"עוד יום עוד עשר אגורות" (בובספוג, 2005)
הציטוט הזה מציג את סדרת משחקי FIFA בצורה מושלמת. עוד שנה, עוד משחק, עוד שינויים מינוריים, עוד הצלחה במכירות – וחוזר חלילה. ולמרות זאת, אין ספק שחברת EA Sports עושה משהו נכון אם היא מצליחה למכור בכל שנה מיליוני עותקים (FIFA 16 לדוגמה, היה אחד משלושת המשחקים הנמכרים ביותר של השנה שעברה).
סדרת משחקי FIFA רצה כבר כמעט 25 שנים (התחילה אי שם בשנת 1993), ומאז השקתה הראשונה זכינו לראות שינויים רבים – בגרפיקה, באינטליגנציה המלאכותית, בנבחרות ועוד ועוד… הסדרה משכה אחריה מיליוני מעריצים, מאינספור מדינות ואינספור גילאים שונים. אבל במשחקים האחרונים, התחושה המתגבשת היא שהשינויים מתמעטים וההשקעה בכל משחק יורדת.
אבל השנה…
אך ב-FIFA 17, בניגוד למשחקים הקודמים, חברת EA מנסה לשנות את התפיסה שמתפתחת לגבי הסדרה, ומציגה לראשונה מצב משחק לשחקן יחיד – The Journey. שבניגוד למצב "קריירה" (Career), כאן אנחנו זוכים לקבל סיפור עלילתי, דמויות מורכבות, קטעי-מעבר (Cutscenes) וכל מה שאנחנו רגילים לקבל במשחקים אחרים עם אותו מצב משחק. בנוסף ל-The Journey, שינויים נוספים מגיעים גם הם – מצב משחק חדש ל-FUT, שנקרא FUT Champions. ומצב נוסף הנקרא Squad Building Challenges (ועל שניהם, ועל עוד כמה, אפרט בהמשך). חוץ מהשינויים המרכזיים, אנחנו מקבלים גם גרפיקה משופרת, שינויים במערכת הבעיטות החופשיות, הקרנות, הפנדלים ועוד שלל חידושים קטנים שרק השחקנים המנוסים ביותר יבחינו בהם.
הבהרה קלה: בסיקור אתמקד בעיקר בשינויים ובשיפורים שקיימים ב-FIFA 17 בהשוואה ל-FIFA 16 ולשאר המשחקים הקודמים בסדרה, ולא אסקור דברים שאינם חדשים. בנוסף, בסקירה לא יפורטו השינויים הקטנים, אלא רק מצבי המשחק והתוספות המרכזיות.
גרפיקה
כאשר משחק חדש יוצא בכל שנה, כמו בסדרת FIFA, אנחנו לא יכולים לצפות לשינויים גרפיים דרסטיים במיוחד. ובכל זאת, EA Sports מנסה לשנות את מראה המשחק שנה אחר שנה. וגם הפעם, ב-FIFA 17, ניתן לראות את אותם השינויים הגרפיים. לפעמים קשה לשים לב אליהם, ולפעמים רואים אותם בצורה בוהקת. אבל בכל אופן – הם שם.
בניגוד לחידושים גרפיים בין משחקים קודמים בסדרה, ב-FIFA 17 קיים חידוש רציני- מנוע גרפי חדש לחלוטין. המנוע החדש נקרא Frostbite, והוא פותח על ידי חברת EA DICE (שהם החבר'ה שהביאו לנו את סדרת משחקי Battlefield, את Mirror's Edge, ואת Star Wars Battlefront). המנוע החדש אגב, הוא אותו המנוע שיריץ את המשחק Battlefield 1 ואת המשחק הבא בסדרת Mass Effect.
בתמונות למעלה, ניתן לראות את השינויים שנעשו במראה של המשחק. בתמונות של המגרש ניתן לראות את כמות התאורה השונה בהשוואה ל-FIFA 16. בנוסף, ניתן לראות את הקהל עד סופו של האצטדיון, וגם לקהל וגם למגרש ניתנה בהירות גבוהה יותר בצורה משמעותית. גם בפרצופים של חלק מהשחקנים נעשו שינויים – הפרצופים מדויקים יותר ומציגים את השינוי בגילם של השחקנים. חוץ מהשינויים האלו? לא הרבה השתנה.
אבל האם השינויים באמת קריטיים? לדעתי לא. השינויים מציגים את המשחק בצורה בהירה וברורה יותר. אבל אם לא הייתי רואה אותם אחד מול השני, כנראה שבכלל לא הייתי שם לב אליהם. בנוסף לכך, השינויים במראה השחקנים לא בוצעו על כולם – השחקנים המוכרים שודרגו ותווי הפנים שלהם זכו לשיפור. והשחקנים הפחות מוכרים? אצלם השינוי בכלל לא נראה לעין. בנוסף לשינויים הגרפים האלו, קיימים שינויים קטנים יותר שאין צורך לפרט עליהם, וכנראה גם לא תבחינו בקיומם (כמו שינויים בצל של האצטדיון והשחקנים, צורה מדויקת יותר של מבנה האצטדיון ושאר שינויים קטנים).
חידושים ב-FIFA Ultimate Team
ב-FIFA 17 ה-Ultimate Team שופר, הורחב, וזכה להמון אפשרויות חדשות. התווספו מצבי משחק חדשים, חלקם גדולים יותר וחלקם פחות. הנה המרכזיים שבהם:
- Squad Builder Challenges – תוספת מעניינת ל-FUT ולבניית ה-Squad. ב-SBC אנחנו יכולים להשלים משימות שונות שקשורות להרכב ה-FUT שלנו, ובכך להרוויח עוד חפיסות קלפים ועוד כסף ל-FIFA. המשימות מגיעות ברמות שונות, וככל שהרמה יותר גבוהה – כך המשימות קשות יותר, והפרסים שווים יותר. לדוגמה: ליצור Squad שבו 5 מהשחקנים הם מאותה המדינה. דוגמה נוספת: להגיע ל-17 נקודות בכימיה בין השחקנים (דבר שמושפע מאותה מדינה, אותה ליגה, אותה קבוצה וכדומה). התוספת מעניינת ובהחלט עוזרת להשיג עוד שחקנים ולפתח את ההרכב, אבל אחרי תקופה קצרה כמות הקלפים שמקבלים יורדת, וקשה יותר ויותר להתקדם במשימות. מרגיש כאילו SBC נבנה כדרך נוספת לגרום לשחקנים להוציא כסף אמיתי על המשחק.
- Ones to Watch – שינוי נוסף ל-FUT, הם קלפי Ones to Watch. הייחודיות של הקלפים האלו, הם שהנתונים של הקלף (כלומר של השחקן שעל הקלף) משתנים לאורך הזמן לפי הביצועים של אותו השחקן במציאות. השינויים יכולים להשתנות לטובה או לרעה, ותלויים אך ורק בשחקן האמיתי שמופיע על הקלף. יש מספר מוגבל של שחקנים שיכולים להופיע ב-Ones to Watch – השחקנים משתנים פעם בתקופה, וניתן לראות אותם ממש כאן. לדעתי, הקונספט מאוד יצירתי, ומעניין לראות איך הביצועים במציאות משפיעים על הביצועים של השחקן במשחק עצמו.
-
FUT Champions – עוד שינוי שמתווסף ל-FUT ונבנה במיוחד לשחקנים הטובים ביותר. ב-FUT Champions אנחנו מקבלים טורנירים חדשים עם פרסים גדולים במיוחד (לטובים במיוחד). לאורך השבוע יהיו משחקים יומיים (Daily Knockout) שאם ננצח בהם נרוויח פרסים ונקבל את ההזדמנות להתקדם לתחרות המרכזית שמתרחשת בסופו של כל שבוע (Weekend League). אם ננצח בתחרות המרכזית, נוכל לקבל פרסים גדולים עוד יותר. ככל שננצח יותר משחקים כך נעלה גבוה יותר ברמות ונרוויח פרסים יותר שווים. בסופו של דבר, 32 השחקנים בדירוג הגבוה ביותר ב-FUT Champions יוכלו להתחרות בתחרות העולמית ולזכות בכסף אמיתי ובהמון כבוד. הבעיה היחידה שצורת המשחק הזו יוצרת, היא שאנחנו חייבים לשחק המון משחקים בשביל להתקדם לשלבים הגבוהים. כמה המון? באזור ה-40 משחקים בשבוע אם נרצה לסיים את כל הטורנירים היומיים (וזאת הדרך היחידה להתקדם ל-Weekend League).
The Journey
החלק העיקרי והחידוש הגדול ביותר שנוסף ל-FIFA 17 הוא The Journey – מצב משחק חדש לשחקן-יחיד (Single Player) שמכניס אותנו לנעליו של שחקן כדורגל צעיר ומבטיח. אנחנו משחקים את Alex Hunter, שחקן כדורגל בן 17 שמשחק מגיל קטן ומנסה ללכת בעקבות סבא שלו – שהוא שחקן עבר מפורסם. Hunter רוצה להתקדם בקריירת הכדורגל שלו, ותפקידנו לגרום לזה לקרות. אנחנו שולטים בכל האספקטים השונים של הדמות שלו – החל מהאימונים וממשחקי הכדורגל עצמם, ועד לראיונות עם התקשורת ושמירה על יחסים עם המעריצים והמאמן. כל אלו תלויים בנו וישפיעו על התקדמות העלילה.
- עלילה – העלילה של The Journey מתחילה בילדותו של Alex Hunter. המשחק מתחיל באמצע משחק כדורגל חברותי, ואנחנו רואים את אביו של Hunter עוזב את המגרש אחרי ריב עם אימו (אחר כך אנחנו מבינים שהוריו נפרדו, גם אם לא נאמר במפורש). לאחר מכן העלילה מתקדמת מהר ו-Hunter כבר בן 17 ומתכונן למשחק שיכריע אם יקבל הזדמנות לשחק בליגה האנגלית. לאחר אותו המשחק, פונה אלינו סוכן על מנת לייצג אותנו ומציע לנו לבחור קבוצה אליה נרצה להשתייך. אחרי שבחרנו קבוצה (וכמובן שהצלחנו להתקבל אליה), מתברר לנו שגם Gareth Walker, החבר הטוב ביותר של Hunter, התקבל לאותה הקבוצה (כמובן). לאחר מכן, העלילה לא משתנה יותר מדי – אנחנו מתאמנים, משחקים, רבים קצת עם המאמן ועם חברי הקבוצה וזה פחות או יותר הכל. ובכל זאת, למרות הקלישאתיות, העלילה מעניינת ומספקת. לא ציפיתי ליותר מזה, ומאוד נהניתי מהעלילה. גם חשוב לזכור שזה הניסיון הראשון בסדרת FIFA להכניס מצב משחק עלילתי – והם עשו את זה בצורה מצוינת.
- משחקיות – המשחקיות ב-The Journey כוללת אימונים, משחקים, ראיונות ושאר שיחות עם אנשים. אנחנו מתאמנים, פעם בבעיטות, פעם בהגנה ופעם לבחירתנו, ולאחר כל אימון אנחנו משחקים נגד קבוצה אחרת בליגה. מדי פעם בסוף המשחק נתראיין לתקשורת (דבר שישפיע על יחס המעריצים או המאמן כלפנו). לאחר מכן נתאמן שוב, נשחק שוב, נתאמן שוב… וחוזר חלילה. בכל אימון נוכל להגיע לרמות הצלחה שונות שישפיעו על דעת המאמן עלינו (דבר שיקבע אם נהיה שחקן מחליף או קבוע). בתחילת כל משחק נוכל לבחור כיצד נרצה לשחק – בתור Hunter עצמו (שלדעתי הרבה פחות מהנה והרבה יותר קשה) או לשחק כקבוצה כולה. בנוסף, ברוב המשחקים, נקבל שלוש משימות שאנחנו צריכים להשלים. לדוגמה: (1) להבקיע שני גולים (2) להגיע ל-70 נקודות בהתרשמות של המאמן (3) להתמסר 10 פעמים. שלושת המשימות מוסיפות מאוד למשחק ונותנות כל פעם מטרות שונות ודרכי משחק מגוונות.
- החלטות – אלמנט נוסף ב-The Journey זה האפשרות של מענה תשובות שונות וביצוע החלטות שונות. חוץ מהחלטות קצרות כמו בחירת קבוצה מועדפת או בחירת חוזה מבין כמה אפשרויות, לאורך המשחק נחווה שיחות שונות עם אנשים שבהם נוכל להחליט כיצד נרצה לענות. התשובות מחולקות לשלוש אפשרויות: הראשונה "Fiery" – לתת תשובה "עוקצנית" שתכעיס את המאמן, אבל תמשוך יותר מעריצים. השנייה "Cool" – לתת תשובה רגועה שתרשים את המאמן, אבל לא תמשוך את המעריצים. ואפשרות אחרונה "Balanced" – תגרום למאמן ולמעריצים להתרשם אך ורק מהביצועים שלנו על המגרש, ולא מיכולות השיחה שלנו. אז למה זה משנה מה המאמן או המעריצים חושבים? אם המעריצים יאהבו אותנו יותר, כך יגדל מספר העוקבים שלנו ברשתות חברתיות ונקבל יותר הזדמנויות עסקיות. ואם המאמן יאהב אותנו יותר, כך יגדל מספר הדקות שנשחק על המגרש. בתכל'ס? אין להן השפעה מסיבית על המשחק.
חוץ מכל אלה, קיימת מאין רשת חברתית במשחק שבה נוכל לקרוא ציוצים ופוסטים של שחקנים, מאמנים וחברות שונות – על הקבוצה שלנו ועל Hunter עצמו, ואלו ישתנו בעקבות הביצועים שלנו על המגרש ובראיונות. הרעיון של הרשת החברתית יצירתי, אבל לא באמת ישבתי וקראתי כל מה שכתוב… כי זה פשוט לא כל כך מעניין.
השורה התחתונה
FIFA 17 הוא משחק מצוין. הוא מכיל לא מעט חידושים מהמשחק הקודם בסדרה, ורובם מעניינים ומהנים. חלק נרחב מהם אמנם מיועדים ל-FUT ומי מכם שלא אוהב לשחק ב-FUT, לא יתלהב מהחידושים. עם זאת, התוספת של The Journey בלבד היא מה שעושה את ההבדל. מאוד נהניתי ממצב המשחק הזה ואין ספק שהוא מצליח לחדש את הסדרה בצורה מעולה. בנוסף, The Journey מספקת דרך מצוינת להבנת המשחק ולאפשרות ללמוד אותו טוב יותר – דבר המתאים במיוחד לשחקנים חדשים בעולם של FIFA.
FIFA 17
Squad Builder Challenges - 7.5
Ones to Watch - 7.5
FUT Champions - 7
The Journey - 9.5
גרפיקה ומוזיקה - 9
8.1
מעולה
התוספות כולם, ו-The Journey בעיקר, ביחד עם הגרפיקה החדשנית והמוזיקה המצוינת - הופכים את FIFA 17 למשחק הטוב ביותר בסדרת FIFA עד היום, ולמשחק מצוין באופן כללי.
תגובה אחת
Pingback: FIFA 17 יגיע בקרוב לשירות ה-EA Access - גלקסיית המחשבים