קודם כל גילוי נאות, אני פריק של משחקי חלל וזה ז'אנר שלא ממש היה בשיאו, בטח לא בשנים האחרונות. הרבה זמן חיפשתי משחק שבו יהיה לי החופש לעשות מה שאני רוצה בחלל, לחקור עולמות חדשים, להכיר חייזרים חדשים ובכלל לייצר כאוס ביקום. על הצורך הזה ענה בצורה יחסית לא רעה לאחרונה Mass Effect Andromeda שבאמת מאפשר חקירת עולם ברמה די טובה אבל אם אתם באמת רוצה לצלול אל הלא נודע, כזו שלא מכין לה את מפת הגלקסיה מראש, אתה צריך משחק כמו Endless Space 2, משחק אסטרטגיה 4X מבית Amplitude Studios ומבית ההפצה של Sega. לפי מה שקורה לאחרונה בשוק, כנראה שאני לא היחיד שהז'אנר הזה היה חסר לו, ענקיות בתחום כמו סדרת Galactic Civilization ואפילו Stellaris די שולטות בו ביד רמה ו-Endless Space 2 הוא יחסית הילד החדש בשכונה, אז איך הוא עומד מול הגדולות ואיך הוא עומד לבד בפני עצמו?
עיצוב ועלילה
אז אתם שואלים את עצמכם, איזה כבר עלילה יכולה להיות במשחק אסטרטגיה אז תתפלאו. אז נכון שאתם יכולים למצוא כאן את כל מה שהייתם מצפים למצוא ממשחק אסטרטגיה דמוי Civilization: ניהול משאבים, פוליטיקה פנימית, דיפלומטיה, ניהול קרבות משלט רחוק, טקטיקה, ניצחונות מסוגים שונים ועוד. ב-Endless Space 2 דואגים שבנוסף תהיו עסוקים בכל מיני Side Quests שתואמים את ה-Fraction שבחרתם לשחק איתו. לפעמים יהיה משבר באחד הכוכבים ותצטרכו לבחור צד, לפעמים יתחיל פתאום מירוץ בין כל השחקנים לגלות משאב או מערכת כוכבים מסוימת ועוד. מה שמבדיל את Endless Space ממשחקי אסטרטגיה אחרים הוא רמת העומק שבו אתם יכולים לרדת אליה, זה יכול לבוא לידי ביטוי ברמת הפוליטקה הפנימית של כל כוכב, איזה נשקים יהיו לחיילים שלכם שפולשים לכוכב מסוים, שמות החלליות, המצאת פוליטיקות חדשות מאפס או כאלה שמבוססות על פוליטיקות אחרות ומה לא. זה לא מהמשחקים שאתה יכול לשחק בלי Tutorial, לוקח 5-10 שעות כדי להתחיל להבין מי נגד מי.
יש כאלה שיגידו שזה חיסרון, אני אהבתי את העובדה שהמשחק הראשון שלי אני מתנסה ואחרי זה הרגשתי שאני מוכן למשימה. בעזרת שלל מסכי ניהול מתוכחמים, תוכלו להחליט לאיזה רמת ניהול אתם רוצים לרדת, במידה ולא, האופציה האוטומטית תמיד קיימת. במשחק יש הרבה מאוד גזעים שמתחלקים לשני סוגים: Major Fractions, כאלה שאפשר לנהל איתם יחסית דיפלומטים, הם מאוד אינטילגנטים, יש להם צי משלהם וכו' ומצד שני Minor Fractions, כאלה שהם זניחים מבחינה דיפלומטית אבל ברית איתם או מלחמה מולם יכולה לשנות משמעותית את הדינמיקה של המשחק. הירידה פה לפרטים היא די מרשימה ועושה רושם שהושקעה המון מחשבה בעיצוב המשחק. במקור המשחק יצא גם ל-Early Access שסיפק אני מניח הרבה מאוד פידבק חשוב לגבי המשחק. תוסיפו לזה שהמשחק תומך במודים והקהילה שלו רק גודלת אז בהחלט יש למה לשאוף. הדבר שהכי הפריע לי הוא גודל המפה, יחסית למשחקים אחרים עושה רושם שהוא קטן מאוד, גם פה אני סומך על קהילת המודרים לסגור לנו את הפינה.
משחקיות
המשחק מסוג אסרטרגיה 4X, כזה שדורש ממך לנסות ולנהל בתור אחד מיליון אחד דברים, המשחקיות והנוחות פה הן אלה שיכריעו אם המשחק יהיה שחיק ומצליח לעומת הבטחה שלא מימשה את עצמה. אני שמח לבשר שמלבד כמה מקומות בעייתים שנתקלתי בהם, כנראה באגים בכניסה לקרבות חלל וניהול של מספר כוכבים, המשחק זורם בצורה חלקה. תור פה יקח לכם הרבה יותר זמן מאשר תור סטנדרטי ב-Civilization למשל, לא רק בגלל שיש לכם את היכולת לנהל כל דבר אלא גם בגלל שהקצב הוא איטי, למשל יחידות לא זזות לבד בכל תור, לפני סיום התור, יש לכם את היכולת להזיז אותם אחרת זה לא יקרה. כדי לא לצאת מפוקוס יותר מידי, אתם תקבלו התרעות על כל מה שחשוב וקרה בתור הזה, כמובן שזאת אופציה שאפשר לשנות ולהגדיר כדי שתוכלו עוד יותר אפילו להתרכז רק במה שחשוב עבורכם. כל גילוי חדש, התפתחות מעניינת באחד הכוכבים וכו', הכל יקפוץ לכם מול העיניים. אלמנט חשוב נוסף הוא מפת הגלקסיה, קפיצה בין הרמות השונות היא בגלילה של העכבר, פוקוס על יחידות הוא יחסית נוח, למרות שיחידות שלא הוגדרו תחת Fleet נוטות לפעמים להיעלם אם אתם לא מתרכזים בהן ישירות וזאת בהחלט נקודה לא נוחה, המעבר בין הכוכבים קל וחלק וכך גם בין התפריטים השונים ויש הרבה כאלה, הם אף פעם לא עולים אחד על השני והרגשת הניהול תמיד נוחה וקלה.
גרפיקה וסאונד
נתחיל דווקא מהסאונד של Endless Space 2, שהוא די מאכזב לדעתי – גם מבחינת הפסקול הג'נרי שנוטה לחזור על עצמו בתדירות גבוהה, גם מבחינת מהלך המשחק וגם במהלך הקרבות. בנוסף האפקטים המיוחדים גם לא נראים משהו בכל מה שנוגע לחלליות השונות שאתם מייצרים. הייתי מצפה במשחק שמציע כל כך הרבה אופציות לשדרוג נשקים ותותחים על הספינות שיהיה לפחות סאונד יחודי לכל אחד מהם והעובדה שזה לא ככה, גורמת לכל הקרבות המרהיבים להישמע אותו דבר ברמה כל כך מאכזבת שלבסוף בדרך כלל אני פשוט מדלג עליהם. לאחר 3 שעות כבר כיביתי את המוזיקה ועברתי לשמוע את ה-Playlist האישי שלי וזה באמת חבל כי הגרפיקה במשחק הזה היא די מרשימה. מהעיצוב של מערכות הכוכבים עד לפרט הקטן, עושה רושם שהם עשו שיעורי בית, כל מערכת שמש מזכירה לי סרטים של נאס"א שראיתי בעבר וההרגשה היא שאתה באמת מטייל בגלקסיה אמיתית. כל אחד מהגזעים נראה יחודי ומעניין ויש בו ירידה טובה לפרטים, הכוכבים עצמם והחלליות גם מפורטות ברמה טובה. גם במבט-על על כל הגלקסיה וגם ברמת המיקרו על כוכב ו/או יחידה מסוימת, אפשר להנות ולהתרשם מהעבודה שעשו כאן. גם כאן, אני סומך על קהילת המודרים שיקחו את הגרפיקה של המשחק הזה לאזור ה-4K ואיזורים מגניבים אחרים, נקווה שגם תוספת מוזיקה ופסקול באופן כללי נמצאת ברשימת המודים הקרובה.
לסיכום
Endless Space 2 חוזר ובגדול, הוא מתמודד בהצלחה מרובה עם המתחרים שלו ואפילו בחלק לא קטן מהתחומים פורץ דרך ומהווה בהחלט סטנדרט חדש, במיוחד בכל מה שקשור לרמת העומק שאפשר לרדת אליה והאוטומציה שמאפשרת לכל שחקן להחליט לאיזה רמת ניהול הוא יורד. אתם שולטים אם המשחק שלכם יתמקד בטקטיקה ואסטרטגיה, ניהול משברים, דיפלומטיה או פוליטיקה או שבכלל כיבוש וקרבות זה הכוס תה שלכם. דווקא בדברים הסטנדרטים, המשחק לא לוקח את זה לגבהים חדשים: 8 גזעים זה מעט מאוד בכל קנה מידה, מפת גלקסיה קטנה ולא דינמית והייתי שמח לרדת אל הכוכבים עצמם ולראות את כל המבנים שבניתי. מה שבאמת מנצח פה זה העיצוב ויכולת השליטה הנוחה, כמובן בתנאי שיש לכם סבלנות רבה לעבור את המדריך כי בלעדיו לא תשרדו אפילו ברמה הקלה ביותר. אז אם אתם חובבי חלל וחובבי אסרטגיה בכלל, כנראה ש-Endless Space 2 זה בהחלט משחק שכדאי לכם להוסיף לספריית הסטים שלכם, אפילו במחיר מלא.
Endless Space 2
עיצוב ועלילה - 9
משחקיות - 8
גרפיקה וסאונד - 7
8
טוב
אם אתם משוגעים על חלל ואסטרטגיה ויש לכם הרבה סבלנות אז זה המשחק בשבילכם, אם לא אז...