לפני בדיוק שנה, יצאה House of X, חוברת האקס מן הכי משמעותית בעשור האחרון לפחות. בואו לבדוק, שנה אחרי, מה מצב המוטנטים והאם הם עדיין מגנים על עולם ששונא ומפחד מהם
House of X הוא לא ממש אירוע קומיקס, אבל הוא כן עונה על ההגדרה של חוברת 'שתשנה את היקום של מארוול לנצח!' כלומר לכמה שנים טובות (כנראה עד הסרט שדיסני יפיקו). אבל למה? מה הביג דיל? והאם החוברת הזו היא בכלל טובה? בואו נתחיל בשאלה הראשונה ונמשיך משם. זה אולי מוזר להסביר לרוב מי שנכנס לקומיקס או גיבורי על ב-15 שנים האחרונות, אבל עד 2005, האקס מן היו מותג הרבה יותר גדול ומוצלח מהנוקמים. לחברות הקומיקס הגדולות יש דרכים מסודרות להפוך מותגים או גיבורים מסוימים לגדולים יותר. בדרך כלל זה כולל לשלח את הכתב הכי מוצלח ביחד עם אומן פופולרי, הרבה יחסי ציבור ועם הזמן, הגדלת מספר החוברות. לפעמים זה קורה בלי תכנון מראש, לפעמים זה לא באמת מצליח, אבל זה מה שקרה ב-2005 ל'נוקמים' (קבוצת גיבורי על שלא באמת עניינה אף אחד מלבד המעריצים האדוקים) וזה מה שקרה לפני שנה בדיוק עבור קבוצת המוטנטים האהובה. אז, עבור כל מי שלא יודע, אנחנו נעשה כאן סקירה היסטורית קצרה ואז נעבור למה שקורה עם ילדי האטום שלנו.
אז בשנות השישים סטן לי וג'ק קירבי התחילו לכתוב את האקס מן ביחד. הקבוצה לא הייתה פופולרית במיוחד ביחס להצלחות כמו ארבעת המופלאים וספיידרמן. אחרי שישים ומשהו גיליונות הסדרה בוטלה, אבל גיליונות חדשים, שהיו הדפסה מחדש של הגיליונות הראשונים, המשיכו לצאת. בשנות השבעים הסדרה חודשה באירוע שהחליף כמעט את כל הדמויות, מלבד Cyclops, עם שמות פחות ידועים כמו Colossus, Nightcrawler, Storm ו-Wolverine. בתחילת שנות השמונים הקבוצה נהייתה פופולרית ומוצלחת עם כמה מהסיפורים הכי טובים שיצאו אי פעם במדיום. בשנות התשעים הפופולריות של האקס מן, ושל קומיקס בכלל, התפוצצו. עשרות חוברות יצאו כל חודש, חוברת בשם X-Men #01 הפכה לחוברת הכי נמכרת אי פעם, עד היום. אבל כמו בבועת ההייטק שתבוא פחות מעשור אחר כך, הפיצוץ הזה הוביל לניפוץ הבועה. בתחילת שנות האלפיים האקס מן עדיין היו הקבוצה הכי פופולרית ב-Marvel, אבל אפילו עם הסרטים הם לא היו פופולריים כמו בשנות התשעים.
אלוהים אוהב, עכבר הורג
ואז, בשנת 2005, שנה אחרי שגרסת הקומיקס של הנוקמים פוזרה, הם חזרו. בנקודה הזו, אני חושב שחייבים להיכנס לרקע הכלכלי שעומד מאחורי החלטות גדולות בעולם הקומיקס. בשנת 2005 Marvel התחילו לעבוד על אולפן קולנועי עצמאי, בתגובה להצלחת סרטי אקס מן וספיידרמן. בסוף שנות התשעים החברה עברה תהליך של פשיטת רגל וכדי לצאת ממנו הם מכרו את הזכויות לעשיית סרטים המבוססים על המותגים המוצלחים שלהם. כמובן שדמויות משניות ולא מוצלחות כמו הנוקמים ו-Iron Man לא נמכרו. אז כדי לקדם את האולפן החדש, ואת הדמויות שהיו להם ביד, Marvel דחפה קדימה את הנוקמים וחוברת בשם New Avengers יצאה לשוק. החוברת הייתה מלאה בשמות גדולים מבפנים ומבחוץ – הנוקמים הקבועים קיבלו בתור תגבורת את וולברין וספיידרמן ואת החוברת כתב בריאן מייקל בנדיס, שהיה אחראי להצלחה המסחררת של Ultimate Spider-Man. דיוויד פינץ', שכבר שיתף פעולה עם בנדיס ב-Ultimate X-Men, אייר את החוברות והן היו נראות מעולה. הזוג היו גם אחראים על פירוק הקבוצה בשנה שלפני. היה ברור שמישהו למעלה החליט שזו חוברת שצריכה להצליח ובגדול. אחרי כמה שנים יצא סרט קטן בכיכובו של כוכב לשעבר שחיפש נואשות את הקאמבק שלו. Iron Man הפך להצלחה מסחררת, וקצת זמן אחרי זה דיסני קנו את Marvel והפכו אותה לחלק מתאגיד הענק שלהם.
האקס מן עדיין היו מוצלחים אבל לאט לאט הנוקמים הפכו להיות הרבה יותר גדולים והאקס מן התחילו לזוז אחורה. בשנים האחרונות החלה לצוץ תיאוריות קצת-קונספירציה שדיסני לא רוצים שהאקס מן יצליחו כי חברת Fox היא זו שמייצרת את הסרטים ומרוויחה מהם. עם הזמן זה הפך להיות תיאוריית קונספירציה שדיסני רוצה שהאקס מן (וארבעת המופלאים) ירוויחו פחות כדי שפוקס ימכרו אותם בחזרה. וזה הזמן לעטות את כובעי האלומיניום שלנו, כי עם הזמן תיאוריות הקונספירציה נהיו ההסבר הכי פשוט למה שקרא בקומיקס של Marvel. ארבעת המופלאים נשארו בגלות ללא שום סדרה והאקס מן נדחקו אחורה יותר ויותר. בסדרה סוכני ש.י.ל.ד. ראינו את ה-InHumans תופסים את המקום שלהם בתור המטאפורה לצדק חברתי ביקום הסינמטי. במקביל, בעולם הקומיקס האקס מן נדחקו לאט לאט על ידי אותם InHumans. מוטנטים לא יכלו לחיות יותר בכדור הארץ ובית הספר/מפקדה של האקס מן עברו ללימבו – מימד כמו גיהינום (אחד מני רבים). בשלב מסוים, לא במפתיע, ארבעת המופלאים חזרו ובאותו זמן גם האקס מן תפסו תאוצה. בזמן שזה קרה החלו לצוץ שמועות על כך שדיסני הולכת לקנות את Fox. ומכאן אנחנו מגיעים לאיפה שהיינו לפני בדיוק שנה – יציאת החוברת House of X מספר 1.
ימים של העתיד שעבר
כש-Marvel רוצים לעשות משהו גדול, הם נותנים אותו לג'ונתן היקמן. היקמן סיים לפני שנתיים ריצה ארוכת שנים של הנוקמים וארבעת המופלאים שהובילו לאירוע Secret Wars. ועכשיו הוא מוביל את האקס מן עם אירוע בשם House of X. אבל זה לא אירוע, זה יותר כמו סדרה שמשמשת בתור הקדמה לסטטוס קוו החדש. כמו כל דבר שיוצא מהפה/יד/מקלדת של היקמן, זה מסובך. יש שתי סדרות – אחת שנקראת House of X והשנייה Powers of X. לכאורה אפשר לקרוא כל אחת בנפרד אבל האמת היא שהן משלימות אחת את השנייה. יותר מזה, אנחנו אמורים לקרוא אנחנו אמורים לקרוא אותן בסדר ספציפי ולא את שש החוברות של סדרה אחת ואז את שש החוברות של הסדרה השנייה. למרבה המזל, האוגדנים שיצאו מארגנים את החוברות בסדר הנכון. וכאן אנחנו ניכנס טיפה לספויילרים כי אין כל כך אפשרות לדבר על הסדרה ועל העתיד של האקס מן בלי לגלות משהו. לאחר המוות האחרון שלו, פרופסור אקס חזר עם הכרזה משמעותית. המוטאנטים מקבלים מדינה חדשה שתהווה מולדת עבורם! שוב. על אי! שוב. הפרופסור יוצא בהכרזה טלפתית לכל העולם, והוא ומגנטו מארחים באי שלהם נציגים של מדינות שונות. האי המדובר הוא קרקואה, אי שהוא בעצם מוטנט עם תודעה. אחד מהיתרונות של האי הוא שבעזרתו אפשר למצוא תרופות לכל מחלה אנושית, תמריץ משמעותי עבור מדינות העולם להכיר באומת המוטנטים. ואחרי כל זה, יש את מה שאנחנו יודעים מאחורי הקלעים. לאקס מן יש יכולת להחזיר מוטנטים מתים לחיים. לא בתור סיפור מסובך אלא פרוצדורה קבועה, והם מתכננים להחזיר לעצמם את מיליוני המוטנטים שנהרגו ונרצחו על ידי הצוררים האנושיים והרובוטיים שרדפו ורודפים אחריהם.
אם זה לא מספיק, אנחנו לומדים משהו נוסף שאף אחד מהמוטנטים מלבד מגנטו ופרופסור אקס לא יודע: מוירה מק'טאגרט, חוקרת הגנטיקה הידועה היא מוטנטית בעצמה. מה כוח העל שלה? כל פעם שהיא מתה היא חוזרת לחיים בעבר שלה עם זיכרון של כל מה שהיא עברה בחיים הקודמים. באמצעות הידע הזה, שלישיית המוטנטים מובילה את הגזע שלהם לעבר עתיד חדש ולא ידוע. אז יש כאן המון מידע, כל כך הרבה מידע שאנחנו מקבלים גם שיעורי בית. היקמן אוהב למלא את חוברות הקומיקס שהוא כותב בדפי מידע וכל אחד מ-12 הגיליונות של –House of X מקבל לפחות אחד כזה. מהגיליון הראשון, שני דברים היו ברורים לי. הראשון הוא שמדובר בסדרה שהיא לא הסגנון שאני אוהב, היקמן מדגיש רעיונות גדולים ועלילה אפית על פני התמקדות בדמויות. אבל הדבר השני שהיה ברור לי הוא שזו סדרה טובה. הרעיונות הגדולים הגיעו בכמות מפתיעה והיו מעניינים, אבל הדמויות הרגישו כמו הדמויות שאני מכיר מאז היסודי. למרות שזה לא הסגנון שלי נהניתי מאוד לקרוא וחיכיתי כל שבוע ליום רביעי.
ק' זה עבור קורונה
אחרי שכל 12 החוברות יצאו, האקס מן עברו לתקופה חדשה ששמה הרשמי הוא Dawn of X. זה התחיל בשש חוברות חדשות. X-Men שנכתב על ידי היקמן בעצמו, שלא מתרכז בקבוצה או גיבורים מסוימים אלא פשוט באירועים שקורים על האי או מחוץ לו. אם יש גיבור ראשי בסדרה זה סקוט סאמרס – Cyclops, אבל אין קו עלילה ראשי שמוביל את הסדרה. גיליון אחד אנחנו הולכים לישיבה בינלאומית באו"ם וגיליון אחר נלחמים נגד קבוצה של זקנות שבקטע של חקלאות. היקמן גם כותב את סדרת The New Mutants שם הוא מתרכז בקבוצות של מוטנטים צעירים (מפתיע, אני יודע) שמתחילה במסע בחלל כדי ליצור קשר עם המנהיג של הקבוצה המקורית משנות השמונים. Marauders מתמקד בקיטי פרייד עם צוות הפיראטים שלה (ואם אתם צריכים משהו מעבר לזה זו כבר בעיה שלכם). קיטי, שמעדיפה להיקרא קייט בשלב הזה, לא יכולה ליהנות מחלק מהיתרונות ששאר המוטנטים על האי קרקואה זוכים להם, אז אמה פרוסט מציעה לה הצעה, להיות אחראית על ספינה שעוזרת למוטנטים להגיע לאי. (היא גם ספקית האלכוהול של וולברין, זה לא חשוב לעלילה אבל חשוב לי להגיד את זה) Excalibur מראה איך אי המוטנטים מתמודד עם כוחות הקסם מסביב לעולם ובעיקר באנגליה, עם צוות של אקס מן אהובים שמונהגים על ידי אפוקליפסה. בטסי ברדוק, שנמצאת בגוף המקורי שלה למי שעוקב, תופסת את המקום של אח שלה בתור קפטן בריטניה החדשה. X-Force, בהתאם למסורת, מדבר על צוות חדש שעסוק בדברים האפלים שרוב המוטנטים מעדיפים שלא לחשוב עליהם, אבל זו גם חוברת טובה. מה שמוביל אותנו אל החוברת שנחשבת לכישלון של הגל החדש Fallen Angel. מכל ששת החוברות זו באמת הסדרה שאפשר לוותר עליה והיא גם היחידה שנגמרה אחרי שש חוברות ולא ממשיכה. עוד צוות סודי (לא הראשון ולא האחרון שיוצא מקרקואה) שמתעסק בדברים האפלים שרוב המוטנטים מעדיפים שלא לחשוב עליהם, אבל בלי הכתיבה הטובה של החוברת האחרת שעוסקת בזה.
בנוסף לאוגדנים רגילים שיוצאים בימינו לכל הסדרות, יש גם אוגדנים מיוחדים עבור ששת הסדרות הראשונות שיצאו. כל אוגדן אוסף את כל הגיליונות עם המספר הנכון. האוגדן הראשון של Dawn of X מאגד את ששת החוברות מספר 1 שיצאו, וכן הלאה. זה רעיון מקורי שיכול לעבוד מאוד טוב, אבל אני חושב שהיו צריכים להקדים את היציאה של האוגדנים ולקרב אותם לתאריך היציאה של החוברות. זה רעיון מעולה, אבל אני לא בטוח כמה אנשים רוצים לקנות את כל גיליונות מספר 1 בזמן שגיליון 4 כבר יצא. ועכשיו אנחנו נמצאים בעיצומו של הגל השני (שהתעכב, כמו שנסביר בהמשך) עם סדרות חדשות ל-Wolverine ששרד כמעט חצי שנה בלי סדרה עם השם שלו עליה, ו-Cable שהצליח בשנתיים האחרונות לסבך עוד יותר את ההיסטוריה האישית שלו. עוד סדרות חדשות הן Hellions שמתרכזת בצוות של מוטנטים שהכוחות שלהם הופכים אותם לפסיכופטים ו-X-Factor שעוד מעט יוצאת לראשונה ותעסוק במשמעות של תהליך ההחזרה לחיים באי. ככל הנראה היקמן העביר החלטה שכל חוברת במותג חייבת לבוא עם שיעורי בית – דפי מידע בצורת טקסט עם נקודות בונוס על טבלאות. כל צוות אומנותי בחר להשתמש בדפים אחרת. היקמן עצמו פרסם את תכנון הבית של משפחת סאמרס על הירח והכניס את האינטרנט לסחרור חושים לאחר שהתגלה שהחדר של וולברין נמצא בין החדר של סייקלופס לחדר של ג'ין גריי. בחוברת אחרת אפשר למצוא מתכון לאחד מהמנות שמופיעות בסיפור ולפעמים מדובר ב"סתם" מידע חשוב לסיפור.
עקב הקורונה, חברת Marvel החליטה לעצור לכמה שבועות את כל שחרור החוברות החדשות ואחר כך להאט את הקצב. יש הרבה קולות בעד והרבה קולות נגד ההחלטה, אבל בעיניי מדובר בהחלטה חשובה וחיובית. חנויות הקומיקס ברחבי העולם נסגרו ואם החוברות היו ממשיכות לצאת, היה מדובר בעוד אובדן הכנסה משמעותית עבור חנויות פיסיות. לא ברור איך השוק ייראה לאחר המגיפה ובינתיים כדאי לצמצם את הפגיעות כמה שאפשר. ובדיוק כמו אנשים שחולים בקורונה, הדבר הכי מסוכן כרגע הוא מחלות רקע. בחודשים הקרובים אנחנו הולכים לראות הרבה חוברות קומיקס מבוטלות, מסתיימות מוקדם מהמתוכנן, או כמו שכבר ראינו – נמכרות רק בגרסה דיגיטלית. למזלנו, תעשיית הקומיקס מגיעה אל המגפה ממקום בטוח ורווחי מאוד. בשנים האחרונות התעשייה מוכרת כמו בשיא של שנות התשעים (זה כבר כמה שנים הנותנים מראים שה'בעיה' היחידה של התעשייה היא שחוברות בודדות מוכרות פחות בניגוד לאוגדנים וספרים).
ברוכים הבאים לפאנדום, מקווה שתשרדו את החוויה
יש סבירות לא רעה, שאם הקורונה הייתה מגיעה לפני שנתיים, האקס מן היו חוטפים מכה שהיה קשה להם לחזור ממנה. בין אם מדובר בצמצום סדרות או מעבר לשיווק דיגיטלי בלבד. אם יש משהו שהבנתי בשנה האחרונה זה את החשיבות של הפופולריות עבור סדרות ומותגים. אני תמיד אהבתי את האקס מן אבל בשנה האחרונה נזכרתי עד כמה אני אוהב את המוטנטים המטורפים האלו. כל יום רביעי הטוויטר שלי התמלא בדיונים חדשים על החוברות החדשות, אבל גם על הישנות. אין לי ספק שההחלטה להחזיר את האקס מן נבעה מהעובדה ש-Disney קנו את Fox. אני גם בטוח שהיה ניסיון לצמצם את הדומיננטיות של האקס מן וארבעת המופלאים בגלל אותה סיבה בדיוק. אבל אני שמח שחזרנו למקום הזה. ואם אי פעם חשבתם האם להצטרף ולהתחיל לעקוב אחרי האקס מן, זה בדיוק הזמן, ו-House of X זה נקודת פתיחה למעריצים חדשים או כאלו שישנים שמחפשים הזדמנות טובה לחזור.