God of War הוא כנראה המשחק הכי טוב שיצא בשנת 2018, אבל האם הוא עומד בסטנדרטים של היום? האם העברתו למחשב האישי עברה חלק? כן.
איך מסקרים פורט (גרסה לפלטפורמה אחרת) למשחק שיצא לפני כמעט ארבע שנים? הרי אני יכול לשלוח אתכם לסיקור המקורי של God of War כאן באתר (עם תוצאה של 9.9 שלחלוטין עומדת במבחן הזמן) ופשוט לדבר על האספקטים הטכניים במעבר ממשחק אקסקלוסיבי ל-PlayStation 4. אבל קשה לדבר על הדברים האלו בלי להתייחס למשחק עצמו. האם צריך לסקר את המשחק מחדש? הרי עברו כמה שנים, אבל עדיין מדובר במשחק מודרני. זה לא חידוש למשחק מהתקופה של-Sony עוד לא הייתה קונסולה משלהם. אז כן צריך לדבר על המשחק ועל כמה הוא מדהים גם היום, בלי שום שיפורים גרפיים שלא היו קיימים בתאריך היציאה שלו.
אז למי שלא יודע, God of War הוא המשך לטרילוגיית המשחקים שהתחילו ב-PlayStation 2 ומספרים את סיפורו של קראוטוס, לוחם ספרטני שמתברר שהוא אחד מילדיו של זאוס אשר הרג את כל פנתיאון האלים היווניים במשחקים הקודמים. המשחק הזה נפתח שנים אחרי אירועי God of War 3. בארץ רחוקה בשם Midgard, קראוטוס מתכונן להלוויה של אשתו, ועוד יותר, לצורך לגדל את בנו הצעיר ארטיאוס. קראטוס לא רוצה להיות אל ושונא את כל האלים בזמן שהבן שלו לא יודע שהם אלים. על האב והבן מוטלת המשימה לקחת את האפר של האמא ולפזר אותו מההר הגבוה ביותר בכל תשעת הממלכות. בדרך אנחנו נפגוש חברים ובני ברית אבל בעיקר המון אויבים שצריך להרוג וגם כמה חידות לפתור באמצעות היכולות המיוחדות של שתי הדמויות שלנו וכלי הנשק שלהם. מדובר במשחק פעולה מגוף שלישי שהוא שילוב של הסגנון שהתגבש בעיקר בעקבות המשחקים הקודמים בסדרה (פעולה וקרבות מול כמות גדולה של אויבים או בוסים שכוללים סצנות QTE בהם אנו רואים חלק סינמטי שלם ואנחנו לוחצים על הכפתורים המוצגים על המסך על מנת להתקדם ולא לקבל נזק) ומשחקים אחרים שהצליחו על קוסנולת האם שלו כמו Uncharted.
ונעבור עכשיו לנתונים הטכניים. המחשב הנייד שלי הוא חזק, אבל לא מדובר במכונת גיימינג של 5 ספרות. עם מעבד i7 דור עשירי וכרטיס מסך Nvidia GTX 1650 TIהמשחק עבד חלק בהגדרות הרגילות של הגרפיקה ללא שום איטיות. מסכי ההגדרות מאוד מפורטים ונותנים לנו המון אפשרויות עד לפרטי הפרטים הקטנים אבל גם אפשרות לבחור באחת מארבע רמות גרפיקה. רמה נמוכה, הרמה ה'מקורית' (כלומר ברמה של המשחק על הקונסולה המקורית), גבוהה ואולטרה. יש גם אפשרות של בחירה ידנית של כל התתי-קטגוריות התלויים בבחירה הזו. כמובן, רוב השחקנים לא יודעים מה כל אפשרות אומרת ואיך זה ישפיע על המשחק, אז התפריט גם נותן לנו הסבר על כל שורה (אם עומדים עם העכבר על השורה) וגם אפשר לראות תמונת מסך שתראה את ההבדלים בין רמת ההגדרות. אישית לא שמתי לב להבדלים כי הכל היה נראה יפיפייה. אחרי שבחרתי ברמת גרפיקה גבוהה חוויתי איטיות ברמת הפריימים לשנייה שהייתה בלתי נסבלת ברמת אולטרה וחזרתי לשחק ברמה המקורית של הגרפיקה. יש המון משחקים שלא עומדים במבחן הזמן מבחינת הגרפיקה שלהם, בעיקר משחקי תלת ממד. God of War נראה מדהים היום כמו ביום שהוא יצא ואני מאמין שגם עוד עשור הוא ייראה נפלא. היופי הוא לא רק ברמת הגרפיקה (שהיום אנחנו כבר רואים משחקים שעקפו אותו, אך לא הרבה) אלא גם ברמה העיצובית. עיצוב המשחק עצמו מדהים, והשימוש בכל פלטת הצבעים האפשרית בולט. אנחנו אמנם כבר לא בימי צבע החום האפלים של 2009 אבל עדיין המשחק הזה יותר קרוב לצבעוניות של Super Mario מאשר ל-Call of Duty.
לא יודע אם שמתם לב, אבל הזכרתי את העכבר. משחקים רבים שמגיעים למחשב אחרי שנים שהיו רק על קונסולות אינם מכילים תמיכה בעכבר ומקלדת, אפילו לא בתפריטים. אם תשאלו בפורומים יגידו לכם שאין טעם לשחק במשחקים בסגנונות כמו Hack/Slash – פעולה מגוף שלישי. אבל God of War נכנס תחת הגדרות הז'אנר ועובד מעולה עם עכבר ומקלדת. זה נכון שמאוד מומלץ לשחק עם בקר שכולל רטט כי הגרזן מתוכנת להפעיל את הרטט ולגרום לנו להרגיש 'בתוך המשחק' אבל לפחות יש לנו את הבחירה. בתפריטי פיתוח הדמות אפשר לבחור או באמצעות העכבר או עם קיצורי מקלדת. רואים שהצוות שהיה אחראי על המעבר למחשב חשב עד הסוף איך זה ירגיש עבורנו כשנשחק במשחק. הבעיה היחידה שנתקלתי בה הייתה איטיות בתגובה לפקודות מהמקלדת, זה קרה פעמיים סך הכול וברגע שעצרתי את המשחק (לחיצה על Esc לא יציאה מהמשחק לחלוטין) הבעיה נעלמה. אפשרויות הנגישות של המשחק הן רחבות ומדובר בדוגמה מדהימה להנגשת משחקים לקהל מגוון. מגודל הכתוביות ועד לבחירה האם באירועים מיוחדים יהיה צריך ללחוץ הרבה פעמים על הכפתור או לחיצה אחת ארוכה. למיטב הבנתי, האפשרויות האלו כבר היו קיימות בגרסה המקורית של המשחק והן פשוט עברו במלואן לגרסה הנוכחית. בסופו של דבר, אם לא הייתי יודע שמדובר במשחק לקונסולה, לא הייתי יכול לנחש על פי האפשרויות והקלות בה המשחק רץ על המחשב.
אחד מהדברים המרשימים ב-God of War שאין לו זמני טעינה. כלומר יש לו, אבל באמצעות יצירתיות וכתיבת קוד איכותית ויעילה הזמנים האלו צומצמו מאוד והוסתרו על ידי סצנות מעבר קצרות מאוד שאם אתה לא יודע לחפש אותן, אתה לא מבין שמדובר בכלל בסצנת מעבר. קראטוס פותח דלת לעבר חלק אחר מהמפה, והאנימציה של פתיחת הדלת מחביאה את הטעינה של העולם. זה היה מדהים אז, וזה עדיין מדהים היום וחבל שזה לא הפך להיות הנורמה בתעשייה. אחד ממשחקי השנה 2021 (על פי טקס פרסי הגיימיניג ואתרים רבים) הוא Metroid Dread וכל מעבר בין החלקים השונים של העולם לוקח לפחות דקה (מדדתי כי היה לי הרבה זמן פנוי על הידיים בזמן ששיחקתי בו) וכאן לאחר שמתתי והתחלתי מחדש מנקודת השמירה האחרונה חזרתי לשחק תוך עשר שניות. זמן הטעינה הארוך ביותר במשחק הוא הלוגואים המופיעים כשמפעילים את המשחק. סצנות המעבר במשחק הן המשך ישיר של המשחקיות עצמה והדרך לשים לב לכך שאני נמצא בסצנת מעבר היא חוסר היכולת שלי לשנות את נקודת המבט של המצלמה. הבעיה שנובעת מכך, אם אפשר לקרוא לזה בעיה, היא שאין אפשרות לדלג על סצנות מעבר. מהצד השני, אם לוחצים על Esc במהלך הסצנה עוברים לתפריט והסצנה עוצרת ואפשר לחזור ולהמשיך מאותה הנקודה, בניגוד להרבה משחקים שעצירת הסצנה מדלגת לסופה.
הדבר הקטן הזה, שאין חלוקה בין המשחקיות לסצנות המעבר, הוא חלק ממשהו גדול יותר, ואחת הסיבות שמדובר באחד המשחקים הטובים ביותר שיצאו בשנת 2018 ואחד המשחקים הטובים ביותר בשוק כיום. כל המשחק הזה הוא יצירה אחת, גם כשאני נלחם ביצורים, גם כשאני פותר חידות וגם כשאני צופה בדמויות מדברות. זו דוגמה אדירה ליצירה הוליסטית (מלשון שלמות ולא מלשון קדושה). היציאה היחידה מתוך ה'משחק' היא כשאני בוחר שדרוגים לדמויות. משחקים אחרים גורמים למבקרים רבים להשתמש במונח דיסאונאנס לודונארטיבי – שהמשחקיות עצמה מתנגשת בסיפור, וכאן יש לנו את הצד ההפוך של הספקטרום. הכל מחובר וכל מה שאנחנו עושים קשור ליצירה הכללית שהיא God of War. אין ספק שהשחרור של המשחק למחשבים האישיים נובע מההתקרבות של המשחק הבא בסדרה וניסיון לגרום לנו לקנות PlayStation 5 עכשיו שאנחנו יודעים מה מחכה לנו יחד עם מאבק במדיניות החופשית של Microsoft וה-Xbox Series S/X. אבל זה לא משנה למה קיבלנו את המשחק הזה, כל מי שפספס אותו ולא נרתע ממשחקים עם אלימות צריך לחוות את זה. כי מהיום God of War זמין גם למחשבים האישיים.
God of War
ציון כללי - 10
10
מדהים
המשחק הוא יצירת מופת, המעבר למחשב עובד כמו קסם