משחק הקופסה Captain Sonar נחשב בעיני רבים בתחביב כקלאסיקה. עבודת צוות והאזנה לאויב נותנים לשחקנים מה שרצינו בתור ילדים מהמשחק צוללות.
עותק לסיקור סופק על ידי Monkey Time
Captain Sonar היה על הרדאר שלי כבר כמה שנים, אבל אף פעם לא מספיק גבוה כדי שאני אקנה אותו. זה היה נראה משחק מעולה אבל לא משהו שהרגשתי צורך עמוק לשחק. חבל, כי מהר מאוד הוא הפך לאחד המשחקים האהובים באוסף שלי. אז למי שלא שמע בכלל על המשחק, Captain Sonar הוא משחק תחרותי בין שתי קבוצות של עד 4 שחקנים כל אחת. כל קבוצה שולטת ביחד בצוללת ומוטלת עליה המשימה להשמיד את הצוללת השנייה לפני שהם מושמדים בעצמם. בכל צוללת יש 4 תפקידים שונים, ובצוות מלא של ארבעה שחקנים כל אחד מבצע רק תפקיד אחד. קפטן, קצין ראשון, מהנדס ואיש רדיו, או יותר נכון: מאזין. הקצין הראשון דואג להטעין את היכולות וכלי הנשק השונים של הצוללת, המהנדס אחראי לדאוג שהכלים והצוללת עובדים (או לפחות על מה לוותר) והקפטן אחראי להניע את הצוללת על המפה וכמובן להשתמש ביכולות שלה כדי למצוא ולהשמיד את צוללת האויב. כל פעם שהצוללת זזה, הקפטן מכריז על כך בקול, כל פעם שיכולת של הצוללת מוכנה לשימוש או מופעלת הקצין או הקפטן (בהתאם לסיטואציה) מכריזים על כך בקול. וכאן נכנס התפקיד של המאזין שעליו לעקוב אחרי התנועות של צוללת האויב ולנסות להבין איפה הם נמצאים על המפה.
כדי להבין יותר טוב איך כל זה קורה צריך לתאר את החלקים הפיסיים של המשחק. בין שתי הקבוצות יש שני מסכים על מנת שלא נוכל לראות מה הולך בצד השני, אפשר היה להסתפק באחד אבל טוב שיש שניים למקרה שהשחקנים יושבים במרחק אחד מהשני. לכל תפקיד, ובמשחק אידיאלי של שמונה שחקנים לכל שחקן, יש לוח מנויילן ייחודי לו (ולשחקן המקביל לו בצד השני) והוא רושם עליו באמצעות טושים מחיקים (מגיעים עם המשחק). למהנדס יש לוח שאחראי על הבלאי של הצוללת ולקצין הראשי יש מד טעינה לכל יכולת או נשק של הצוללת. גם למפקד וגם למאזין יש מפה של האזור ועוד מקום פנוי לכתיבה. הקפטן רושם את נקודת ההתחלה של הצוללת ומעדכן כל תנועה של הצוללת (וכאמור, מודיע על כך בקול). למאזין יש בנוסף למפה שלו שקף עליו הוא רושם את תנועת האויב. מכיוון שאנחנו לא יודעים מהי נקודת ההתחלה של האויב, הוא מזיז את השקף כדי לראות איפה יכול להיות שהם נמצאים כרגע. לכל שחקן יש חמש לוחות עבור חמישה תרחישים שונים. ההבדל המשמעותי הוא גודל המפה והאיים המפוזרים עליה אבל יש כמה תרחישים עם תוספות מיוחדות. לכל לוח יש שני צדדים, אחד עבור משחק בתורות ואחד עבור משחק בזמן אמת.
את Captain Sonar אמורים לשחק בזמן אמת ולא בתורות. המשחק בתורות הוא מעולה על מנת ללמוד איך משחקים אבל המשחק רוצה ליצור תחושה של צוות שצריך לפעול בשקט על מנת שהאויב לא ישמע וזה עובד הרבה יותר טוב בזמן אמת. בזמן אמת גם היכולת של הקבוצה משפיעה הרבה יותר כי אם קבוצה חדשה תתלבט מה לעשות בנתיים הצוללת השנייה יכולה לעשות מעגלים מסביבם. אבל עדיין, המשחק בתורות הוא מהנה ועומד בפני עצמו בכבוד. זה אולי לא מטרת מעצבי המשחק, אבל אם המשחק היא לחכות שירות צבאי כמו שרואים בסרטים על צוללות, אז כששיחקתי לראשונה בתורות זה הזכיר לי יותר את השירות הצבאי האמיתי שלי: צחוקים, זריקה וזלזול בקצינים. ביקורת אחת על המשחק שראיתי באינטרנט לא מזמן מדברת על כך שרק לקפטן יש תפקיד מעניין באמת. כל השאר תקועים בלוח הקטן שלהם והוא מחליט מה עושים – אם משחקים בתורות, זה ממש לא ככה. כשיש זמן לחשוב על מהלכים אז גם מתייעצים אחד עם השני או בסימנים או שמדברים אבל מדלגים על כמה מילות מפתח וכותבים אותן.
איכות ההפקה של Captain Sonar היא לא הכי מטורפת שראיתי בחיי, אבל זה בעיקר שאין יותר מדי במה להשקיע. אין מינאטורות או לוח משחק מעוצב. אבל כל מה שיש עשוי נהדר. החלק הכי גדול במשחק הוא הלוחות החוצצים בין הקבוצות. מעבר לאיכות החומר שהם עשויים ממנו גם האיורים עליהם נחמדים, גם אם הם מלודרמטיים. הלוחות עצמם עליהם השחקנים משחקים הם יחסית מינימליסטיים, אבל זה מאפשר לכולם להיות אחידים באותו גודל. עם הלוחות גם הגיעו שמונה טושים מחיקים קטנים. הטושים עצמם סטנדרטיים ולא זולים מדי, ויש עליהם את הלוגו של המשחק, זה מאוד חמוד אבל אם אחרי הרבה משחקים, או שחלק הולכים לאיבוד, אפשר להחליף בקלות. על כל טוש יש גם מחק אבל המשחק עצמו מגיע עם עוד סט מחקים להחליף במקרה של בלאי, זה ללא ספק סימן לכך שהשקיעו בפרטים הקטנים ולא חוסכים על חשבון השחקן.
Captain Sonar הוא קלאסיקה מודרנית, אני לא אומר את זה כי אני אוהב את המשחק, אני אומר את זה כי אני יודע איזה מקום הוא תפס בקהילת משחקי הקופסה. המון משחקים מאוד פופולריים ומאוד טובים שיש המון בשוק לא ישרדו בעוד חמישים שנה, אבל אני חושב שהמשחק הזה כן. שיתוף הפעולה והמצבים החברתיים שנובעים מהמשחק יעזרו לו להמשיך ולפרוח גם בעתיד. כל המשחק מלווה בתהליך של העצמת הלחץ מצד אחד, אבל גם שיפור היכולות של הצוות מהצד השני. המהלכים הראשונים לא תורמים יותר מדי למטרה הסופית ועוד אין סיכון עבור הצוללת. אבל לאט לאט, יש יותר דברים לעשות, ויש יותר דרכים בהם הצוללת תיפגע. בפעם הראשונה שלי, שיחקתי בתור מאזין והמעבר בין "הם יכולים להיות בכל מקום על המפה" ל"הם באחת משלוש הנקודות האלו" הוא מהיר ממה שדמיינתי. אם מישהו קורא את הסיקור הזה ועדיין לא השתכנע, חיפוש מהיר באינטרנט עבור משחק שלם שצולם כנראה תשכנע אתכם שאתם צריכים את המשחק הזה באוסף שלכם.
משחק הקופסה Captain Sonar סופק על ידי Monkey Time. ניתן להשיג אותו ועוד משחקים רבים דרך החנות הרשמית בלינק הזה.
Captain Sonar
משחקיות - 10
איכות הפקה - 9
9.5
קלאסיקה
משחק קופסה שדורש שיתוף פעולה ונותן בתמורה מתח והתרגשות