בין בניינים נטושים בעיר הגדולה, מסתתר לו עכברוש עצום הנגוע במחלה- סיקור המשחק Mordheim: City of the Damned
אי פעם חלמתם על לברוח בין הצללים לאויביכם, בעולם מלא במחלות ומפלצות שונות? אני בטוח שכולנו חלמנו על משהו בסגנון זה בעבר, ו-Mordheim: City of the Damned אמור לספק לנו בדיוק את זה, אך האם המשחק הרשים אותנו מספיק, או גרם לנו לרצות לברוח מתחת ל"שמיכי" שלנו?
נתחיל עם קצת רקע
Games Workshop היא חברה בריטית המשווקת דמויות קרב מיניאטוריות, משחקי לוח. בין המשחקים המצליחים ביותר של החברה נוכל למצוא את סדרת משחקי הלוח Warhammer ו-Warhammer 40,000, ביחד עם משחק הלוח המבוסס על ספריו של טולקין Lord of the Rings Strategy Battle Game. החברה אמנם מתמקדת במשחקי המחשב, אך היא לא מוותרת על מדיית משחקי המחשב, ומשווקת משחקי מחשב המבוססים על משחקי הקופסה שלה ושל חברות אחרות כבר משנת 1983, עם המשחק Apocalypse המבוסס על משחק הלוח באותו השם, אך רוב משחקי החברה בשנים האחרונות הגיעו ממפתחות צד שלישי. בין משחקי המחשב המבוססים על משחקי הלוח של החברה נוכל למצוא את סדרת Blood Bowl, סדרת משחקי Warhammer 40,000 ומשחקי Space Hulk.
Mordheim: City of the Damned הוא משחקם הראשון של החברה הקנדית Rogue Factor, שהוקמה בשנת 2013. Mordheim: City of the Damned גם מופץ על ידי Focus Home Interactive, האחראית על משחקים כמו Farming Simulator 15, סדרת משחקי Wargame, משחק ההשקה של ה-Playstation 4 בשם Contrast ועוד רבים אחרים.
פחד! אימה! חכה תור!- המשחקיות
המשחקיות ב-Mordheim: City of the Damned מתמקדת בעיקר בארגון צוות מלחמה משלכם, המורכב משכירי חרב, ובלחימה במהלכים שונים מבוססי תורות בעיר האפלולית והמזוהמת. בצוות המיוחד שלכם, תוכלו להכניס מ-4 עד 10 שכירי חרב אכזריים, ולכל מסע שתצאו איתם תוכלו לגרום להם להרוויח נקודות ניסיון ונקודות מיוחדות למאפיינים שלהם, שנותנים לכם סיכויים רבים יותר לשרוד בקרבות עתידיים. הקרבות עצמם הם מבוססי תורות, כך שתצטרכו לחשוב בצורה טקטית ממבט על דמויות הצוות שלכם בגוף שלישי, בעזרת מפה מבוססת רשת בדומה לסדרת X-COM (שמקבלת משחק חדש בקרוב).
בכל המסעות והמשימות אליהן תצאו תצטרכו לצאת בסיכון רב, מפני שבכל מסע אחד משכירי החרב שלכם יכול להיפצע באופן קבוע ממכות כלי הנשק, להדבק ממפלצות נושאות מחלות, ואפילו למות מפצעיו בקרב, ותוכלו לאבד אותו לנצח (או עד שתמצאו שכיר חרב אחר).
הקרבות עצמם מתחלקים בשני מצבי משחק- מצב הסיפור, ומצב משימות אקראיות. למרות מצב הסיפור העמוק, המצב שהעניק לי את הזמן הרב ביותר על המשחק הוא מצב המשימות האקראיות, שיאפשרו לכם לשוטט במפה אקראית לגמרי, כדי לצוד את קבוצת האויב שלכם לפני שהם יצודו אתכם, אך תוכלו גם לנסות ולגרום להם לברוח בצעקות (לאמא ובבכי- "למה?!?"). לרוב המשימות יש גם משימות משניות מעבר ללהרוג את האויבים שלכם או לגרום להם לברוח, כמו להרוג מספר מסויים של חברי צוות האויב, גניבת הקמיע שלהם, או לקחת חפץ מיוחד מאחד מהאוייבים. ואם כבר חפצים מיוחדים, במשחק הטקטי הזה תוכלו למצוא זהב וחפצים אחרים אצל האויבים שתהרגו, ואפילו לגנוב כמה מהם מכרכרת האויב, לצד הקמיע שלהם. כל אלה ובונוסים נוספים שיופיעו על המפה יגרמו לכם לקחת סיכון בהפרדת הדמויות שלכם, במטרה להשיג מעט יותר זהב במשימה, או להשיג נשק חדש וטוב בהרבה מהנשק של הדמות שלכם.
בזמן תורות הצוות שלכם, תעברו מיד למבט מגוף שלישי של הדמות שאותה תצטרכו להזיז, אך תוכלו בכל עת להחליף למבט עילי שיראה לכם בדיוק היכן נמצאת כל דמות מהצוות שלכם, וכל דמות אויב שנמצאת בטווח הראיה של אחת מהדמויות שלכם. לאחר שתזוזו עם הדמות שלכן עד לדמות האויב, תוכלו לבחור להילחם בה או לברוח- אך כאן מתחילות כמה מהבעיות שלי עם המשחק. מכניקת הקרב מעט איטית ומבלבלת, וכשתתקרבו לאויב ותרצו לברוח, לא תוכלו פשוט להזיז את הדמות שלכם אחורה, אלא תצטרכו לבחור לברוח, ולהיכנס למצב סיכון בו האויב יכול לפגוע בכם, כשרק תכננתם לעבור מסביבו או בכלל לצד השני. בנוסף, מערכת הקרב מעט מסורבלת, בעיקר אם אתם משחקים עם שלט של Xbox או כל שלט אחר דרך הטלוויזיה שלכם, כאשר הטקסט מאוד קטן, והניווט בין תפריטי היכולות המיוחדות של כל דמות יכולות להיות מעט מעצבנות דרך השלט הקטן. השימוש בעכבר גם הוא לא בשיאו, כאשר מרגיש קצת כאילו המשחק הורכב במיוחד לקונסולות והועבר עם כל הקוד המקורי ובשינוי התצוגה על המסך לכפתורי מחשב, למרות שבבירור הוא לא. במשחק כמעט ואי אפשר לבחור אפשרות קרב עם העכבר מתפריט מסויים, אלא תצטרכו לעבור דרך כל האפשרויות של הדמות שלכם בהקשת מקש על המקלדת פעם אחר פעם כדי להגיע לפעולה הרצויה.
אבל Mordheim: City of the Damned לא רק מעט מעצבן, הוא גם קשה, מאוד קשה. אך קושי זה לא בא דווקא לרעת המשחק, אלא לטובתו. המשחק הזה ברוטאלי, גם בעיצוב העולם האפל והמדמם, הנלקח הישר מהעולם של Warhammer, וגם בקרבות הקשים והמספקים שנחווה בכל משימה. אפילו במשימות הלימוד של המשחק אתם ישר תחוו את הקושי הרב, עם משימות מיוחדות, תפריטים רבים ומידע רב על כל דמות ודמות, שבאמת הופך כל קרב ליחיד ומיוחד. למרות שהקושי לא מתאים לכל אחד, אני בטוח ששחקני HardCore שרק מחפשים את הריגוש והלחץ בלנסות ולא להתפגר במהירות ימצאו אהבה חדשה במשחק הזה.
אני נראה חיוור? אני חושב שעכברוש נשך אותי- הגרפיקה ועיצוב הסאונד
כפי שאמרתי קודם לכן, עיצוב המשחק פשוט ברוטאלי, אלים, אפל, קודר וכמובן, מלא במחלות, אך הגרפיקה של המשחק אינה קודרת, אלא מאירה לנו פנים באיכות גבוהה ופירוט מדהים של כל דמות ודמות, כל מפלצת מינורית שבאה רק להתקיף אתכם וללכת, ולכל חפץ ופרט רקע בעולם המשחק.
כמובן שגרפיקת המשחק נלקחת מן סדרת משחקי הקוספה Warhammer, ורואים זאת. הדמויות באות מהעולם הזה והן באות משם בצורה מצויינת ואמינה, שבונה עולם שלם ממשהו שראינו בעיקר ממשחקי קוספה ומיניאטורות, דבר שמאוד קשה לעשות אשר כמה משחקים שהגיעו ממשחקי הקופסה של Games Workshop נכשלו בהם. בקיצור, גרפיקת המשחק היא פשוט ממתק לעיניים, אמנם ממתק אפל וקודר שיגרום לילד קטן לבכות כאילו גנבו לו את הסוכריה, או לקחו לו את המוצץ.
סלאש! סווינג! כישוף אש!- הסאונד
על הסאונד Rogue Factor לא פסחו, ואנו מוצגים ב-Mordheim: City of the Damned לעיצוב סאונד קודר ומיוחד בדיוק כמו הגרפיקה של המשחק.
המוזיקה במשחק מורכבת כמעט מהרכבים מלאים של כלי נגינה קלאסיים, היוצרים מוזיקה מפחידה ומרטיטה שתכניס אתכם בדיוק לאווירה האפלה של המשחק. כל צליל נרקם במיוחד לעיצוב המשחק, כדי לגרום לסירחון הרחובות המזוהמים להגיע ישר לאף שלכם, לגרום למפלצות המפחידות להרגיש מפחידות אפילו יותר, ולהלחיץ אתכם לבצע את המהלך המכריע, שיכול לגרום למותכם.
לסיכום, Mordheim: City of the Damned הוא משחק טקטי מיוחד מאוד בעל אלמנטים שונים של משחקי תפקידים, אך לוקה בכמה בעיות הנובעות בקושי שלו ובעיצוב השליטה במשחק. למרות שזהו משחקם הראשון של Rogue Factor בשיתוף עם Focus Home Interactive, אני בהחלט ממליץ על המשחק הזה לאוהבי סדרת Warhammer, ובעיקר לשחקני HardCore שאוהבים קצת קושי ואתגר במשחקים הטקטיים שלהם.
Mordheim: City of the Damned
משחקיות - 7
גרפיקה - 9
סאונד - 9
8.3
משחק טקטי קשה אך מספק, שיגרום לכל שחקני ה-HardCore להנות מעיצוב מיוחד, ולשחקנים אחרים מעט להתעצבן.