גם השנה בכנס CES 2018 חברת Intel לא מורידה הילוכים (בא דאם טססס) ומפתיעה את כולם עם כמות הכרזות לא מבוטלת
מסיבת העיתונאים של Intel היא תמיד האירוע הבולט מבין אירועי הפתיחה, וכזה שלא כדאי לפספס. כך היה גם השנה באירוע מרשים שבו אנחנו מקבלים שטף של הצהרות מבטיחות עם זווית ישראלית מובהקת.
מרבית ההכרזות הגדולות של אינטל התבססו על היכולת לקלוט, לשמור, לנתח ולעבד כמויות עצומות של מידע בזמן קצר בצורה חסרת תקדים, באמצעות מוצרי העיבוד והחומרה המתקדמים שברשותה כמובן.
אחד מהיישומים המבטיחים ביותר לעידן בו עיבוד המידע שולט הוא מעבר לשימוש ב-Voxel – הטכנולוגיה המקבילה לפיקסלים הדו-מימדיים המוכרים לנו, אך מתבססת על נתונים בשלושה מימדים לכל נקודה במרחב. מדובר בכמות גדולה בסדר גודל של מידע לעבד, מה שהגביל את הפופולריות של השיטה עד כה, אך באינטל מאמינים שהטכנולוגיה כיום בשלה לתמוך בשיטה זו לשימושים מסחריים, כשהיתרון הגדול שלה הוא ביכולת להציג אינספור נקודות מבט שונות בסצינה אמיתית שצולמה בטייק אחד ובודד.
בחברה לא הסתפקו בהסבר טכני של התחום, אלא הציגו סרטון קצר שנוצר בסטודיו ייעודי ומתקדם שאותו הקימה אינטל ביחד עם אולפני Paramount, עם 100 מצלמות תלת מימד משוכללות שיוצרות יחד איזור צילום בו ניתן לראות כל נקודה מכל זווית שתבחרו – וזה הודגם הלכה למעשה בסרטון קצר בסגנון המערב הפרוע, אשר הוקרן לצופים מנקודת מבט קבועה אחת, בבימוי דינאמי עם נקודת תצוגה ש'מרחפת' לה בין הדמויות, ואפילו מנקודת המבט של הסוס שהיה חלק מהסצינה.
זו בהחלט נראית כמו טכנולוגיה שתוכל להפוך לדבר החם הבא בקולנוע, באירועים טלוויזיוניים בשידור חי וגם בגיימינג – ועם פטה-בייטים של מידע שנצברים בכל מספר דקות של צילום נראה כי יש עוד הרבה לאן להתקדם ולהתפתח מכאן, גם כשלוקחים בחשבון את חומרת הקצה העליון המתקדמת ביותר שניתן לרכוש בתחילת שנת 2018.
מובילאיי מובילה מיזמים משוגעים
מובילאיי (Mobileye) הישראלית הפכה באופן רשמי לבייבי של אינטל, עם ההכרזה על עסקת הרכישה הענקית בסכום של יותר מ-15 מיליארד דולר, ובשל כך לא היה זה מפתיע לראות אותה מככבת על הבמה – כאשר מייסד מובילאיי, אמנון שעשוע, הצטרף לבמה אליה הוא הגיע רכוב במכונית אוטונומית, וסיפר על מיזם מיפוי כבישים, דרכים וסביבה בדיוק ופירוט גבוהים שיצא לדרך במהלך השנה הקרובה, בהתבסס על נתוני REM (ר"ת Road Experience Management) מתוך יותר מ-2 מיליון מכוניות שכוללות את החומרה שמקורה בפיתוחים מירושלים. אינטל היא ממש לא השחקנית היחידה שמעוניינת למפות את העולם באיכות שטרם נראתה כמותה, אך עם המערכות הנפוצות והמצליחות של מובילאיי לצידה – יתכן שיש לה סיכוי טוב יותר מכל אחת אחרת להצליח במשימה הזו.
מובילאיי חתמה על הסכמי שיתוף פעולה בפיתוח רכבים אוטונומיים עם היצרנית הסינית SAIC, שתצטרף אל 10 יצרניות רכבים אחרות ברחבי העולם שלהן כבר יש הסכמים עמה – כאשר בסך הכל מדובר בגישה לחברות אשר אחריות ליותר מ-50 אחוזים מכלל המכוניות בעולם כולו, שיחלו בשילוב יכולות אוטונומיות מדרגות נמוכות ברוב דגמיהן בשנתיים הקרובות, בתור סיפתח לעתיד מתקדם הרבה יותר שיבוסס על מערכות הדור הבא של משפחת ה-EyeQ.
שבב אטום ברכב שלכם
במסגרת שיתוף הפעולה המתבקש בין אינטל למובילאיי, בחברה הכריזו כי מוצרי ה-EyeQ5 של החברה מירושלים יבוססו לראשונה על מעבדים ממשפחת האטום, אשר אמורים לסייע להם להשיג את הגביע הקדוש של תחום הרכבים החכמים – אוטונומיה מוחלטת שבה הנהג כלל לא זקוק עוד להגה, מוט הילוכים או דוושות, אשר מכונה גם אוטונומיה מרמה 5 לפי ההגדרות של ארגון ה-SAE העולמי של מהנדסי תחום הרכב.
נראה כי גם בשוק הזה אינטל עשויה למצוא עצמה במירוץ מול יריבה מוכרת היטב – NVIDIA, שמאמינה אף היא כי תוכל לספק לעולם רכבים אוטונומיים לחלוטין בתוך מספר שנים בודדות.
פרארי מצטרפת אל קהל הלקוחות
גם אחת מיצרניות רכבי הספורט והיוקרה המפורסמות ביותר בעולם ייעזרו ביכולותיה של אינטל, לא בכדי ליצור רכבים אוטונומיים – אבל כן בכדי ליצור רכבים ומערכות רכב חכמות ומתקדמות יותר. שישה מירוצים שייערכו במסלולים שונים ברחבי ארצות הברית יתועדו מכמות גדולה של מקורות ואמצעים, כאשר מערכות מבוססות מעבדי Xeon של אינטל יסייעו בעיבוד מאות טרה-בייט של מידע לקבלת תובנות ומסקנות שיסייעו בפיתוח יכולות העתיד.
צלילה אל המחשוב הקוונטי
מחשבים קוואנטים ממשיכים להישמע כמו מדע בדיוני גם כיום, אך נראה כי הם עשויים להיות קרובים יותר ממה שניתן לתאר – אינטל הכריזה כי הצטרפה אל קבוצה מצומצמת מאוד של חברות שהשיקו מעבדים קוואנטיים מעשיים וממשיים, כשמסרה שבב העונה לשם הקוד Tangle Lake וכולל 49 יחידות קיוביט (המקבילה של התחום לביטים, אך עם כמות גדולה הרבה יותר של שילובי מצבים בינאריים אפשריים) למרכז החקר הקוונטי QuTech בהולנד. זו התחלה צנועה – אבל כזו שעשויה להתפתח במהירות גדולה.
אוקיי, מכוניות אוטונומיות – ומה לגבי מסוקים?
כניסה של מכונית אוטונומית אל הבמה לא הייתה המאורע המפתיע ביותר שהכינה לנו אינטל – לאחר הכרזה על ה-Volocopter, אשר מעוניין להפוך לרחפן נושא האדם הראשון שזמין כשירות מסחרי ממשי, הוא הפתיע את יושבי האולם כשעבר בריחוף מקצה אחד לאחר של הבמה ונחת בנקודה המיועדת, ללא שום עזרה אנושית נראית לעין, בתור מעין המחשה חיה לכך שהטכנולוגיה להטיס אנשים ממקום למקום באופן פרטי אכן בשלה מספיק בכדי לעזור משלב הפנטזיה ואל של המציאות.
הרחפנים לא נחים לרגע
את האירוע התקשורתי שלהם אינטל קינחו בעוד שיא גינס מתחום הרחפנים האוטונומיים, שהפך בשנים האחרונות לאחד ממושאי הגאווה הגדולים שלה – לא פחות מ-100 רחפנים ביצעו מופע מסונכרן מרשים כשהם מבוקרים מראש בידי אדם אחד בלבד, ובכך שברו את שיא הרחפנים המופעלים יחד במתחם מקורה סגור, באופן אשר עוזר להמחיש כי יש עוד הרבה לאן לשאוף גם בעולם התוכן הזה. אין ספק ששנת 2018 תהיה עוד שנה עתירת אירועים טכנולוגיים משוגעים – ואנחנו מצפים לכך בכיליון עיניים.
https://vimeo.com/198142592