אולפני Avalanche לוקחים אותנו לשוודיה של שנות ה-80 והשתלטות רובוטית באופק של Generation Zero
בכל הכנות, חברת Avalanche Studios היא אחת החברות שאני הכי נהנה מהמשחקים שהיא מפתחת, לצערי הרב הצפייה שלי למשחקי החברה הובילה לאכזבה עם Just Cause 4 אבל ציפיתי שתחת THQ Nordic (מאשר Square Enix) אקבל משחק מעולה ומסקרן עם Generation Zero. המשיכו לקרוא וגלו מה חשבתי.
איך הגענו לפה? (הסיפור)
המשחק מתחיל עם קצת רקע על שוודיה אחרי מלחמת העולם השנייה, שבמהלכה היא הייתה נטרלית וחתמה על הסכם עם היטלר, מה שהוביל אותה למצב מסוכן במהלך המלחמה הקרה והממשלה השוודית התחילה פרויקט שבו כל צעיר מאומן צבאית בהתבגרותו.
זה פחות או יותר ההסבר מאחורי למה אתם משחקים בתור נער/ת תיכון שיכול/ה להשתמש באקדחים. באשר לרובוטים עצמם, אתם לא מקבלים יותר מדי מידע, רק שמשהו רע קרה ועכשיו כולם מתים או ברחו לאנשהו. הסיפור הוא שמשהו פוצץ את הסירה שלכם (ושל חבריכם, אם אתם לא משחקים לבד) וכעת אתם צריכים לגלות מה לעזאזל קרה ואתם בחיפוש אחר ניצולים אחרים בזמן שאתם מנסים להמנע מלהרג על ידי רובוטים רצחניים.
המיסתורין בהחלט קיים ואני מצאתי את עצמי במתח ורצון להמשיך לגלות עוד, אבל לוקח קצת יותר מדי זמן עד שאתם באמת מגלים דברים חדשים, רוב המשחק הוא "שמעתי שפינו לשם ניצולים, בואו נלך למצוא אותם!" ואז אין במקום שאליו הגעתם אף אחד אז אתם ממשיכים לחפש, זה נהיה קצת משעמם אבל לפחות האווירה והרעיון של הסיפור מצליחים לעורר בי סקרנות ומתח.
איפה כולם? (העולם)
עולם המשחק, זאת אומרת מדינת שוודיה, היא מסיבית במשחק, אפילו הייתי אומר גדולה מדי. ישנם כמה מבנים פה ושם ואולי עיירה ואז הרבה שטחי אבן, שדות ויערות, כך שתמצאו את עצמכם הרבה מהזמן צועדים בשטח פתוח ומתחמקים מרובוטים בכביש. יש לפעמים מבנים נטושים לאורך הדרך או מכוניות הרוסות אבל הרוב די חוזר על עצמו מבחינת העולם וכמובן שכל העולם ריק כי כולם ברחו מהרובוטים.
זה לא לגמרי רע שהעולם ריק כי אני מרגיש שב-Generation Zero, בעיקר כשמשחקים לבד, שזה מאוד תורם לאווירה של המשחק ולמתח שבאוויר, קצת מזכיר לי את משחקי Resident Evil. אבל גיוון יכול היה לעזור הרבה.
צריך עוד (המשחקיות)
אז כמו שאמרתי, אתם שולטים בנער או נערה שהושמדה הספינה שלהם וכעת אתם מנסים לשרוד ולנצח את המכונות המסוכנות בכל דרך שהיא. אז אתם עוברים בין בית אחד לבית אחר ומחפשים ציוד כמו כלי נשק, תוספים לנשק שלכם כמו כוונת ומשתיק קול, נורים, ערכות עזרה ראשונה ואמצעים לחסל או למשוך את תשומת ליבם של הרובוטים. בכל אזור רשום במעלה המסך את כמות הפריטים שאפשר למצוא.
משהו שמאוד אהבתי במשחקיות של Generation Zero, זה שאתם יכולים לשים מיכל דלק על הרצפה או מתקן EMP ולזרוק לצידם רדיו שמנגן מוזיקה שתמשוך את כל הרובוטים באיזור ובדיוק כשכל הרובוטים מתרכזים סביב נגן הקסטות אתם מפוצצים את המיכל מרחוק עם הנשק שלכם. אז יש לא מעט אלמנטים של הישרדות ושימוש בחוכמה על מנת לשרוד את המשחק וזה די מלחיץ כשאתם שומעים רעשים של רובוטים במרחב, אבל לרוב הם יצליחו לקלוט אתכם מרחוק וזה יהיה פשוט לרוץ לבית הקרוב ביותר ולירות בהם מבפנים.
גם חבל שאין כל כך הרבה סוגים של רובוטים, רק 6 סוגים עם שינויים טיפה למראה שלהם פה ושם. לפחות רובם מאוד מלחיצים והקרב נגד רובוט ה-Hunter הוא אינטנסיבי ומלחיץ.
המשחק גם מאכזב מבחינת גיוון וכמות הנשקים. הייתם מצפים שבמשחק עם רובוטים ענקיים שיהיו לכם נשקים שיפוצצו אותם לחתיכות או נשקים מתקדמים מרשימים, אבל ב-Generation Zero אתם בעיקר תמצאו רובי צייד, מקלעים ורובי סער. הם כייפים לשימוש, בעיקר כשמשחקים עם חברים, אבל גם הם קצת מתחילים לשעמם אחרי זמן מה, אפילו משחק הישרדותי כמו Resident Evil ידע לשלב כלי נשק כאלו אפילו שבמרכז זה ההישרדות. בנוסף, ניהול הציוד שלכם מאוד לא נוח ודורש כמה שיפורים.
לפחות המשחק כולל הרבה התאמה אישית של הדמות שלכם, כמו מגוון רחב מאוד של בגדים שונים והאפשרות לשדרג את הדמות שלכם.
שוודיה היפה (הגרפיקה)
שוודיה של Generation Zero היא יפיפייה לעין. כל הארץ מלאה ביערות ובנייני כפר נטושים כמו כנסיות ואסמים, ומזג האוויר רק הופך את הסביבה ליפה יותר ולאמתית יותר. הבנתי מלא מעט שוודים ברשת שדיברו על המשחק שהעיצוב של הארץ במשחק מאוד דומה למציאות. מה שכן, הרבה מהבתים חוזרים על עצמם בעיצוב ובתוכן שלהם, כך גם הבונקרים בהם תבקרו אז לפעמים תמצאו את עצמם בתוך מבוך בגלל שהכל נראה אותו הדבר.
לפחות אפקטי הברק והתאורה נראים לרוב מאוד יפים ומצליחים בקלות לשאוב אותי אל העולם הזה שהמפתחים יצרו. כמובן שישנם מספר בעיות גרפיות אבל ארחיב עליהן בהמשך.
טכנו ושוודית (הסאונד)
הסאונד זה לדעתי המרכיב המצוין ביותר של המשחק. לאורך כל המשחק יש מוזיקת סינטיסייזר מצוינת משנות ה-80 שבולעת אתכם אל תוך אווירת ותקופת המשחק.
הסאונד של המשחק עומד באותו קנה מידה כמו המוזיקה, הסאונד של Generation Zero הוא מדויק להפליא, כל הקלטה שתשמעו מדוברת בשוודית שוטפת בצורה מאוד אוטנטית והצלילים של הסביבה שלכם מאוד מדויקים, כמו הצעדים שאתם לוקחים על אבן ועל בוץ, הסאונד כל כך מדויק שאם אתם מחליפים את הנעליים שלכם ממגפיים לנעלי ספורט, צליל הצעדים שלכם משתנה בהתאם.
מבחינת הסאונד הוא יוצא מן הכלל ובגלל שמדובר פה במשחק הישרדות, זה מרכיב חשוב מאוד שדורש תשומת לב.
מכונה שבורה (הבאגים)
למרות שהתרגשתי מכך שהמשחק פותח על ידי Avalanche Studios והופק על ידי THQ Noridc, ידעתי שלשתי חברות אלו היה הרבה רקע עם משחקים מלאי באגים ו-Generation Zero הוא לא יוצא דופן לצערי.
- רוב הזמן שהתחבאתי מאחורי שיח או קיר מפני רובוטים, הרובוטים הצליחו לראות אותי דרך השיח ואפילו לפעמים לירות בי.
- לפעמים הרובוטים מצליחים לפרוץ אל תוך הבתים ולפעמים לא, וכשהם צמודים לקיר הראש שלהם חודר דרך הקיר ואפשר לירות בהם ולהרוג אותם.
- המשחק לא עלה לי אחרי שהתחלתי חשבון חדש של המשחק.
- אזורים מסוימים במשחק נתנו לי מספר לא נכון של ציוד שאני יכול למצוא או שמצאתי משהו, הספירה לא התחדשה.
- השלמתי משימה מסוימת והיא לא עודכנה כהושלמה.
אז כן, יש לא מעט באגים אבל המפתחים ממשיכים לשפר את המשחק ולספק פתרונות לשחקנים בפורום המשחק ברשת.
סיכום
הדרך הטובה ביותר שאני יכול לתאר את Generation Zero זה קמצוץ ריבה על לחם קלוי, אתם יכולים לנסות לפרוס אותה כמה שתוכלו אבל בסופו של דבר זה מעט מדי על משהו שהוא יותר מדי גדול ואתם נשארים עם פרוסת לחם מאשר פרוסה עם ריבה.
המשחק כולל מספר דברים עם הרבה פוטנציאל כמו הרעיון, האווירה והסאונד, אבל התקציב הדל של המשחק והאמביציה שלו הם בסוף מה שמובילים למפלתו, בין אם זה הבאגים, המפה הענקית והריקה או המשחקיות חסרת הגיוון, המשחק רוצה להתפרס ולהוביל למשהו גדול יותר, אבל המשהו הגדול יותר הזה צריך להכיל משהו ולצערי הרב Generation Zero לא מכיל הרבה.
Generation Zero
הסיפור - 6
העולם - 6
המשחקיות - 6
הגרפיקה - 8
הסאונד - 10
הבאגים - 2
6.3
כמעט טוב
Generation Zero הוא מאוד שאפתני אבל שאפתנות זו לא מספיקה והמשחק די דל בתוכן והחוויה הכללית מלאת באגים.