיקה - 7.5
פסקול - 2
5.2
ממוצע
Brut@l הוא משחק Rogue-Like ממוצע שמצליח לרדת אפילו קצת פחות ממנו ברגע שעברתם את שלב המתחילים במשחק.