מסביב לעולם מנסה לשפר את המשחק הקלאסי מונופול ומצליח. הבעיה היא שמונופול לא צריך שיפור ותוספות אלא תיקון עמוק והמשחק החדש סובל מאותן בעיות עומק של המקור.
זה סיקור שקצת קשה לי לכתוב. בתור מסקר ומבקר, אני מקפיד לנסות ולראות את הטוב בז'אנרים ורעיונות שאני לא מתחבר אליהם אישית. מסביב לעולם נועד להיות עדכון או שיפור למשחק הקלאסי מונופול. אני, וכמעט כל מי שלוקח חלק בקהילות משחקי הלוח כיום, לא אוהב את מונופול. עוד לפני שנכנסתי למשחקים כמו קטאן, אי שם לפני חמש עשרה שנה, לא אהבתי את מונופול, גם כשהאפשרויות שלי היו במקרה הטוב טאליסמן ועמק הפחד (לנצח!!!). למרות כל זה, האמת היא שמונופול הוא משחק פופולרי ואנשים אוהבים אותו. מאוד. למותג עצמו אפילו יוצאות גרסאות חדשות בכמות ומהירות יוצאות דופן. אז אין ספק שיש דרישה למשחקים בסגנון של מונופול אבל עם עוד משהו.
כשהייתי קטן, היה מונופול והיה כסף גדול. כסף גדול הוא פשוט דוגמה מושלמת ל-Clone. מדובור באותו המשחק רק בלי הסמנים של המותג. כמו ב-Clones אחרים, כסף גדול היה גרסה זולה של המקור והרגישו את זה ברכיבים. לשמחתי הרבה, מסביב לעולם הוא לא Clone. המשחק לא מחביא את העובדה שהוא מבוסס על מונופול אבל הוא משנה מספיק על מנת להיחשב משחק באותו הז'אנר ולא סתם חיקוי זול. גם חוקי המשחק שונים בצורה מהותית וגם העיצוב ייחודי ולא דומה למשחק המקורי.
ההבדל העיקרי בין מסביב לעולם לבין מונופול הוא שני המסלולים המקבילים על הלוח. השחקנים מתחילים במסלול של ישראל, עוברים עם הזמן למסלול בינלאומי ויכולים לחזור בהמשך למסלול הראשון. כמובן שהמעבר בין המסלולים תלוי בעיקר בקוביות, אבל השחקנים יכולים לוותר על ההזדמנויות לעבור בין המסלולים. כדי לעבור בין המסלולים יש צורך בדרכון. כמו בחיים האמתיים אפשר לאבד דרכונים בחו"ל וצריך לכתת רגליים לשגרירות על מנת לחזור לארץ. בנוסף, יש כל מיני נקודת מעבר שיכולות לעשות קפיצת הדרך ו'לשגר' את השחקן מנקודה אחת לשנייה. אחרי שנים של מונופול, סוף סוף קניית רכבות עוזרת לשחקן להשתנע ממקום למקום. קניית ושעבדו נכסים נשארו אותו הדבר, כולל בניית בתים ומלונות.
מבחינת איכות ההפקה, אין ספק שלא מדובר במשחק שמתקמצן על מנת להרוויח עוד קצת כסף. אמנם הוא לא יכול להתמודד עם משחקים גדולים בז'אנר, כמו המשחקים האחרונים שסיקרתי כאן באתר לדוגמה, אבל ממש לא מדובר באותו השוק. גם רוב משחקי המונופול, המקוריים, לא יכולים להתחרות במשחקים הגדולים של השוק שעולים 70 דולר ומעלה. כל שחקן מקבל מעמד מפלסטיק עבור שטרות הכסף, קלפי הנכסים והדרכון, ויש עוד אחד יותר גדול עבור הבנק. אני מאוד אהבתי את הרעיון העיצובי מאחרי המעמד אבל הוא עשוי מפלסטיק דק וזול. אם זה היה עשוי מעץ, או אפילו מפלסטיק יותר עבה ואיכותי כנראה הייתי משתמש במעמדים גם למשחקים אחרים. לעומת זאת, לוח המשחק הוא בעייתי מהכיוון ההפוך. איכות החומרים של הלוח מעולה והוא עמיד ונעים, אבל העיצוב שלו דחוס ועמוס. העיצוב של הלוח הוא עגול, שזה אחלה רעיון כי מדובר בייצוג של כדור הארץ אבל העיגול הזה אומר פחות מקום לכל משבצת. תוסיפו לכך את העובדה שיש שני מסלולים, מה שמקטין עוד יותר את המשבצות ואתם מקבלים לוח שנראה מבולגן. כלי המשחק הם גנריים והבתים והמלונות נראים ומרגישים כמו המקור – רק חבל שגם במקור מדובר על חלקים באיכות נמוכה.
אז מה עדיף לקנות מונופול או מסביב לעולם? היתרון היחידי של מונופול הוא שם המותג והעיצוב הפשוט של הלוח. אין ספק שמדובר במשחק יותר טוב מהמקור. התחרות האמתית של מסביב לעולם היא לא מונופול הקלאסי אלא הגרסאות החדשות שיוצאות לו כל שבועיים. יש גרסאות שהן פשוט Skin יפה וחדש למשחק. בין אם זה כרטיסי אשראי במקום שטרות המשחק או פשוט שמות מתוך משחקי הכס במקום הערים והרחובות, המשחק ברוב המקרים הוא בדיוק אותו הדבר. אבל זה לא נכון לגבי כל הגרסאות, למשל Mario Kart או Fortnite שבאים עם חוקים ייחודיים משלהם שבאמת משפרים את המשחק. אני לא אמליץ לאף מבוגר לקנות מונופול לעצמו וגם לא את מסביב לעולם. אבל עבור ילדים בגיל יסודי, המשחק הזה הוא אפשרות יותר טובה מהמקור, אלא אם כן הם יודעים אנגלית ואז הייתי בוחר בקפידה אחת מהגרסאות הרשמיות למונופול (הלא רבות) שהן באמת משחק יותר מעניין.
מסביב לעולם
עיצוב - 6.5
איכות הפקה - 8
משחקיות - 6
6.8
נחמד
שיפור על פני המשחק המקורי שנופל לבעיות המהותיות של מונופול.