כחלק מסדרה של שיתופי פעולה עם Intel, זכיתי בכבוד לראיין את מנהל ערוץ ההפצה של אינטל ישראל, אילן תורג'מן.
את צעדיה הראשונים בישראל עשתה החברה בשנת 1974. כיום לאינטל יש מרכזי פיתוח בחיפה, ירושלים, פתח תקווה, ויקום, ומפעלי ייצור בירושלים ובפארק התעשייה קריית גת.
כמו כן, נכון ל-2013, חברת אינטל מעסיקה בישראל 9,855 עובדים ובתפקיד מנכל"ית אינטל ישראל וסגנית נשיא אינטל העולמית, מכהנת מקסין פסברג עוד משנת 2007!
במשך השנים אינטל מספקת לנו, הגיימרים, המון דרכים לחווית גיימינג מהנה ואיכותית, בראיון זה התמקדנו בנושא הגיימינג ובדקתי עבורכם "מה אינטל מציעה לגיימרים?"
"השאלה שלדעתי כדאי להתחיל איתה היא שאלה שתעניין רבים- אנחנו מדברים פה על גיימינג, אז האם אתה בעצמך נוהג לשחק במחשב או איזו שהיא קונסולה?"
האמת היא שאני פחות, אני פחות התחברתי לדבר הזה ובגיל צעיר זה פחות דיבר אלי ועכשיו לצערי יש לי פחות זמן להתעסק עם זה. יש לי ילדים שהם חזק בקטע הזה אבל אני בעצמי לא.
"מה דעתך על עולם הגיימינג, האם היית מכוון את ילדך להכנס אליו? והאם אתה חושב שגיימינג תורם לנוער או הורס אותו?"
אני חושב שזה כשזה לעצמו זה נהדר, זה משהו שהטכנולוגיה מאפשרת ונותנת את הכלים המתאימים. אבל כמו כל דבר זה משהו שצריך להציב לו גבולות וצריך שזה יהיה במידה.
אני מכיר המון שפשוט נשאבו לעולם הזה שזה גרם להם פשוט לחיות בעולם וירטואלי ולנתק קשר מהמציאות. זה משהו נהדר שהטכנולוגיה מאפשרת, זה משהו שמעשיר את החיים ונותן חוויה נפלאה וצריך כמו כל דבר להציב גבולות ולדעת איפה אתה מעביר את הקו. אבל אין ספק שזה נהדר ואני חושב שאפשר חד משמעית לומר שההתקדמות של הטכנולוגיה מאפשרת פריצת דרך וזה אחד הדברים שבהם חד משמעית אפשר לקשר בין ההתקדמות של הטכנולגיה לבין ההתקדמות של עולם הגיימינג, מבחינת מה שאתה יכול לעשות, מבחינת חווית המשתמש והדמיון שאפשר להכניס לעולם המשחק שיראה ממש כמו עולם אמיתי, וזה פשוט הולך ומתקרב ונהיה ממש כמו עולם שני וירטואלי.
איך שאני רואה את הדברים, לא קשור לאינטל, אני חושב שפריצת הדרך האמיתית תגיע כשנוכל להתנתק לגמריי מכל האביזרים המלאכותיים כמו העכברים, הג'וייסטיקים והדברים האחרים, ולשחק משחקים כמו שאנחנו חיים את החיים האמיתיים, ממש עם תנועות גוף להיות חלק מהמשחק ואני חושב שאנחנו מתקדמים בצעדים מאוד גדולים, גם בגלל הביצועים של המעבד שמאפשרים את זה וגם בגלל טכנולוגיות חדשות שנכנסות, כמו הדברים הנהדרים שאינטל עושה בכל מה שקשור למצלמות Realsense. יש היום מצלמות עומק שאינטל משלבת אותם גם במחשבים ניידים וגם במחשבי All-In-One שיודעים לתת יכולת הבחנה טובה מאוד ולאפשר גם למשחקים וגם לאפליקציות אחרות להשתמש בהן, על מנת לשלב תנועות אינטואיטיביות של הגוף בין אם זה צילום פנים או בין אם זה תנועות גוף, לשלב אותן כחלק מהאפליקציה. אני חושב ששם תהיה באמת פריצת הדרך, ברגע שמשחקים יהיו ממש כמו החיים האמיתיים לדעתי זה ימשוך הרבה יותר אנשים וזה באמת יהיה הגבול בין מה שאנחנו נמצאים היום, לבין העולם האמיתי של הגיימינג, וזה יגיע לדעתי. זה יגיע, לא עוד הרבה זמן.
"אנחנו יודעים שאינטל נחשבת לחברה בין החזקות, אם לא הכי חזקה, בתחום פיתוח החומרה. אינטל מנסה לתת מענה לעולם הגיימינג שהולך ומתפתח מידי שנה בתחום זה, ומציעה שורה מגוונת של מעבדים עוצמתיים ובכל מעבד משולב מעבד גרפי, שבסדרה האחרונה נכללים ה-Iris ו-Iris Pro.
האם אתה רואה בעתיד את אינטל מתקדמת לכיוון פיתוח מעבדים גרפיים נפרדים?"
קשה לי להאמין שזה מה שיקרה, לאינטל חשוב מאוד כל נושא הגרפיקה ואינטל מנסה לתת מענה לאו דווקא לגיימרים, אלא גם למשתמשים רגילים באפליקציות שדורשות וידאו או עריכות תכנים, ולמעשה היום אם אתה מסתכל בדור הנוכחי כל הקטע של של Content creation הולך ונעשה הרבה יותר פופולרי והרבה יותר משמעותי- כבר כל משתמש ממוצא בבית בצורה זו או אחרת יוצר לעצמו תוכן דיגיטלי בין אם זה סרטון שהוא הסריט בטיול עם חברים או יום הולדת שהוא עשה או איזה משהו מגניב שהוא רוצה להוריד ממצלמה, לערוך אותו, ולעלות אותו לרשתות. כל הנושא של עריכה דיגיטלית או שימוש בתכנים דיגיטלים הופך להיות הרבה יותר פופולרי, ואינטל מנסה לתת מענה לדבר הזה וזה מתבטא דרך מעבדים גרפיים שאינטל מכניסה כחלק מהמעבד.
אינטל התקדמה מאוד בכל הקשור לתחום פיתוח החומרה ולמעשה Iris Pro, הדור החדש שיוצא ממשפחת הגרפיקה HD מסדרה חמש, נותן שיפורים שהם למעלה מ-40 אחוז לעומת הדור הקודם. הדור הנוכחי הוא הדור החמישי של המעבדים הגרפיים שנכנסים בתוך המעבד, ולהגיד שזה ברמות של כרטיסים גרפיים דיסקרטיים, חד משמעית לא. אבל ההתקדמות היא ההתקדמות משמעותית ואני מניח שכבר היום חלק ניכר ממשתמשים ביתיים שמגדירים את עצמם גיימרים ומשחקים במשחקים אבל הם לא למעשה הגיימרים הכבדים, אלא גיימרים מתחילים ברמה של Entry level ואפילו Mainstream, יכולים חד משמעית להסתמך על המעבד הגרפי שנמצא בתוך המעבד לשימושים הרגילים שלהם ולמשחקים שהם משחקים בהם ועדיין לא לייצר את הכרטיסים הגרפיים הדיסקרטיים. בוודאי יש קהילה גדולה מאוד של גיימרים כבדים שהם Mainstream ומעלה, שהם באמת צריכים דברים חזקים ורוצים לשחק במשחקים המקצועיים ביותר וברזולוציות הגבוהות ביותר, אז הם תמיד יצטרכו לקנות כרטיסים גרפיים חיצוניים, אבל אני מאמין שככל שאנחנו מתקדמים מדור לדור במעבדים, הרמה של הגרפיקה עולה לרמה כזו שאחוז ניכר מהמשתמשים הביתיים יוכלו בהחלט להסתפק בפתרון הגרפי שיש בתוך המעבד ולא יצטרכו להוסיף כסף על מנת לרכוש כרטיס גרפי.
כבר היום, הגרפיקה שקיימת במעבדי הדור השישי – Skylake שיצאו לאחרונה ומסוגלים להריץ תכנים ברזולוציה של 4K בצורה חלקה ולעשות coding לקבצי וידאו מפורמט אחד לשני במהירות עצומה יותר מכל כרטיס גרפי דיסקרטי אחר. יש שם פתרון בחומרה הנקרא Quick Sync ועוד הרבה דברים אחרים, כך שזה נכון שתמיד משחקים. לכן אני אמרתי שאני לא מאמין שיהיה מצב שאני אגיד לך "אף אחד לא צריך ללכת ולקנות כרטיס גרפי דיסקרטי", זה לא יקרה, אין ספק שמשאבים שהם מיועדים רק לגרפיקה ומעבד גרפיקה חיצוני הם עוצמתיים ויש להם הרבה יותר כוח מאשר פתרון שקיים בתוך מעבד, אבל עם כל זאת הפתרון הגרפי שקיים בתוך המעבד הולך ונהיה יותר חזק ולדעתי. הוא באמת מספק את הצרכים של האחוז ההולך וגדל בתוך המשתמשים הביתיים כולל כאלו שעושים גיימינג, לא ברמה הגבוהה אלא ברמה של Entry level או ברמה של Mainstream.
"ב-5 באוגוסט השנה הוכרזה סדרת הדור ה-6 של המעבדים החדשים תחת השם קוד Skylake. המעבדים נחשבו על פי הצהרה של אינטל ל"מעבדים המשמעותיים ביותר לעשור". השלב הבא הוא ה-Kaby Lake, מה תוכל לספר לנו עליו, מה אינטל משפרת, והאם יש כבר תאריכים באופק?"
לא, Kaby Lake תחת אמברגו ומעבר לזה שהוא יהיה על אותה טכנולוגיית עיצוב של ה-14nm כמו המעבדים הנוכחים של ה-Skylake, אבל מעבר לזה שום דבר עדיין לא שוחרר וזה משהו שרק לקראת אמצע שנה הבאה אנחנו נדע, תאריך ההשקה שלהם הוא איפה שהוא באמצע השנה הבאה.
"האם אינטל פעילה ומקיימת מגע עם קהילות הגיימרים השונות?"
אנחנו מידי פעם מתבקשים לתת חסות או לעשות איזו שהוא שיתוף פעולה לגבש אירוע גיימינג. אני אגיד לך את האמת, לצערי אין כרגע איזה מישהו שמרים את הכפפה, אין גורם רציני וגדול שיקח על עצמו להרים את כל הנושא הזה של הגיימינג בארץ. היה בזמנו את ויגיימס בבעלות הקודמת שלו והם באמת עשו אירועים מאוד גדולים פעם בשנה בגני התערוכה, השתתפנו איתם כמה פעמים וזה היה אירוע ענק עם LAN Party ותחרות אונליין בזירות שונות עם פרסים ותחרות Overclocking ועיצובי מחשבים, דברים פשוט מדהימים, זה היה נהדר ולצערי זה לא החזיק מעמד.
מבחינתנו, אנחנו לא יכולים להרים כזה דבר שלעצמנו, אנחנו נשמח מאוד לשתף פעולה ולשלב ידיים עם גורם רציני שיעשה אירועים ומסיבות, זה בהחלט אינטרסט שלנו ובהחלט נשמח לעשות את זה, אבל צריך מישהו שירים את הכפפה הזאת. אנחנו בעבר נתנו חסות לאיזו קבוצה שעשתה תחרויות בחו"ל ויצגה אותנו, זה כולל מחשבים, תלבושות וכל הדברים, אבל זה לא משהו שהתמשך.
לצערי כמו שאמרתי בארץ או שהקהילה לא גדולה מידי או שפשוט לתחזק את זה מבחינה כספית ואני לא איזה מישהו רציני שעומד מאחורי היוזמות האלה והולך איתן לאורך זמן ומנסה לפתח את הדברים האלו, ואם אתם תרימו את הכפפה אני אשמח מאוד מאוד לשתף פעולה.
"איפה אתה רואה את אינטל בעוד כ-10 שנים, בתחום הגיימינג, ובתור חברה בכללי?"
בתחום הגיימינג אני מאמין שאינטל תקח חלק יותר גדול, וכבר היום אני מניח שמבחינת המעבדים עצמם אנחנו דיי מובילים ושולטים מבחינת נתח שוק. אני מאמין שנתח השוק שלנו מאוד מאוד גבוה בקהילת הגיימרים ואני לא חושב שיש לנו תחרות קשה בקטע הזה לפחות, ולכן אני מאמין שאנחנו נמשיך להוביל מבחינת נתח שוק ועדיין גיימרים יראו במעבדים של אינטל כמשהו שנקרא First choice – בחירה ראשונה מבחינת הרצון שלהם וככה זה ימשיך להיות. אני מאמין שאינטל תמשיך לפתח מעבדים יעודיים לתחום הזה של גיימינג, גם בסדרת מעבדי האקסטרים וגם במה שאינטל התחילה לעשות באמת לאחרונה, כלומר לתת מענה לא רק לאותם גיימרים שבאמת מוכנים להוציא 1000 דולר על מעבד וכמה אלפי דולרים על מערכת עם כרטיסים גרפיים מטורפים, אלא באמת גם לכאלו שהם יותר Lite Gamer, גיימרים שהם יותר ב-Mainstream, ומוכנים להוציא כמה מאוד דולרים על חומרה יעודית בתחום הגיימינג אבל לא יותר מזה, וזה באמת צעד שאינטל התחילה ואני מאמין שהיא תמשיך איתו. זאת אומרת שבעוד 10 שנים אני מאמין שאתה תראה מעבדים לגיימרים בספקטרום רחב של מחירים, החל מכאלו שמוכנים להוציא קצת יותר מעל מעבד רגיל ולכאלו שמוכנים להוציא אלפי דולרים, ועוד יהיה טווח רחב של מעבדים שאתה תוכל לבחור ממנו בהתאם לאיזה סוג גיימר אתה, האם אתה גיימר קל, גיימר Mainstream או גיימר כבד?
בנוסף, אני מאמין שכמו שאמרתי כל הקטע של הגרפיקה ימשיך להתפתח ויגיע כבר לדעתיי לרמה כזאת שבאמת חלק ניכר מאוד מהגיימרים יסתפק בלקנות מעבד שבתוכו כבר יהיה פתרון טוב מאוד או אפקטיבי מאוד גם בנושא הגרפיקה.
מעבר למעבדים, אינטל שמה דגש גדול מאוד לכל מה שקשור לחווית משתמש ואני מאמין שדווקא בקטע הזה יהיו התפתחויות מאוד מעניינות בעשר שנים הקרובות.
הדוגמה למשל זה כל הקטע של מצלמות העומק של Realsense שאינטל מנסה להכניס אותן כחלק אינטגרלי בתוך מחשבים ניידים ו-All in One, ואני מניח שאינטל תתמקד באיך להעשיר את חווית המשתמש גם לגיימרים וגם למשתמשים אחרים, כי לדעתי זה היום הקטע, זאת אומרת מעבר לקטע של ביצועים, של להמשיך להתקדם בביצועים, ושיהיה מעבד עם ביצועים יותר טובים מהירות יותר גבוהה ועם נתונים טכניים יותר טובים, יותר לתת דגש על הקע של חווית משתמש- איך לגרום לחבר'ה שמשתמשים במחשבים להנות מחווית משתמש יותר עשירה, יותר מקיפה, ויותר טובה עשר שנים קדימה. עכשיו מבחינה כללית, אינטל היום היא כבר הרבה מעבר לחברת מחשבים, זה נכון שאינטל הרבה שנים הייתה מזוהה בראש ובראשונה כחברה מובילה בתחום המחשבים, אבל היא כבר ממזמן לא רק כזאת. אינטל היום עושה הרבה מאוד פעילויות והרבה מאוד מאמצים להכנס לתחומים אחרים, כל מה שקשור לתחום של ריכוז מידע וענן, מה שקשור למהפכה שקורת היום בעולם ה-IoT, מה שאנחנו קוראים לו האינטרנט של הדברים שזה למעשה אומר שכל מכשיר בעולם יכול להפוך להיות מכשיר חכם על ידי זה שאנחנו נוסיף לו יכולת שח בינה לצורך העניין, זאת אומרת להוסיף לו סוג של מעבד שיתן לו חכמה מסויימת ויכולת קישור לרשת על מנת שיוכל להעביר נתונים ולקבל נתונים, וזה יכול לשנות את החיים שלנו מן הקצה אל הקצה החל מרמזורים, מכונות שתייה, עגלות רפואיות ובית חכם (כל המכשירים האלקטרוניים שיש לנו בבית), וכל דבר בעצם שאתה רק רוצה. ברגע שנכניס לו יכולת של בינה ויכולת של תקשור ברשת אז נוכל לקחת את כל הנתונים שנאסוף ולשפר בצורה מאוד מאוד משמעותית את החיים שלנו, בכל התחומים, וזה משהו שאינטל נכנסה אליו, והיא מנסה לתת פתרונות לכל התחומים האלו על מנת לשפר את איכות החיים בכל מישור שרק אפשר.
"איך אינטל תגדיל את קהל הלקוחות שלה בעתיד בתחום הגיימינג?"
אני חושב שזה יקרה דרך למידת הצרכים של הגיימרים ודרך כל מה שקשור לחווית המשתמש, זאת אומרת, לא להסתכל רק על המעבד עצמו, על הנתונים הטכניים שלו, מה המהירות, מה רוחב הפס, ומה הזכרונות אלא באמת להתייחס יותר לדברים ברמה של חווית משתמש- אילו דברים הגיימרים צריכים, אילו דברים הגיימרים רוצים, מה הטרנדים הבאים מבחינת משחקי הגיימינג. כלומר אם זה כל מה שקשור למשחקי אונליין או למשחקים שמופעלים באמצעות תנועות גוף דרך מצלמות, כל המגמות שרלוונטיות לגיימרים. ברגע שאינטל תתייחס ותיתן להם מענה וזה באמת מה שאינטל מנסה לעשות, ועוד לצאת מהקופסא, לצאת מהתחום הצר של רק הקטע של המעבד וקטע הטכני, אל הקטע של חווית משתמש, זה מה שיתן לאינטל להמשיך להיות היצרן המועדף על ידי הגיימרים.
אינטל לא מסתכלת רק על התחום של חומרה, היא מסתכלת על הרבה יותר מזה וחשוב איך למצוא פתרונות לכל הקטע של חווית משתמש, איך להעשיר את חווית המשתמש.
כרגע נסתכל על עולם הטלפונים, כשאתה בא ומסתכל על טלפונים חדשים, אנשים לא באמת מתעניינים בספקים החומרתיים שיש בפנים, איזה מעבד, מה רוחב הפס בפנים ומה היציאות, אנשים מסתכלים על חווית משתמש, מצלמה טובה, רזולוציה, איך נראה המכשיר, מגניב ולא מגניב, משקל, מה חווית השימוש ביום יום, ומה המהירות, זה מה שמעניין אנשים וזו הצורה הנכונה להסתכל על זה במיוחד בתחום הצרכנות והגיימרים.
והגענו אל סוף הראיון. שמחתי מאוד לדבר עם אילן, למדתי ממנו שאולי לא כולם רואים את זה אבל אינטל אוהבת את קהילת הגיימרים והיא מנסה בכל דרך אפשרית לשמור עליה קרוב לליבה, וכמו שבוודאי הבחנתם, בתחילת הפוסט ציינתי שראיון זה הוא חלק מסדרה של שיתופי פעולה יחד עם אינטל, לכן אני רוצה לספר לכם שבקרוב מאוד תוכלו לראות סקירות מאוד מעניינות באתר שכדאי לכל גיימר לקרוא.
לסיום, אני רוצה להעביר את המיקרופון אליכם, ספרו לי אם יש משהו שהייתם רוצים לדעת? אנחנו נבחר כמה מהשאלות המעניינות ביותר ונעביר אותן לאינטל, כדי שכמובן נוכל לקבל עליהן תשובה ברורה.
שוב אני רוצה להודות לאילן תורג'מן מאינטל, על זמנו ותרומתו לראיון זה.
כתבה מרתקת