Civilization VI

Civilization 6 – בואי אראה לך עולם

Civilization 6 הוא בדיוק מה שחשבנו שהוא יהיה ומה שרצינו שיהיה. צפוי כמו שעון שוויצרי (בקטע טוב), יש מה לשפר ולהוסיף אבל כבר עכשיו הוא שווה את תג המחיר שלו.

יש סדרות משחקים שאתה כבר יודע למה לצפות מהם כמו COD ,FIFA ,Pokemon וגם סדרת Civilization. כאשר עושים סקירה על משחק נוסף בסדרה, צריך להסתכל גם מנקודת המבט של שחקן חדש, על המשחק בפני עצמו וגם על המשחק ביחס לקודמים בסדרה. כל מי ששיחק במשחקים הקודמים בסדרה ירגיש בבית כשיריץ לראשונה את Civilization 6. כמובן שכמו תמיד יש כמה שינויים (שניכנס אל חלקם בהמשך הסיקור) אבל הנוסחה הבסיסית נשארה בערך אותו הדבר. השחקנים המתחילים מבינינו יזכו להכיר את המשחק לא רק דרך שלב הדרכה (Tutorial) אלא גם דרך "יועצת" בשלוש רמות שתעזור לנו לקבל החלטות שונות בכל שלב ושלב במשחק. את אותה עוזרת אפשר לכוון לשלוש רמות שונות: מכובה לחלוטין, משתמשים חדשים למשחק ומשתמשים חדשים לגרסה זו של המשחק.

civilization-6

עולם חדש וטוב
נתחיל בתיאור מהיר יחסית של המשחק עבור אלו השוקלים להיכנס לעניינים לראשונה. Civilization 6, כמו קודמיו, הוא משחק בו אנו מנהלים ציביליזציה מרגעיה הראשונים ועד (בתקווה) להשתלטותה המוחלטת על כל אויביה והנפת דגלה על חורבותיה של האוייבת (או ניצחון בתרבות ושאר שקרים שאסביר בהמשך). המפה מורכבת ממשבצות בצורת משושה ולכל משבצת נתונים שונים שנותנים משאבים לעיר ששולטת על המשבצת. את המשחק מתחילים עם שתי יחידות, סייר מהיר ובעל יכולות קרביות ירודות ומתיישבים שיהפכו לעיר במקום בו השחקן שולח אותם אליו.
חלק גדול מהמשחק הוא כמובן קבלת החלטות כמו היכן יש להשקיע את המשאבים וכוח האדם שלך, מה לייצר, מה לחקור ומה לפתח. בניגוד למשחקים כמו Age of Empire ודומיו, המעבר בין העידנים הוא פחות מלאכותי וקורה לאט לאט ולא בבום אחד. במאות השנים הראשונות, התורות הם קצרים ואין הרבה מה לעשות אבל עם הזמן הציביליזציה גדלה וכמות ההחלטות והיחידות בהם עליך לשלוט גורמת למשחק להרגיש כמו משחק אחר ממה ששיחקת שעה לפני כן. חוץ ממך העולם מאוכלס על ידי ציביליזציות מתחרות וערי מדינה שיפתחו איתך קשרי מסחר ודיפלומטיה אבל לא יתחרו או יכריזו מלחמה עליך. המשחק מוכרע על ידי נקודות מתחומים שונים ואפשר להשיג ניצחון כאשר הציביליזציה שלך ביתרון נקודות כללי או מובילה בתחום מסוים (תרבות, טכנולוגיה, כוח צבאי) אבל המשחק מאפשר להמשיך ולשחק עד שכל הציביליזציות האחרות יושמדו או שימאס לשחק.

civilization-7

עבור שחקנים מנוסים הדבר החשוב ביותר בגרסה החדשה של המשחק הוא ההבדלים ביחס לגרסאות הקודמות. מעבר לשיפורים בהצגת המפה והיחידות, השינוי הכי גדול בממשק הוא שיטת המחוזות. במשחקים הקודמים פיתוחי הערים היו מתרכזים במשבצת המקורית בה נבנתה העיר אבל הפעם ישנם מחוזות שונים אשר דורשים, בין השאר, משבצות נפרדות בתוך אזור השליטה של העיר. בניית מחוז הורסת שיפורים קודמים על המשבצת במידה והיו בה ומוסיפים אלמנט של תכנון עירוני בו לכל החלטה יש גם יתרון (כמה נקודות אמונה/טכנולוגיה וכו'). שינוי זה גם גורם לערים במשחק להראות באמת יותר גדולות עם השנים ולא רק משבצת השולטת על אזור יותר גדול.

על גג העולם
למרות שמדובר בשינוי הגדול ביותר מבחינת הממשק של המשחק כמובן לא מדובר בשינוי היחיד. מעבר לשינויים מאחורי הקלעים – לדוגמה, מדד השמחה אינו תקף לכל האימפריה אלא לכל עיר בנפרד – ישנם גם שינויים בממשק עצמו ובעיקר בדרך ההצגה של המשחק. השיפור הגרפי מתמקד בעיצוב, לא רק של המודלים אלא גם באנימציה עצמה ובדרך בה אנו רואים את הדמויות השונות נלחמות או בדרך בה אנו רואים את מבני הפלאים נבנים. נראה ששינויים כמו שיטת המחוזות ומדד השמחה נועדו לגרום למשחק להיות מציאותי והגיוני. אמנם מדי פעם יחידת הטנקים שלך מתמודדת מול כרכרות רומיות – דבר העלול לשבור את תחושת השקיעה במשחק והאשליה שבו. עד שנזכרתי שבמלחמת העולם הראשונה דברים כאלו באמת קרו.
המוקד על פרזנטציה תקף לא רק באנימציה אלא גם בפס הקול ובשכירת השחקן Sean Bean (נד סטארק) על מנת לדובב את המשחק. תפקידו מסתכם בקריאת טקסטים בהזדמנויות שונות – בתחילת כל משחק ישנו טקסט ייחודי לכל תקופה ולכל עם. הבעיה היא שכל פעם שהשחקן מעלה שמירה קודמת Sean Bean מקריין את הטקסט עבור התקופה בה התחיל המשחק ולא הנוכחית. הוא גם מקריא קטעים קצרים כל פעם שישנה התקדמות טכנולוגית, אבל לטעמי השילוב בין הרצינות שלו לבין האירוניה בקטעים צרמה מעט. כמו כן ישנו כמובן פסקול מוזיקלי על פי התקופות והעמים השונים, עם קטעים שחוזרים תמיד וקטעים שחוזרים במקרים מסויימים. יש מצב שאני אחד מהשחקנים היחידים במשחק שגם מבין בחזנות ומזהה את הקטע שדומה באופן מחשיד ללחן של תפילת ימים נוראים "כי הנה כחומר ביד היוצר" – בלחן אשכנזי מלודי ואיטי.

civilization 6 2

Civilization 6 מגיע אחרי המשחק Beyond Earth שנחשב מאכזב. המשחק שוחרר עם מעט תוכן ולמרות שההרחבות שלו שיפרו את המצב והוסיפו אלמנטים חדשים וייחודיים למשחק, הטעם המר של השקת המשחק הלוקה בחסר פגעה בו קשות. Firaxis Games ללא ספק לקחו את הכישלון ולא חזרו על אותה השגיאה פעמיים. Civilization 6 מציע כבר בגרסה הראשונית שלו יותר תוכן גם מ-Beyond Earth  וגם מ-Civilization 5 (שגם הוא זכה לביקורת על כך שללא ההרחבות שלו המשחק לא שווה את המחיר ההתחלתי של 60 דולר). מערכת הדתות, שהופיעה רק באחת מההרחבות של Civilization 5 כבר נמצאת, למרות שעדיין מדובר בפחות תוכן מ – Civilization 5  עם שתי ההרחבות שלו, כך שללא ספק יש למה לחכות להרחבות העתידיות של המשחק – רק לאחר יציאתן יהיה ניתן להכריע היכן Civilization 6 עומד ביחס לשאר משחקי הסדרה. הדבר החשוב הוא שהמשחק במצבו הנוכחי הוא מוצר שלם ששווה את המחיר המלא.

עולם כמנהגו נוהג
כמובן, שלמרות כל השבח ישנם חסרונות למשחק, גם אם הם אינם הורסים את חווית המשחק. רמת הקושי והאינטליגנציה המלאכותית במשחק הן בסדר גמור, אבל לא יותר מזה. בגרסה המוקדמת של המשחק הייתה רק רמת קושי אחת לבחירה – רמת הנסיך. רק לאחר משחק או שניים נזכרתי שלא מדובר ברמת הקושי הקלה ביותר. למען האמת עוד לא טרחתי לשחק ברמות יותר קלות כי קשה לי לדמיין משחק פחות מאתגר מהמשחקים הראשונים בהם שיחקתי.
יש לציין שלמרות שהאימפריות המתחרות לא נלחמו היו אתגר אבל המשחק עצמו עדיין מהנה מאוד. קשה לדמיין איך בעוד 20 שנה ירוץ באינטרנט קובץ שמירה של הגרסה הזו של המשחק במצב כל כך קשה שגם במעמקי הפורומים לא יצליחו להכריע אותו (כמו שקרה במשחק השני בסדרה – אחד ממורק"י האינטרנט האהובים עלי). במשחק יש כל כך הרבה רמות קושי, אבל איך שקיבלתי את הגרסה המלאה קפצתי לאחת הרמות הקשות ביותר – דבר שאיני עושה במשחקים אחרים – ומרגיש שברמת האינטליגנציה המלאכותית הנוכחית אין צורך ביותר משלוש או ארבעה רמות.

civilization-6-1-1

עוד בעיות משמעותיות במשחק אפשר למצוא במערכת הממשק, לא שזה אמור להפתיע אף אחד שהרי במשחקים כל כך מסובכים אין ממשק מושלם – לפחות לא לפני ששיחקו בו מיליוני פעמים על מנת ללמוד היכן הבעיות נמצאות. Civilization 6, הוא משחק מסובך ואף אחד לא חולק על העובדה הזו, לכן המשחק מוכן להשתלט עד כמה שהשחקן ייתן לו ואז עוד טיפה. הבעיה האמיתית מתרחשת כאשר רוצים להשתלט בחזרה. למשל, המשחק נותן לך אפשרות להפעיל יחידות שונות בצורה אוטומטית או לתת להם לישון – מבטל את הבחירה האוטומטית של היחידה כל עוד היא אינה מופעלת לפני המעבר לתור הבא. הבעיה היא המעקב אחרי יחידות אלו וביטול האוטומציה שלהן. על מנת לחזור ולהפעיל אותן ידנית (במידה ואינך זוכר או יודע היכן הם נמצאות) עליך לבחור את רשימת כל היחידות. איפה הרשימה נמצאת? יש ללחוץ על שם היחידה הנבחרת (במידה וזו אינה עיר או מחוז) על מנת לפתוח חלון לא נוח של היחידות. אם זה לא מספיק, רוב הסיכוי שבשלב זה המסך יתמלא במלא יחידות סוחרים. אין דרך להבדיל דרך מסך זה בין יחידות בעלות אותו שם. כמובן שאין שום צורך שיחידות כמו סוחרים, הפועלים בצורה אוטומטית ממילא, יופיעו ביחד עם יחידות המתיישבים והיחידות הלוחמות אותן יש צורך לנהל פרטנית. בעיה זו גרמה לכך שיותר מפעם אחת גיליתי יחידת סיירים כמה מאות שנים לאחר שנטשתי אותם לסיור אוטומטי.

3104070-2kgmkt_civilizationvi_screenshot_preview_tech-panel

מכיוון שמדובר במשחק שבו רוב החישובים קורים הרחק מאחורי מה שאנחנו רואים וודאי ישנם עוד חסרונות (ויתרונות) שיתגלו רק עוד כמה חודשים אחרי אלפי שעות נוספות של משחק. אבל ממה שאפשר לזהות כבר עכשיו, הבעיות הנוכחיות אינן רציניות יותר מעדכון למשחק.

שורה תחתונה
Civilization 6 הוא עוד גאווה לסדרת המשחקים הוותיקה ויוצרה סיד מאייר ולמרות שלא מדובר במשחק מושלם הוא מספיק טוב ויש בו מספיק תוכן וקשה לי לדמיין שחקן שיתאכזב ממנו. אז אם תמיד התעניינתם ואף פעם לא נכנסתם לז'אנר זה הזמן וזה הכותר לעשות את זה. הסיבה היחידה לא לקנות את המשחק (מלבד חוסר עניין בז'אנר) הוא הרצון לחכות ולקנות את המשחק וההרחבות שלו בעוד שנה במחיר זול יותר.

Civilization 6

משחקיות - 9.5
פרזנטציה - 9
ממשק - 8
חיי מדף - 10

9.1

עולם נפלא

שיפורים וחידושים משמעותיים הופכים את המשחק הזה לשווה קנייה כבר מיומו הראשון - רוצו לקנות!

User Rating: Be the first one !

אודות יונדב צבקר

סטודנט לספרות, בוגר ישיבת מעלה גלבוע, גיק ודוס.

השאר\י תגובה