סיקור המשחק Final Fantasy 15 – אולי היה עדיף להמשיך לחכות

אחרי המתנה של כ-10 שנים, הכותר הבא בסדרת Final Fantasy סוף סוף הגיע, ואולי 10 שנים לא היה מספיק זמן בשביל Final Fantasy 15.

Final Fantasy 15 הוכרז עוד בשנת 2006 עבור ה-PlayStation 3 בתור Final Fantasy Versus 13 והמשחק מאז היה בסבבי פיתוח בלתי פוסקים עד שחרורו בסוף חודש שעבר ל-PlayStation 4 ול-Xbox One, לאחר האכזבות שהיו 13 ו-14 (כש-14 היה בכלל משחק רשת בלבד), המעריצים העלו תקוות למשחק הבא בסדרת הענק בבעלות Square Enix, והן היו גבוהות.

מה שהמעריצים קיבלו זה את Final Fantasy 15, משחק עולם פתוח ומלא אקשן, בעל אווירות מתנגשות, מלא מפלצות, מכניקות נהדרות ובעייתיות, ופסקול שצועק "זה המשחק לו חיכיתם". אז האם המשחק עמד בסטנדרטים של 10 שנים? או שנפל תחת האמביציה שלו? המשיכו לקרוא וגלו…

עלילה

החלק הכי משמעותי והעוצמתי ביותר במשחק של Final Fantasy זה העלילה, אחרי משחקים כמו Final Fantasy 7, העלילה היא אחד הסטנדרטים החשובים עבור משחק טוב בסדרה. ב-Final Fantasy 15 אתם משחקים את Noctis, הנסיך של ממלכת Lucis, שנמצאת במצב מלחמתי עם השלטון הדומיננטי של העולם Eos בשם Niflheim, ואתם נשלחים לנישואים מסודרים עם הנסיכה Lunafreya בשביל להביא שלום בין 2 הממלכות. שלום הממלכה תלוי על כתפיכם ואתם יוצאים לדרך, והדבר הבא שקורה מיד לפני שמופיע השם של המשחק זה שאתם דוחפים את המכונית שלכם יחד עם שלושת השומרים/חברים טובים שלכם למוסך לשמע העיבוד לשיר "Stand By Me" וכבר פה נתקלנו בבעיה הראשונה שלנו למשחק.

הסצנה הראשונה של המשחק מתחילה עם אירוע דרמטי שמכין אתכם למשהו גדול בהמשך ואז אתם חוזרים לקלילות והדו שיח עם חבריכם וככה זה כל המשחק – הרבה קלילות ואווירה טובה של אחווה והרפתקאה קטנה עם חבריכם יחד עם סצנות עוצמתיות בין פרק לפרק על משהו גדול יותר קורה. ניגוד המוטיבים האלו באווירת המשחק, משולב יחד עם הרבה מידע ומשקל רגשי שנמצאים בסרט Kingsglaive Final Fantasy XV וסדרת האנימה Final Fantasy XV Brotherhood, מוביל לנפילה בהקשרות הרגשית לסיפור הגדול ומרגיש שהמשחק לא מספק סיפור עוצמתי ומדהים מספיק אחרי 10 שנים של עבודה.

אני ממליץ לכל מי שמתחיל לשחק ב-Final Fantasy 15, לגשת אליו בגישה שזו הרפתקאה קטנה ומדי פעם משהו קורה, אם תתרכזו בחבורה שלכם (שאני אוהב לקרוא להם "לה פמיליה") אתם תהנו הרבה יותר. בו בזמן המשחק ירגיש לכם הרבה יותר מיוחד, וכמובן שגישה כזאת קשה במיוחד עבור הגיימרים מביננו שחיכו כל ה-10 השנים בצפייה למשחק לצאת, עוצמת המשחק היא בחבורה שלכם, מה שלוקח אותנו לנושא הבא.

הצוות

ב-Final Fantasy 15 אתם מלווים על ידי 3 שומרי הראש/יועצים/החברים הטובים שלכם:

Gladiolus – שומר ראש שרירי ממשפחה שנשבע להגן על המלוכה, המאמן האישי שלכם וסוג של אח גדול עבורכם.

Ignis – היועץ הראשי שלכם, בעל אינטלקטואל גבוה, ידע טקטי נרחב ומכין אחלה מנות בסוף כל יום.

Prompto – חבר ילדות של Noctis, הקליל בחבורה, כל הזמן מתבדח וכל הזמן מצלם תמונות מגניבות שלכם ביחד.

מה שהמשחק עושה ממש טוב זה לגרום לכם לאהוב ולהעריך את החבורה הזאת. Prompto אשכרה מצחיק אתכם, Gladiolus מדרבן אתכם להשתפר בקרב ואתם מקשיבים (לרוב) לעצות של Ignis. המשחק מספק לכם חבורה מאוד מגוונת וטובה להתחבר אליה, שחקני הקול של הדמויות עשו עבודה מצוינת והם מרגישים כאילו הם באמת מכירים אתכם ואחד את השני שנים, וזה תורם מאוד לחווית המשחק. כשאתם מחסלים מפלצת מהר והם משבחים אתכם או כשהם דואגים לכם אחרי שאתם פצועים קשה, רק גורם לכם לרצות להשתפר ולהצליח יותר.

כל אחד מהחברים בצוות בעל כישרון אחר בעולם הפתוח של המשחק ובעל יכולת קרב מאוד ספציפית, Gladiolus מנחית מכות הרסניות ומעודד חקירה של הארץ ברגל, Ignis מנתח את החולשות והיכולות של האויב ומבשל עבור החבורה ארוחות מסביב למדורה על מנת לשפר את הנתונים שלכם ו-Prompto צלף מהיר שלפעמים קריאה לשליפה מצילה אתכם ממוות והוא מתעד את המסע הכיפי שלכם יחדיו, כל איש בצוות שלכם מרגיש ייחודי והכרחי.

ההחלטה במשחק זה, בשונה מהמשחקים האחרים בסדרה, לא לאפשר לכם לשלוט ישירות בחברי הצוות שלכם היא נכונה. חבריכם מרגישים יותר אמיתיים מאשר רובוטים כשהם עושים מה שהם רוצים ולא מקבלים מכם הוראות כל הזמן, למרות שלא מעט פעמים השותפים שלכם יעשו דברים טיפשיים. כמעט בכל קרב קשה תתקלו בהם רצים לקרב ללא חת ותצטרכו כל הזמן לדאוג שייקחו שיקויים להתרפות, או להציל אותם כדי שלא ימותו ואם תתנו להם קסמים לשימוש, הם רוב הסיכויים ישתמשו בהם בזמנים הכי לא מתאימים.

קרב וקסם

החלק החזק במשחק והמאוד ייחודי הוא הקרב, אתם מסוגלים להגן ולתקוף באופן מהיר וקטלני באמצעות 4 נשקים שהצטיידתם איתם באותו הזמן, שיכולים להיות מכל הסוגים-  סכינים, חרבות, חניתות, גרזנים, אקדחים וקסם. התנועה של Noctis מרגישה כל כך חלקה ומהירה שאתם מרגישים כל הזמן בשליטה, בנוסף עצם היכולת שלכם להשתגר בשונה משאר הצוות על מנת לתקוף אויב מרחוק ולהתחיל קרב, לברוח מהר ממצב מסוכן או להתלות על מגדל או צוק בזמן שאתם מתרפאים ומנתחים את המצב, גורם לכם להרגיש שאתם בפיקוד ומחליטים את הקצב של הקרב.

כמו שציינתי מקודם, הצוות שלכם מהווה חלק משמעותי ממכניקת הקרב המדהימה של המשחק, כל פעם שתגנו ותתקפו בדיוק בזמן, אחד או יותר מחברי הצוות ישתתף בהתקפה ואתם תקבלו התקפה מרשימה לעין שגורמת נזק מסיבי לאויב ורק מוסיפה להרגשה שהצוות שלכם היא חוליה מאוחדת.

החלק החלש במשחק, ובאופן אירוני הנשק הכי חזק, הוא הקסם. אתם מסוגלים להטיל קסמים מ-3 סוגים – ברק, אש וקרח. Noctis אוסף את שלושת האלמנטים מגבישים שהוא מוצא בשטח, בדרך כלל קרוב לאתרי מחנאות, ולאחר מכן אתם יכולים לשלב את האלמנטים יחד עם שיקויים או חפצים מהטבע על מנת להוסיף להם אפקטים מסוימים, כמו לשלב שיקויים עם אלמנט האש ירפא לכם את החבורה בזמן שאתם שורפים את האויב. ההתקפות האלו מסיביות וחזקות אבל סדרת משחקים בה קסם הוא גורם כל כך משמעותי, ועצם העובדה שהדמות שלכם מגיעה מממלכה בה קסם זה מקור הכוח, הופך למאכזב כשאתם מוגבלים רק ל-3 אלמנטים, שאפילו בשילוב עם גורמים אחרים מרגישים לרוב אותו הדבר.

בעיה נוספת בשימוש בקסם היא הכמות והאופן בו אתם משתמשים בו. כדי להשתמש בקסם אתם צריכים להשתמש בו כמו נשק כאחד מ-4 הנשקים המצוידים שלכם, מה שגורם לקרב לפעמים להרגיש פחות זורם בגלל הצורך להחליף נשק על מנת להטיל כישוף. בנוסף הצורך כל הזמן לייצר עוד קסם (כי אתם מקבלים רק בסביבות ה-3 שימושים) מרגיש מאוד מפריע.

מה שהקסם מבליט הכי הרבה זה בעיית המצלמה של המשחק. כשאתם משתמשים בקסם אתם צריכים לכוון אותו עם המצלמה בצורה מאוד לא נוחה, ולפעמים כשאתם מותקפים על ידי חבילה של כלבי פרא תמצאו את עצמכם משתמשים בכישוף על שטח ריק כי המצלמה פתאום קפצה. בעיית המצלמה גם מאוד מפריעה בקרבות במקומות סגורים כמו מערות ובניינים. מספר פעמים מצאתי את עצמי בורח רק כדי שאוכל לראות משהו.

העולם הפתוח

העולם של Final Fantasy 15 הוא מסיבי, אתם תמצאו את עצמכם נעים משטחים מדבריים פתוחים, לערים גדולות מלאות אישיות ועד יערות עם עצי ענק על גדות אגמים שבמרכזם יצורי ענק, Eos הוא עולם ייחודי ומהמם. לפעמים בא לכם פשוט לשוטט בו ולהנות מהיופי שלו וזה אחד הדברים שהנעימו לי את הנסיעות הממושכות במכונית. הרבה אנשים התלוננו שהנסיעה במכונית מרגישה ממושכת ומשעממת אבל העולם סביבכם כל כך יפה וכשחבריכם באוטו מדברים עליו, אתם פשוט יכולים לנוח ולספוג את הגודל של העולם.

בשטחים הפתוחים תתקלו בלא מעט יצורים, למרות שישנם גם הרבה שטחים ריקים, כמעט כל איזור יכיל מפלצת כמו צרפדע ענק או גולם מברזל והעיצוב של כל מפלצת הוא ייחודי שלפעמים בא לכם להתרחק ולהתפעל ממה שאתם רואים, בעיקר עבור מפלצות הענק שבהם תתקלו לאורך המשחק. מהצב החבוי בתוך הר ועד ציפור הענק שאתם נמנעים מלהעיר, העולם הזה הוא ענק והחיות המרהיבות האלו רק מוסיפות לתחושה זו.

יש גם הרבה לעשות בעולם, אתם יכולים לצאת למשימות ציד לחיסול חיה שמשליטה טרור באיזור, לאסוף משלוח נטוש עבור ספק, או לחפש תגיות של ציידים שמתו או לאסוף צפרדעים, ואם עוד לא קלטתם את זה, יש הרבה לאסוף. ישנן מספר משימות ייחודיות, אבל מלא משימות שמסתכמות לבסוף ב"תוכל בבקשה להביא לי את זה משם?", אז יש לא מעט שליחויות במשחק. אבל, במקרה ותרצו להתרחק מהמשימות השוחקות, תמיד תוכלו להנות מפעילויות שונות כמו דייג (שבאופן מפתיע מאוד כיפי), מירוצי צ'וקובו או הימורים בזירות מפלצות, ובנוסף ישנם המון מערות ומקומות לחקור ולהלחם ביצורים קשים במיוחד שבסוף יניבו פרס שווה. מה שבטוח, תמיד יש מה לעשות.

גרפיקה

הגרפיקה במשחק מדהימה כמובן. זה Final Fantasy 15, הם תמיד הביאו לנו גרפיקה מדהימה בכל כותר במשחק. הסצנות במשחק ממש מושקעות ומרשימות גרפית, לפעמים אני צריך למצמץ ולוודא שאלו לא אנשים אמיתיים. הגרפיקה בזמן המשחק גם מאוד מרשימה, השינויים במזג האוויר ובשעת היום נראים מציאותיים ומרשימים, כל פרט ופרט בעולם הזה נראה נהדר וזה עוד סיבה לרצות לחקור אותו.

כמובן שכמו בכל עולם פתוח נתקלים בבאגים מדי פעם של קיר שנעלם, יצורים שלא מופיעים עד שאתם קרובים מספיק או מרקם באיכות ירודה אבל בעיות אלו קורות לעיתים רחוקות. המשחק זורם בצורה חלקה ללא האטות וכל האפקטים של הקרב מקסמי הקרח ועד הניצוצות שעפות כשאתם מקים בברזל נראים מדהים.

מוזיקה וסאונד

המוזיקה כרגיל נהדרת, הפסקול של המשחק מלא במלודיות נעימות לאוזן והעיבוד המחודש לכל המוזיקות האהובות ממשחקים קודמים הוא מאוד טוב ומתאים לאווירת המשחק. לחלק מהשירים שאפשר לשמוע באוטו לא כל כך התחברתי, אבל יש מגוון כל כך רחב של מוזיקה שבטוח תמצאו משהו להקשיב אליו.

הסאונד כמו כן ממש טוב, כל האפקטים הקוליים של הטבע והחיות מאוד ייחודיים והדיבור של כולם נשמע מאוד חלק ואוטנטי. בנוסף, גם ביפנית וגם באנגלית, הקול מתאים לדמויות ויש תחושה אמיתית של רגש לכל מילה מדוברת.

סיכום

Final Fantasy 15 מספק עולם מדהים עם מלא לראות ולחוות, הדמויות הראשיות שלנו מאוד חביבות ושם נמצא הלב של המשחק, באינטרקציות ביניהם ובפעולות שלכם איתם, זהו צוות נהדר של לוחמים. החלק הכי כיפי במשחק זה להיות עם הצוות שלכם ולהרוג מפלצות ויש מלא מפלצות לחסל והן כולן נראות מדהים. המשחק יכול לתת לכם שעות על גבי שעות של כיף.

הקרב מהיר וחלק עם נשקים מגניבים, ועבודת הצוות מוסיפה הרבה לקרב יחד עם יכולת ההשתגרות של Noctis וכמות הציוד שיש במשחק, אבל להתעסק עם הקסם זה מתיש, לא כיפי בכלל והמצלמה כל הזמן עובדת נגדכם.

הויזואליות והסאונד מוסיפים הרבה איכות למשחק יחד עם מוזיקה נהדרת ומרהיבה אבל כל המוזיקה והגרפיקה הכי מדהימים בעולם לא יכולים לעזור לעלילה חסרת עומק ומשקל, יכול להיות למשחק את הפסקול של מלחמת הכוכבים או שר הטבעות ועדיין זה לא יגרום לי להתחבר יותר לעלילה.

Final Fantasy 15 מספק הרבה חוויות כיפיות ובלתי נשכחות, ובעל טון ייחודי משלו, אני מציע לצפות בסרט ובסדרת האנימה, לרדת מההייפ שסובב את המשחק ולקנות את המשחק אחרי ירידה במחיר ושחרור של פאטצ'ים חינמיים ש-Square Enix אמרו שישחררו.

Final Fantasy 15

עלילה - 5
הצוות - 9
קרב וקסם - 7.5
עולם פתוח - 8.5
גרפיקה - 9.5
מוזיקה וסאונד - 10
השערה כמה מתוך 10 השנים היו שנות פיתוח - 4

7.6

כמעט טוב מאוד

ל-15 Final Fantasy יש המון פוטנציאל להצליח, דמויות חביבות, סביבה מדהימה ומפלצות מגניבות יחד עם גרפיקה וסאונד מדהימים תורמים הרבה לערך של המשחק אבל מכניקות קרב מעצבנות, משימות שליחויות, עלילה שפשוט לא אכפת ממנה ומצלמה בעייתית, באמת מונעים מהמשחק להגיע לגדולה ולתפוס את מקומו יחד עם Final Fantasy 7 ו-Final Fantasy X, המשחק לא שווה את ה-10 שנים של המתנה.

User Rating: Be the first one !

אודות קובי רוזנטל

שמי קובי רוזנטל, בן 28 מתל אביב, גיימר חובב קומיקס וסרטים כבר 20 שנה, עקבו אחריי בערוץ שלי KobiCool ביוטיוב, רק חפשו את משקפי השמש

השאר\י תגובה