Civilization VI: Gathering Storm מוסיפה שמן למדורה באמצעות מערכת שינוי האקלים, שנותנת לכם את האפשרות להציל את העולם או לנצל אותו
Civilization VI: Gathering Storm, ההרחבה החדשה של משחק האסטרטגיה הפופולרי Civilization VI, מוסיפה למשחק מערכת שינוי אקלים, שנותנת לכם את האפשרות לשמור על הסביבה או להרוס אותה תוך ניצול משאבים. התוספת הזאת היא משהו מאוד לא אופייני לסדרת Civilization, אף על פי שמדובר בסדרת משחקי אסטרטגיה בתורות המבוססת על ההיסטוריה האנושית, היא בדרך כלל טייחה והתעלמה מנושאים בעייתיים או שנויים במחלוקת בהיסטוריה. נוסף על כך הסדרה מעולם לא עסקה במחלוקות עכשיווית כמו שינויי אקלים. משחקים בדרך כלל לא עוסקים בפוליטיקה באופן ישיר, מתוך רצון לא להעליב או להרגיז לקוחות פוטנציאליים. זאת לא הפעם הראשונה שמשחקים גדולים עוסקים בשינוי האקלים (Life Is Strange גם נגע בזה), אך זאת הפעם הראשונה ששינוי האקלים הוא חלק מהותי מהמשחקיות ולא סתם גימיק עלילתי.
לכל הרחבה בסדרת Civilization יש תמה מרכזית. ההרחבה הקודמת, Rise and Fall, כפי ששמה מרמז עסקה בעיקר בעלייתן ונפילתן של ציוויליזציות. התמה המרכזית ב- Civilization VI: Gathering Storm היא הסביבה וההשפעה של האנושות עליה. נזקי הסביבה היו עד כה דבר שולי ב-Civilization, למעט טיפול בפסולת גרעינית לאחר הפצצה לא הייתם צריכים לעשות כלום. ההרחבה נותנת לשחקן יכולת פעולה עצמאית – הוא זה שגורם לשינויים בסביבה והוא גם זה שצריך למנוע אותם. האפשרות הזאת יוצרת מצב מעניין לקראת סוף המשחק, בו השחקן צריך "לשלם" על ההישגים של הציוויליזציה שלו, דבר שמעולם לא קרה בסדרה.
מהלך המשחק ב-Civilization VI: Gathering Storm מתנהל בדיוק כמו בכל משחק אחר בסדרה, אתם צריכים להוביל את הציוויליזציה שלכם מהתקופה הפרה-היסטורית אל העידן המודרני. לאורך המשחק תצטרכו להתמודד עם שינויי אקלים מסוגים שונים. בעת העתיקה התפרצויות געשיות יכולות להסב לכם נזק רב ואילו בתקופות מודרניות יותר תצטרכו להתמודד עם עלייה במפלס פני הים. מצד אחד לא לבנות את הבירה שלכם ליד הר געש יכול להראות כמו משהו מובן מאליו, אך מצד שני יש לזכור כי קרקע געשית היא פוריה יותר וטובה לחקלאות. אזורים נוספים שמועדים לפורענות יכללו תופעות כמו מונסונים ורעידות אדמה, גם מהם רצוי להתרחק. יחד עם זאת דברים שהיו נראים פשוטים במשחקי Civilization קודמים כמו הקמת ערים ליד נהרות או ים יכולה להתנקם בכם בשלב מאוחר של המשחק, כשתחנות כוח מבוססות פחם יגרמו לרמות הפחמן הדו חמצני לעלות וכתוצאה מכך גם לעלייה במפלס פני הים. הקשר בין שריפת דלקי מאובנים לבין עליית הפחמן הדו חמצני הוא ישיר וסיבתי מבחינת המשחקיות. חלק משינויי האקלים בהם תתקלו יהיו אקראיים, אבל המשחק נותן לכם את האפשרות להתכונן אליהם, מה שמוסיף רובד נוסף לחשיבה האסטרטגית במשחק. הבחירה כמובן בידכם, תוכלו לקוות לטוב ולתכנן לטווח הקצר, אבל דעו שיהיו לכך השלכות, לא כדאי לכם להתעסק עם אמא אדמה. ההשפעות הגדולות של שינויי האקלים יגרמו לשרטוט מחדש של המפה, קו החוף יסוג לאחור ומדינות איים יטבעו בים. אם לא עשיתם משהו מטומטם אתם כנראה תשרדו והמשחק ימשיך כרגיל. זה קצת מאכזב ומרגיש כמו ירידה אחרי השיא ובאיזשהו מובן זה גם מנוגד למסר של חבילת ההרחבה, גם אם רגע לפני כן מתו מיליוני אנשים בדיוניים.
Civilization VI: Gathering Storm גם משפרת משמעותית את מערכת הדיפולמטיה במשחק. היא מוסיפה דרך חדשה לנצח במשחק – ניצחון דיפלומטי. הקונגרס העולמי מהמשחקים הקודמים חוזר. הפעם כי תצטרכו לצבור מספר מסוים של נקודות ניצחון דיפלומטי אותן ניתן להרוויח בדרכים שונות. הקונגרס עצמו נערך כל 30 תורות ותצטרכו לנצח בהצבעה שנערכת מספר פעמים כדי להשיג ניצחון דיפלומטי. כאן נכנסת למשחק מערכת של טובות שמגדילה את משקל ההצבעה שלכם. לעומת זאת ציווילזציות יריבות ינטרו לכם טינה מה שיקטין את ההשפעה שלכם. הקונגרס העולמי נותן לשחקן שליטה רבה יותר על קבלת ההחלטות הנוגעות לעולם המשחק, תוכלו להשפיע על הסכמי שלום ולטפל במצבי חירום.
כיאה לסדרת המשחקים הזאת גם Civilization VI: Gathering Storm מספקת לשחקן תובנות אודות הטבע האנושי. בני אדם פועלים לפי התמריצים שלהן, כתוצאה מכך הרבה בעיות רציניות בעולם האמיתי לא מטופלות כראוי. אם במהלך המשחק תרוויחו מהמצב הקיים או שתהיו במצב מלחמה עם ציווילזציות שכנות, אתם תמשיכו לשרוף דלקי מאובנים במקום לעבור למקורות אנרגיה חלופיים. אם קו המחשבה הזה מרגיש לכם קצת כבד ויגרום לכם לוותר על חבילת ההרחבה, אין לכם סיבה לדאגה זאת בסך הכל הפרשנות שלי. חבילת ההרחבה לא באה להטיף לכם מוסר והיא לא הופכת את המשחק למורכב מדי.
מעבר למערכת האקלים, Civilization VI: Gathering Storm, כמו כל חבילת בסדרה, מוסיפה למשחק גם מספר ציוויליזציות ומנהיגים חדשים. לכל אחת מהציוויליזציות יש יכולות ותנאי התחלה שונים, כמה מהם בולטים במיוחד כמו המאורי שמתחילים משחק בים או אלינור, דוכסית אקוויטניה, שיכולה לשלוט על שתי ציוויליזציות (לא ביחד, אחת בכל משחק).
הבעיה הכי גדולה בחבילת ההרחבה היא המחיר שלה שעומד על כ-40 דולרים. אם הוא לא מהווה בעיה עבורכם ואתם מעריצים של הסדרה אז אני ממליץ לכם בחום לקנות את חבילת ההרחבה. Civilization VI: Gathering Storm מביאה את המשחק לגבהים חדשים תוך עיסוק בנושאים חשובים ושנויים במחלוקת כמו שינוי האקלים ודיפלומטיה. היא מספקת תובנות מעניינות לגבי השפעת האנושות על הסביבה בפרט וטבע האדם בכלל.
Civilization VI: Gathering Storm
ציון סופי - 8.5
8.5
מעולה
Civilization VI: Gathering Storm מתמודדות עם נושא קשה בתבונה רבה, תוך שיפור מהותי של המשחק עליו היא מתבססת.