יצאתם לטיול מחנאות עם שניים מהחברים שלכם, הקמתם מחנה, התחלתם מדורה ואתם נהנים מהחיים. הכיף נפסק ברגע שאתם מותקפים על ידי מה שנראה כמו שד מגיהנום. היכוננו לגזר דינכם בסיקור למשחק Judgement.
מה זה בעצם Judgement? ובכן, מדובר במשחק הישרדות בראש ובראשונה, הוא משלב בתוכו אלמנטים של אסטרטגיה, תפקידים, ניהול, בנייה והרבה שיעורים שתלמדו לאורך הדרך.
אני אמקד אתכם בסיקור שלי לנושאים כמו: קצת על החברה שיצרו את המשחק, עלילה ותוכן, משחקיות ופרטים טכניים (גרפיקה, מוזיקה וכן הלאה).
מי בעצם יצר את המשחק?
כשאתם קוראים, אני מאמין שאתם שואלים את עצמכם "למה הוא מציין פרט כה שולי???" ושזה אולי מבלבל, אבל עם זאת אני חושב שצריך כמה מילים לגבי החברה האלה.
Judgement מגיע מפרי עמלם של חברת אינדי קטנה מאוד בשם Suncrash. אם נכנסתם לקישור לפני שהספקתם לקרוא עד כאן אז הבנתם כבר שמדובר בחבר'ה ישראלים. המשחק הנו משחק כחול לבן, פרי עמלם של צוות פיתוח שמאוד מחובר לקהילה של השחקנים (אני מדבר מניסיון אישי).
היו לי שיחות עם החבר'ה דרך Discord, מדובר בקבוצת אנשים מאוד אינטראקטיביים, מגיבים לפניות של קהילת השחקנים ותמיד מוכנים סתם לדבר עם כל מי שנוכח.
בהצלחה בעתיד לחבר'ה מ-Suncrash.
סיפורו של גזר הדין
העלילה יחסית פשוטה ומובנת, אין כאן יותר מדי חידות על "מה" ו"למה?" אלא הכל דיי ישיר.
מדובר בסוף העולם כפי שאנחנו מכירים אותו, צבא השדים מהשאול עשה עליית רגל לממד הארצי שלנו והחליט שנוח לו כאן אז הוא לוקח את העולם מאתנו בני האדם…בכוח!
בתור השורדים הבודדים שנשארו, אתם מתחילים את המאבק נגד כוחות השאול. לאט ובזהירות אתם תמצאו עוד שורדים, את השורדים שלכם אתם תעבידו כי לשרוד זה לא קל. והמשחק הזה יציב בפניכם אתגרים קשים…מאוד.
לא לבעלי לב חלש, היכנסו לשדה הקרב הזה באחריותכם האישית בלבד.
ההישרדות שלכם מתחילה כאן!
Judgement כפי שציינתי הוא משחק הישרדות המשלב הרבה אלמנטים מז'אנרים אחרים שאולי לא הכי קשורים אחד לשני…או שאולי בעצם קשורים מאוד.
המשחק מושתת על השורדים שלכם וכל שורד מגיע עם "ערכת כלים" ייחודית לו.
שורדים יותר טובים בלחימה והגנה, שורדים חכמים שיתפקדו יותר טוב בבסיס ושורדים שטובים בעבודות יותר משאביים (חטיבת עצים, כריית אבנים ועוד מחצבים, דאגה לחקלאות וכן הלאה).
תפקידכם למקסם את היכולות של השורדים שלכם למשימות המתאימות להם על מנת באמת להוציא מהם את הפוטנציאל הגלום בתוכם.
השילוב של הז'אנרים השונים מתחבר טוב מאוד ביחד ליצור מנגנון משחק טוב למדי שעושה את המשחק למאתגר וטוב.
בפן ההישרדותי אתם תצטרכו לדאוג לשורדים שלכם מבחינת רמות אוכל, אנרגיה ונקודות חיים. אם השורדים שלכם רעבים, הם יתחילו לאבד נקודות חיים ושורד שמגיע ל-0 נקודות חיים…מוצא את מותו האכזר. אוכל ושתייה הכרחיים להישרדות אבל כשהשורדים שלכם עייפים, הם לא יעבדו טוב כמו שתרצו מהם ולכן תצטרכו לדאוג למספיק מקומות מנוחה לשורדים שלכם.
האלמנט האסטרטגי הוא דיי פשוט וישיר, מדובר במשחק מבט מלמעלה כמו במשחקי האסטרטגיה הישנים יותר. המבט מלמעלה מאפשר לכם מבט טקטי ואסטרטגי יותר כאשר אתם נכנסים לקרב או לתכנן את המחנה שלכם בצורה טובה יותר.
כמו כל משחק תפקידים טוב, השורדים שלכם יתפתחו ככל שהם יצברו יותר נקודות ניסיון ויעלו רמות. עם הרמות מגיעות השיפורים ויכולות, לדוגמה מישהו עם היכולת "Physician" (רופא) אז הוא יכול להשתמש ביכולת ריפוי או צייד יכול לשפר את הדיוק שלו וכן הלאה. הרמות ותפקוד השורדים שלכם מבחינת יכולות יוכל להוביל לניצחון, תצטרכו לחשוב כמה וכמה פעמים על אופן בנייה של כל שורד. נכון לעכשיו יצירת השורדים הראשונים מותנת בהגרלה אקראית ולכן תבלו כאן פרק זמן מסוים עד שתגרילו את היכולות והתכונות שאתם רוצים.
כמה מהדברים הכי משפיעים על התקדמות המשחק הוא המחקרים הרבים שיש, וכמות מכובדת מאוד של דברים שאפשר ליצור מהאלה הכי פשוטה ועד לכלי נשק אפלים/טהורים הכל עניין של לאן פניכם מועדות.
נעבור למשהו קצת מבאס וזה היעדר אפשרות לשחק עם חברים אונליין. אין אפשרות לשחק את המשחק עם החברים, ככל הנראה נכון לזמן הקרוב גם לא תהיה אפשרות למצב משחק כזה. המשחק אכן יכול להיות אונליין בצורה מסוימת פשוט נצטרך לחכות לראות לאן המפתחים לוקחים את זה.
הדברים שיעשו לכם את האווירה
הגרפיקה במשחק הינה פשוטה ולא מפציצה, דבר המאפשר להריץ את המשחק גם על מחשבים פחות מהמתקדמים. יש אנשים שימצאו את הגרפיקה קצת מכבה ואולי יעדיפו שלא לשחק, ויש שיתעלמו מהגרפיקה ויתמקדו יותר באופן בו המשחק מתנהל.
המוזיקה מכניסה את רוב האווירה למשחק, מוזיקה דינאמית המשתנה בהתאם למצב שאתם נמצאים בו. במצב רגיעה המוזיקה תהיה יותר רגועה, ובמצבי לחימה תיכנס מוזיקה קצת יותר לוחמנית ואינטנסיבית. בכל רגע נתון המוזיקה יכולה לעשות לכם קצת צמרמורות.
רמות הקושי של המשחק יכולות להשתנות ממצב משחק בלי יותר מדי בעיה למצב משחק מהשאול (אני לא צוחק, מצב משחק קשה בצורה מטורפת). גם מצב משחק סטנדרטי יעמיד אתכם במבחנים רבים, הקושי של המשחק יעלה בהדרגה בהתאם למצב הטכנולוגי שלכם, כמות השורדים שיש לכם וכמה שהשדים רוצים לריב. יש מנגנון מעניין למדי וזה מד המודעות, משמע כמה שדים מודעים למחנה שלכם ומה הסבירות שיתקיפו אתכם. הפרמטרים המשפיעים על המד הם כמה גדול המחנה, אירועים המתרחשים במהלך המשחק ועוד. בשביל להתנגד לפרמטרים האלה, ישנם יכולות שהשורדים שלכם יכולים לנצל ומחקרים שיאפשרו את ההתנגדות גם אז המשחק כן הוגן במובן מסוים.
אתם בוודאי תוהים למה אני משקיע כל כך ברמות הקושי, ובכן זה חלק מאוד ניכר במשחקיות. כשתנסו בעצמכם, תבינו על מה אני מדבר.
עם הקושי באה הלמידה, המשחק יעביר אתכם מדריך קצר על שליטה בתנועה, שימוש ביכולות, שימוש במחסה, בנייה וכן הלאה. מה שהמדריך לא עושה זה מכין אתכם נפשית לעובדה שאתם תפסידו.
יש ביטוי "המורה הכי טוב הוא הניסיון" והמשחק הזה אולי המורה הכי אכזרי שיש (יותר מהמורה למתמטיקה והמורה ללשון) אבל הוא המורה הכי כיף ללמוד ממנו.
להפסיד זו לא מילה גסה והסיכוי להפסיד הוא יחסית גבוה ככל שהמשחק מתקדם, המטרה היא ללמוד מההפסד ולקחת את הלקחים. המשחק מאפשר משחקיות חוזרת רבה, כל פעם תהיו חכמים יותר מהמשחק הקודם תתקדמו ותתפתחו טוב יותר.
לסיכום גזר דינכם
Judgement הנו משחק טוב ויציב, שפורס לפניכם מגוון אפשרויות, כגון משחק חוזר הרבה למידה, מערכת הישרדות טובה ומערכת ייצור ובנייה טובים. המפתחים מאפשרים לאנשי הקהילה לייצור מודים שונים למשחק והם גם מאוד ידידותיים ופעילים עם אנשי הקהילה.
ברגע שתופסים שליטה על הבסיס ומבינים עניין, אפשר לקחת את המשחק הזה למרחקים גדולים. חבל לי מאוד שאין משחק מרובה משתתפים אונליין.
בסופו של יום, המשחק מאוד מהנה למי שהז'אנר מדבר אליו, אוהב אתגרים, טוב בבנייה ניהול ומשחקי תפקידים.
Judgement
משחקיות - 10
עלילה - 8
טכני (גרפיקה, מוזיקה וכו') - 8
אתגר - 10
9
מעולה
משחק הישרדות על בסיס אסטרטגיה שמחזיר אותנו קצת אחורה לזמנים שהמשחקים היו פשוטים יותר לשחק אך קשים יותר בקושי שלהם. מומלץ לאוהבי הישרדות, אינדי, נוסטלגיה ואתגרים קשים במיוחד!