Medieval Engineers הוא משחק חדש שנמצא בשלבי פיתוח מוקדמים אך ברמת העיקרון מבוסס על המכניקות של Space Engineers המצויין. אלא שכאן זה רחוק מלהיות מצויין והרמה די מאכזבת. רוצים לדעת מה הביא אותי להתאכזב מהמשחק? המשיכו לקרוא.
ברמה היותר כללית – Medieval Engineers זה משחק ארגז חול ועולם פתוח המשלב בתוכו מערכת בנייה ענפה ומבוסס על סגנון ימי הביניים. על כל שחקן או קבוצת שחקנים להקים טירה שתשמש אותם לצרכים השונים – ניתן להשתגר אלייה במקרי מוות, ניתן לאגור בה כוחות לצאת ממנה למסעות ציד והיא כמובן גם תגן עליכם בשעות שבהן פחות מומלץ לצאת לטייל ברחבי היער. נשמע די מעניין, במיוחד כשזה משלב מצב משחק מרובה משתתפים – אז מה בכל זאת כל כך מאכזב, אפילו שמדובר במשחק Early Access? במילה אחת – אופטימיזציה.
על פיתוח המשחק Medieval Engineers ומהיכן הגיע הרעיון?
הרעיון למשחק ארגז חול המשלב אלמנטים של בנייה והנדסה עלה אצל מפתחי Medieval Engineers כבר בשנת 2002. ההשראה אגב, באה מסגנון הבנייה ב- LEGO שהשפיע על ילדותו של המפתח שהגה את הרעיון מאוד. אז האם ייתכן שהיא עובדת על המשחק כבר 13 שנים? ובכן, לא. התוצר הראשוני שהופק בעקבות הרעיון היה הרבה פחות מוצלח לדעת הקהל ושמו הוא Miner Wars 2081. אם תחפשו את המשחק הזה תבינו שהוא לא כל כך דומה ל- Medieval Engineers, הסיבה היא שבאותם ימים לא הייתה קיימת טכנולוגיה שמאפשרת פיתוח של משחק Medieval Engineers. בסופו של דבר גם Space Engineers וגם Medieval Engineers משתמשים במנוע ה- VRGAE שפיתחה Keen Software House, ובערכת הפיתוח Havok.
המשחק כולל שני מצבי משחק בדומה ל- Space Engineers: הישרדות ומצב משחק יצירתי או Survival ו- Creative באנגלית. כרגע ניתן לשחק גם ברשת וגם לבד במצב משחק לשחקן יחיד. ניתן לבנות טירות במשחק באמצעות חלקים שעומדים לרשותכם וגם באמצעות חלקים שעליכם להשיג, אך האפשרות המעניינת יותר היא בנייה והפעלה של קטפולטות על מנת להרוס טירות של שחקנים יריבים וזו אפשרות מאוד מרתקת בעיניי.
לאחר שסיימנו לדבר על הפיתוח וגם קצת על התוכן, נבין מה טוב יותר ומה טוב פחות במשחק, ונתחיל מהמשחקיות.
בגדול, על פי דרישות המערכת שלי המשחק אמור להריץ בצורה לא רעה בכלל את המשחק על Medium ואפילו קצת על High עם ויתורים קטנים בקצב הפריימים. מה קורה בפועל? המשחק לא מגיע ל- 30 פריימים בשנייה אפילו בגרפיקה הנמוכה ביוצר(יש לציין שהמשחק נראה זוועה בגרפיקה הזו אבל נראה מעולה בגרפיקות הגבוהות יותר). הדבר הזה מקלקל לחלוטין את כל חווית המשחק וכל מה שאומר בהמשך יהיה לא רלוונטי לשחקנים שהמשחק עובד להם כך כי זה כמעט בלתי אפשרי לשחק בו בלי להתעצבן עד מאוד מהבעיה הזו.
בעיה נוספת שנתקלתי בה היא דווקא בעיה פיזיקלית. דווקא משום שהמשחק מתגאה במערכת הפיזיקלית המשוכללת שלו עד כדי כך שעל מנת שתהיה טכנולוגיה שמאפשרת לבנות אותה היה צורך בהמתנה של כמה שנים, קרץ לי בית אחד שמחובר לגשר ושניהם עמדו ביציבות על סלע גדול מאוד. מה שעשיתי זה דבר פשוט מאוד – היכיתי את הסלע פעם אחר פעם עד שהוא התנתק לגמרי מן האדמה – דבר שאמור היה להוביל לקריסתו של הבית. לא ולא – הבית עמד באוויר כאילו כלום לא קרה ואני חושב שהבעיה הזו חייבת להיפטר ויפה שעה אחת קודם.
אבל בעיקרון מעבר לכך המשחקיות היא די טובה עבור מי שמסוגל להריץ את המשחק על קצב פריימים גבוה. מערכת הבנייה מהנה מאוד, אני יכול להגיד זאת מניסיון, אבל יש בה לא מעט באגים שמעט גורעים מאיכותה, אבל שוב, מכיוון שמדובר בשלבי פיתוח מוקדמים נבליג קצת(בגדול הצלחתי לבנות את השלד של הטירה וכשניסיתי לבנות מדרגות לעלייה אל חלון אחד בטירה נתקלתי בהתנגדות מצד המשחק). כיף מאוד להשתמש בקטפולטות ולנהל מעין מלחמת טירות, בטח ובטח מול טירות גדולות יותר שמסוגלות בשלב מסויים אפילו להכיל בתוכן טחנות קמח אדירות והמלאכה של הריסת טירה בסדר גודל כזה היא לא פשוטה בכלל.
האנימציות בנויות כמו שצריך גם עבור תנועה במשחק, גם עבור קרבות רגליים וגם עבור בנייה כך שבנושא הזה אין ממש תלונות.
יש אפילו מערכת טיסה הדומה מאוד ל- Jet Pack החביב מ- Space Engineers שמאפשרת לרחף מסביב למפה או לבנות טירות גבוהות בקלות במצב המשחק היצירתי.
אז ממה שאתם ודאי מבינים מצב המשחק היצירתי הוא נחמד והכל טוב ויפה, אבל מה עם מצב המשחק ההישרדותי? קצת בעיה.
אין הרבה מקורות מזון זמינים, הסתובבתי דקות ארוכות במפה בחיפוש אחר בעלי חיים או מזון כלשהו וכל מה שמצאתי הייתה חבילה אחת של פטריות שכמעט ולא סיפקו כלל את הדמות שלי. מיותר לציין שאת בעלי החיים שקיימים במשחק ואמורים להיות די חכמים לא ראיתי במשחק וזה קצת חבל. אבל זו בעיה לא כל כך גדולה משום שבסך הכל מדובר בהנגשה של מקורות מזון ובעלי חיים – לא בשמיים.
בסך הכל המשחקיות נחמדה מאוד אבל המשחק לא שלם – גם אם עשיתם קרבות רגליים והרסתם טירות, אתם תאבדו עניין בשלב מסויים כי אין הרבה מה לעשות מעבר לכך, בטח ובטח כשקשה מאוד למצוא מזון זמין.
אז לאחר שסיימנו לדבר על המשחקיות נעבור לדבר על פרטים כמו גרפיקה וסאונד במשחק שבגדול הם טובים יותר מן המשחקיות, אבל לגבי הגרפיקה יש סימן שאלה גדול.
הגרפיקה היא מצוינת, אין ספק. הדמות מעוצבת כמו שצריך, גם דמויות חיצוניות כמו חוטבי עצים וברברים מעוצבות בצורה די אותנטית גם בפנים וגם בלבוש, ואפילו כלי הנשק וכלי העבודה נראים כמו שצריך. יותר מזה – המפה נראית מדהים, העצים, ההרים והמבנים השונים, הכל נראה נהדר. אז למה סימן שאלה? משום שאם הגרפיקה כל כך מפוארת וכל כך טובה, איך זה שהיא רצה בקצב פריימים כל כך לא טוב, או במילים אחרות – מה שווה כל היופי הזה? בנתיים, לבעלי מחשבים לא בשמיים שכן עומדים בדרישות – לא הרבה.
הסאונד הוא דווקא הצד החזק של המשחק כאשר מוזיקת הרקע שמתנגנת במהלך המשחק ובתפריטים השונים היא פשוט מצויינת ומחברת אותך לאווירת ימי הביניים. בנוסף למוזיקה גם האפקטים הקוליים במשחק מצויינים וניכר כי נעשתה עבודה רצינית מאוד ומאסיבית סביבם. קיימים אפקטים קוליים לכל סוג של פעולה וכל נדבך במשחק זכה לצליל בסגנון שמתאים לו. בין אם מדובר בהליכה ובין אם מדובר בבול עץ שהרגע חטבתם אך מנסה להתגלגל ולחמוק ממכם במורד ההר – הכל נשמע טוב ומתאים למתרחש.
אם אני צריך לסכם את המשחק במספר מילים – פוטנציאל גדול, בפועל – הרבה פחות. המשחק כן מתאים ל- Early Access משום שחלק מסויים של מחשבים כן יכולים להריץ אותו, אבל יתכן כי אנשים אחרים יחוו מפח נפש אחד גדול עם הרצת המשחק. מעבר לכל, אין לי שום ספק שהתוצר הסופי יהיה משכנע הרבה יותר ואני מקווה לראות שיפור בהמשך בכל המובנים, אבל בעיקר בקצב הפריימים של המשחק, במקום להעלות את דרישות המערכת – העלו את האיכות של המשחק, זה עוד ישתלם.