בשנת 2012 יצא משחק אינדי קטן בשם FTL: Faster Than Light שפותח על ידי Subset Games. הכותר, שמומן בעזרת קמפיין Kickstarter מוצלח הפך מהר מאוד להיט אינדי, זכה לביקורות נלהבות ובאופן כללי נחשב לאחד מסיפורי ההצלחה הגדולים של השנים האחרונות. כולם כמובן הסתקרנו לדעת מה השלב הבא של חבורת המפתחים הקטנה אך המוכשרת של Subset Games, שבחרו לקחת את הזמן עם הפרוייקט הבא שלהם. עכשיו, כחמש וחצי שנים אחרי שחרור המשחק הראשון שלהם, מגיע אלינו סוף סוף Into the Breach. האם מדובר ביורש רוחני ראוי של FTL או ש-Subset Games היו הצלחה חד פעמית? בואו נברר.
הקונספט של Into the Breach שונה למדי מזה של FTL. במקום קרבות ומסע חללי, אנחנו מתמקדים הפעם בכדור הארץ הפוסט-אפוקליפטי אשר נמצא תחת התקפה אדירה של מפלצות נוראיות בשם Vek. הדרך היחידה להגן על שאריות האנושות היא באמצעות הפתרון המופלא והקסום במיוחד של בניית רובוטים ענקיים שירביצו, יירו, ידחפו, ישרפו ויגרמו באופן כללי לנזק גופני קשה לכל המפלצות דמויות החרקים הללו. בגדול, תחשבו על הסרט Pacific Rim ותקבלו תמונה די מדויקת של עולם המשחק.
עם זאת, העולם שסביב הוא רק מאוד שולי במשחק. העלילה, כשהיא קיימת, נמצאת רק בפריפריה הכללית של המשחק ומתבטאת בכמה משפטים פה ושם. החלק העיקרי של Into the Breach הוא המשחקיות עצמה. מדובר במשחק טקטיקה בו ניקח בכל פעם שלושה רובוטים (Mechs) ונצא לקרב אל מול המפלצות על גבי מפות המחולקות ל-64 משבצות. אם אתם חושבים שהגריד הקטן של 8 על 8 משבצות מגביל את המשחק אתם טועים לחלוטין. מדובר בגודל מושלם שמאפשר לשחקן חופש פעולה אדיר, מגוון פעולות ואופק טקטי נרחב. לכל אחד מהרובוטים שלנו יש יכולות מיוחדות משלו, וכשהן משתלבות עם שני הרובוטים האחרים שאיתו בצוות נוצרים שילובי פעולה מעניינים ומתוחכמים. אנחנו השחקנים צריכים לדעת איך להתאים את היכולות הללו ולשלב אותן ביחס לסביבה ולאויבים כדי לנצח בקרב בצורה האופטימלית.
הקרבות עצמם הם קצרים למדי. כל קרב אורך כחמישה תורות, במהלכם יצוצו עוד ועוד מפלצות Vek שינסו להשמיד את הרובוטים שלנו ואת הבניינים שסביבם. הבניינים משמשים במשחק בתור מד החיים שלנו, ואם יותר מדי מהם יהרסו במהלך הקרבות נגיע ל-Game Over. מכאן שצריך לוודא שאנחנו לא רק שורדים עם הרובוטים שלנו את המתקפה אלא גם מגנים על האוכלוסייה האזרחית מפני אימת המפלצות. מיקום חכם, שימוש מושכל ביכולות ותכנון קדימה הם המפתח להצלחה, ועם הזמן אנחנו נלמד איך להשתמש בכל הכלים שברשותנו באופן מיטבי.
כל משחק נמשך בין שעה לשעתיים, כאשר אנחנו נעבור בין ארבעה איים שונים, כשלכל אי תנאים גאוגרפיים משלו. כל אי מורכב ממספר מפות בהן נצטרך להילחם ולשרוד, וכאשר נעבור מספר קרבות מסוים נגיע אל הבוס של האי. במידה וניצחנו אותו, נוכל להתקדם לאי הבא. המטרה הסופית היא להתחזק מספיק כדי להיות מסוגלים להתמודד עם האתגר הסופי, אליו נוכל לגשת אם ננצח לפחות בשני איים. בכל משחק החלוקה בין האיים תהיה שונה, הפרסים בהם נזכה בכל ניצחון יהיו אקראיים וחלוקת המפות והאויבים גם תהיה מבוססת RNG (Random Numbers Generator – מנגנון אקראיות שמשנה את המשחק בכל פעם). מכאן שאף משחק לא יהיה דומה לקודמו, מה שמרענן את החוויה בכל פעם מחדש.
גם אם ננצח את הבוס הסופי זה עדיין לא אומר שסיימנו את כל מה שיש למשחק להציע. כל ביצוע משימה מיוחדת או השגה של Achievement תזכה אותנו במטבעות זהב בעזרתם נוכל לרכוש דגמים מתקדמים יותר של רובוטי לחימה, ובכך להעשיר את חוויית המשחקיות שלנו בפעמים הבאות. השוני הגדול בין הרובוטים והיכולות הטקטיות שלהם היא חלק גדול מהכיף והמגוון ש-Into the Breach מציע לנו השחקנים. אף משחק אינו דומה לקודמו, ובגלל שהם קצרים ורצים מהר גם אף פעם לא משתעממים מהם.
כיוון שמדובר בסופו של דבר במשחק שמפותח על ידי חבורה מצומצמת של אנשים אי אפשר לצפות ממנו שיראה כמו הכותרים החדשים ביותר בשוק. הגראפיקה מינימליסטית ומזכירה מאוד משחקים מהחצי הראשון של שנות התשעים, אבל באופן הטוב ביותר האפשרי. האנימציות מינימליסטיות אבל מקסימות, והכל נראה מפוקסל אבל ברור וחד. המשחק לא שואף להיות מפלצתי אלא לרוץ באופן אופטימלי ובאופן שיעביר את חווית המשחקיות שלו באופן הטוב ביותר, והוא עושה את זה בצורה נהדרת. המוזיקה והאפקטים הקוליים שלו גם מוצלחים מאוד ומכניסים אותנו לאווירת האקשן והקרבות. לא מדובר בהפקה שעולה מיליון דולר אבל יש לה בהחלט קסם מיוחד ומוצלח שעושה בדיוק מה שצריך – להכניס את השחקן לעולם של Into the Breach ולתת לו חוויה טקטית נהדרת.
בסופו של יום Into the Breach הוא משחק אינדי קטן למדי, שיודע שהוא כזה ומתמקד בלהעביר חוויה מאוד מסויימת, ובתור שכזה קשה לי לדמיין משחק מוצלח ממנו. כן, תמיד אפשר להוסיף עוד תוכן, אבל מההכרות עם Subset Games וההרחבה החינמית הגדולה שהם שיחררו ל-FTL אפשר אולי לפתח תקווה שבעתיד הלא רחוק נקבל תוכן נוסף. אבל בין אם כן ובין אם לא, Into the Breach מעניק לשחקנים שלו חוויה נהדרת שיכולה להמשך שעות על גבי שעות בלי לחזור על עצמה, בלי לשעמם, עם המון רגעים של ניצחון וכיף. ובסופו של דבר, בשביל זה אנחנו משחקים, לא?
משחקיות - 9
גראפיקה - 8.5
סאונד - 8.5
משחקיות חוזרת - 9.5
8.9
מעולה
Into the Breach הוא חוויה טקטית מצויינת עם אין סוף שעות משחק.