אלעד שרז, צוק עין אלי ואני הלכנו לבכורה של הסרט "המוסד" ויצאנו מרוצים מאוד, גם מהסרט וגם מהמשחק שמבוסס עליו
אתמול בערב נערכה בסינמה סיטי בגלילות הקרנת הבכורה של קומדיית האקשן הישראלי, "המוסד", וחברת Lenovo שנתנה חסות לאירוע ושיתפה פעולה בפיתוחו של Aharon Man VR, שמבוסס על עולמו של הסרט "המוסד", הזמינה אותנו להצטרף לחגיגה.
בהזמנה לבכורה היה כתוב שההתכנסות תחל בשעה שמונה ובאופן מפתיע למדינת ישראל, בה האנשים לא ידועים בדייקנותם היא אכן התחילה בזמן. זאת הפעם הראשונה שהייתי בבכורה מהסוג הזה ובהחלט מדובר בהפקה מרשימה במיוחד מעמדות משחק המציאות המדומה, דרך המזנון העמוס לעייפה ועד להקרנה עצמה.
תחילה ניגשנו לעמדות המציאות המדומה של חברת Lenovo בהן זכו באי הקרנת הבכורה להתנסות ב-Aharon Man VR, משחק מציאות מדומה תוצרת כחול לבן. המשחק הוא תוצר של שיתוף פעולה בין חברת סרטי יונייטד קינג, שהפיקה ומפיצה את הסרט "המוסד", חברת Lenovo, ו-Peanut Button, אולפן פיתוח משחקים ישראלי ועצמאי המתמחה בפיתוח משחקי מציאות מדומה שהוקם על ידי שני אחים, איל ואסף גבע. המשחק מבוסס על המציאות החלופית אותה מתאר הסרט, בו המוסד הישראלי מנהל קרב נגד ארגון הטרור, RBG, הממוקם במדינת סוג'יירה הבדיונית ומתכנן להשמיד את העולם. גיבור המשחק (והגיבור המשני של הסרט) הוא סוכן המוסד אהרון בגילומו של טל פרידמן, שנשלח למשימה נגד הטרוריסטים שמנסים להאט את האינטרנט בעולם. במהלך משימתו הוא עוטה שריון הדומה לזה של Iron Man, מה שהופך אותו ל-Aharon Man (ומכאן גם שמו של המשחק), שמתואר כ-"שילוב של מכונה ואשכנזי". העמדות של החברה היו מרשימות במיוחד, שמונה מחשבים וקסדות מציאות שסודרו ביעילות מקסימלית תוך ניצול מירבי של השטח הקטן שהיה זמין לרשותם, כך שכל שחקן יוכל להתנסות במשחק בנוחות. לצערי לא זכיתי לשחק במשחק אך היה נראה שאלעד וצוק נהנו מאוד מהחוויה. תוכלו לקרוא מה אלעד חשב על המשחק ואת הראיון שהוא ערך עם אחד מיוצריו בקישור כאן.
לאחר מכן הגיע רגע השיא של הערב לדעתי (ולא זאת לא ההקרנה). הזכות לראיין את יוצר הסרט, הבמאי והתסריטאי, אלון גור אריה. הסיבה לכך שרציתי מאוד לראיין אותו נעוצה בתהליך היצירה הארוך והמוזר שעבר הסרט "המוסד". הסרט החל את חייו בתור סרט קצר בשם "המוסד הסגור" שהופק במשך ארבע שנים לאחר שאלון סיים את לימודי הקולנוע בבית הספר לאמנות "קאמרה אובסקורה". הסרט הקצר הזה הוקרן לראשונה בשנת 2007 בפסטיבל הקולנוע ירושלים ולאחר מכן גם בפסטיבלים אחרים בעולם, בהם גם זכה בפרסים. החל משנת 2007 הסרט הוקרן מדי חודש בסינמטק תל אביב והפך למעשה לסרט פולחן, עם עדת מעריצים נאמנה שפקדה את הסינמטק פעם אחר פעם. אחד מאותם האנשים היה חברי הטוב שלא רוצה להזדהות ולכן נקרא לו ר', שלקח את עבדכם הנאמן לאחת מאותן ההקרנות. בהמשך אלון גור אריה זכה במענק פיתוח לכתיבת תסריט לסרט קולנוע המבוסס על "המוסד הסגור" מקרן הקולנוע הישראלי והשאר היסטוריה . זה לא כל כך הוגן לכתוב את זה כי בכל זאת קשה מאוד להפיק סרט, אך היריעה הזאת קצרה מלהכיל את כל הסיפור. הייתי מאוד לחוץ לקראת הראיון, אבל אלון היה אדם חביב וקורע מצחוק כפי שתוכלו לקרוא כאן.
אלון: "שלום".
דניאל: "וברכה. אני מעריץ גדול".
אלון: "של מה?"
דניאל: "של הסרט המקורי, כמובן".
אלון: "אהה, מה אתה אומר? אני כבר מעריך אותך פחות. אז הגעת לסינמטקים?"
דניאל: "כן, בפעם הראשונה לקח אותי חבר שהוא באמת מעריץ שרוף. מה לדעתך גרם לסרט המקורי להפוך לסרט פולחן כל כך גדול?"
אלון: "תשמע אי אפשר לנבא. הסרט הקצר נוצר כסקיצה לסרט גדול אבל מסתבר שהיום אם אתה עושה משהו קצר אתה לא תמיד מקבל מליון דולר מיד. הסקיצה פשוט הפכה להיות סרט בפני עצמה, ואנשים באו לראות אותה עוד פעם ועוד פעם והזמן עבר, לחלקם יש נכדים אני חושב והנה אנחנו פה עם הסרט הגדול של "המוסד". כל המדינה תוכל לראות אותו החל מיום חמישי בקולנוע. לא ראית עוד הסרט החדש, נכון?"
דניאל: "לא ראיתי אני מצפה לכך בכיליון עיניים הערב. מה לדעתך ההבדלים המשמעותיים בין הסרט הזה לבין הסרט הקודם? בכל זאת עברו כבר יותר מעשר שנים, הסרט המקורי יצא ב-2007 אם אני לא טועה?"
אלון: "נכון. זאת עלילה חדש עם קאסט מהחלומות, באמת רשימת השחקנים ענקית, בוא תלך ותגיד אותה, כי זאת באמת רשימה מדהימה, וכל אחד מהם הוא עולם פני עצמו. דייוויד צוקר, היוצר של "טיסה נעימה", "סודי ביותר" וה-"אקדח מת מצחוק" בא לעזור לנו בחזרות ובצילומים, אבי נשר עזר מהצד הישראלי ובכלל פרויקט ממלכתי נהיה פה, תראה מה זה. אז מה ההבדל? אני חושב שהתקציב".
דניאל: "נחזור רגע לדייוויד צוקר. מצפייה בסרט המקורי ניכר היה שהסרטים שלו מאוד השפיעו על תהליך היצירה שלך. האם יש עוד סרטים אמריקאיים או ישראליים שהשפיעו עלייך?"
אלון: "תראה קומדיות והרבה סרטים אחרים השפיעו. בזמן שאני לא עושה סרט אני מסתובב ומדבר הרבה על קומדיות. זה יכול להיות באירועים, זה יכול להיות מל ברוקס ו-South Park או Family Guy ואפרים קישון והגששים. יש כל כך הרבה יוצרים קומיים שאפשר לקבל מהם השראה אבל אנחנו עושים פה משהו חדש כי לא היה כזה דבר בארץ, זה גם מעולה כשעושים משהו שלא היה כי זה הכי טוב והכי גרוע מהסוג הזה, אין עוד אתה מבין וזהו אני מקווה שתצחק במקומות הנכונים".
דניאל: "מעולה. טוב, תודה רבה".
אלון: "תודה לך".
בהמשך גם הצטרפו לבכורה כל צוות השחקנים הרחב שכולל את צחי הלוי (הדמות הראשית סוכן המוסד גיא מורן), טל פרידמן (אהרון רחמים/אהרון מן), אפרת דור (סוכנת ה-CIA, לינדה האריס), אילן דר (ראש המוסד והיחידי שחוזר מהסרט המקורי), עדי הימלבלוי, דביר בנדק, שלומי קוריאט, עומר דרור, טל טירנגל, תומר שרון, גילה אלמגור, ניצן זיצר, עידו מוסרי, מיטל דוהן, שירן סנדל ואהרון קפלן. בהחלט קאסט מהרשימים ביותר שנראו במחוזותינו.
מאוחר יותר נכנסנו לאולם הקולנוע בו הוקרן הסרט ואלון גור אריה עלה לבמה לשאת דברים, שעיקרם היו תהליך הפקת הסרט שעליו כבר כתבתי למעלה. מיותר לציין שהסרט עלה כל הצפיות הגבוהות שהיו לי ממנו, ללא צל של ספק מדובר באחד מסרטי הקומדיה הגדולים שנעשו כאן. אני באתי בתור מעריץ מושבע של הסרט אז אם אתם לא מאמינים לי תוכלו לקרוא את הסיקור של צוק, שהגיע לסרט מבלי דעות קדומות, בקישור כאן.
בסוף הסרט עלו לבמה כל קאסט השחקנים, הבמאי והמפיקים כדי להודות לקהל שהגיע להקרנת הבכורה (וגם צחק במקומות הנכונים כמו שאלון קיווה) וגם אחד לשני. באותו הרגע אני רציתי להודות ל-Lenovo כי בגללם זכיתי לפגוש ולראיין את אלון הבמאי. יצאתי מהקרנת הבכורה של הסרט "המוסד" בתחושה אופטימיות מזהירה בנוגע לעתידן של שתי התעשיות, המשחקים והקולנוע הפופולרי (לא כזה שעושים בשביל פסטיבלים) בארץ ישראל ואז יצאתי החוצה וניסיתי לתפוס מונית וכל האופטימיות הזאת ירדה לטמיון (נו ככה זה ישראלים).