אחרי שכבר שנים קיימת גרסה און ליין למשחק הקלפים הפופולרי, Mtg: Arena מנסה להיות כמה שיותר קרוב למשחק הפיזי, ודי מצליח לעמוד במטרות שלו.
Magic the Gathering הוא אחד ממשחקי הקלפים האהובים עלי בכל הזמנים. יכול מאוד להיות שזה בגלל ששיחקתי בו במשך המון זמן בחטיבת הביניים ובמהלך התיכון עם חברים שלי. המשחק הזה הוא הסיבה שאני לא משחק שאף פעם לא התחברתי ל-Hearthstone או דומיו במחשב או על הסמארטפון. אני לא נהניתי לשחק בגלל שהם הרגישו לי כמו Magic לייט, ולמרות שכבר הפסקתי לשחק במשחק האמיתי, עדיין לא הסתפקתי בהם. לפני כמה שנים ניסיתי לשחק בגרסה של MtG עבור ה-Xbox 360, אחר כך עברתי לגרסת האנדרואיד ולמחשב האישי. כולם היו בסדר גמור, אבל לא ממש הדבר האמיתי. וזו הנקודה ש-Mtg: Arena בא לתקן. ממבט שטחי שלי נראה שהקהילה עצמה מאוד מתרגשת לקראת המשחק. Wizards of the Coast, הבעלים של המשחק, הביאו את התותחים הגדולים לטריילר של המשחק – סלבריטי אמיתי וסלבריטי גיקי של הקהילה (Day9)
הגרסה החדשה של משחק נועדה לחקות אחד לאחד, עד כמה שניתן, את התנהלות המשחק פנים אל פנים. כשאנחנו משחקים פנים אל פנים אפשר לעצור את המשחק ברגע שהשחקן השני שם קלף שאנחנו לא מכירים, וב-Mtg: Arena כל פעם שיש לשחקן השני הזדמנות להגיב, השליטה עוברת אליו (עם טיימר כדי ששחקן שנטש את המסך לא ידפוק לחלוטין את המשחק). וכך, התור של כל שחקן מתנהל כמו פינג-פונג, עם עזרים ויז'ואלים שמראים את התנהלות המשחק. ברגע שמתרגלים למשחקיות לא יהיה יותר מקרים של שחקן שרוצה להטיל לחש שמוגבל על ידי המשחק עצמו. הכל מתנהל בדיוק על פי החוקים, מה שגם אומר שאי אפשר להתחרט – כמו לשחק עם החבר הקפדן שלך שאומר בשח-מט "עזבת (את הכלי) נסעת".
וזה השורש לתאר את Mtg: Arena, הוא עיבוד דיגיטלי מאוד מדויק של משחק Magic בטורניר, לא עם החברים שלך. Magic הוא משחק מאוד שונה אם אתה משחק אותו עם חבורה של אנשים שאתה מכיר ביחס לשחק מקצועית. Mtg: Arena לא מתאים למשחק חברתי כמו ש-Fifa לא דומה למשחק כדורגל בשכונה אלא לליגה רשמית. אפשר לבחור לשחק 'סתם' מול שחקן רנדומלי או לבחור אחת מהאופציות המיוחדות, שתואמות לטורנירים בעולם האמיתי. יש לנו Drafting, יש כמות של קלפים וכל שחקן בוחר אחד כל פעם עד שיש לו חפיסה משל עצמו. Sealed, כל שחקן פותח כמה חפיסות Booster ובונה מהם חפיסה ומשחק איתה. עוד אפשרות היא Constructed, כל שחקן מביא חפיסה שהוא כבר בנה. בכל האירועים האלו אנחנו משחקיםעד שנפסיד שלוש פעמים וככל שננצח יותר נקבל יותר קלפים ומטבעות. ככל שאתה מנצח יותר פעמים ככה תזכה ביותר קלפים ויותר 'כסף' לקניית קלפים נוספים או השתפפות באירועים כמו אלו שהזכרתי כאן. במקום הרחבות, כמו במקרה של Hearthstone, העונות הקיימות במשחק הפיזי מגיעות בזמן אמת גם ל-Mtg: Arena. ואם כבר מדברים על המתחרים, אין ספק ש-Mtg: Arena למד דבר או שניים על ממשק משתמש ממשחק הקלפים המצליח של Blizard, שבעצמו גנב המון רעיונות מ-Magic. כמו שזה עבד שם, זה עובד גם כאן.
ההבדל הראשי בין הבטא הפתוחה לסגורה שקדמה לו, היא כמות הקלפים שמקבלים בהתחלה. הבטא הסגורה היתה ככל הנראה מיועדת בעיקר לשחקני Magic פעילים. כמות החפיסות הראשונית היתה מאוד גבוהה (כל חבילות הבסיס עם צבע אחד והמון חבילות של שני צבעים ביחד). בנוסף לכך, קיבלנו כמות מאוד גבוהה של חבילות Boodster של 'עונות' שונות שאפילו לא טרחתי לפתוח את כולן, שלא לדבר על לבנות לי חפיסה משלי. הייתה אפשרות להעביר חלק מהחפיסות ששמרת מהבטא הסגורה לפתוחה, אבל כמובן שאני לא עשיתי את זה ואין לי מושג האם היו מגבלות. לעומת זאת, בבטא הפתוחה אנחנו מתחילים עם חמישה חפיסות של צבע אחד ובלי חבילות Booster בכלל. מהר מאוד קיבלתי חפיסות מוכנות בשתי צבעים אחת ליום, זה ללא ספק הרבה יותר מתאים לשחקן שמגיע בלי ניסיון או אחרי שנים של הפסקה. אני עדיין לא יודע מה הקלפים הטובים ב-Meta של Magic ואיזו חפיסות כדאי לנסות לבנות בכל עונה, אני מתקדם לאט לאט ומגלה קלפים חדשים. זה אומר, שאם אתה שחקן כמוני, או פחות מנוסה ממני, עדיין לשחקנים וותיקים יש יתרון מאוד גדול עליך מההתחלה, שוב, בדיוק כמו בעולם האמיתי.
במהלך המשחק אפשר להשיג, על ידי משימות יומיות ושבועיות, מטבעות זהב. אפשר לקנות איתם חפיסות או להשתתף באירועים, כמו שכתבתי למעלה. וכמו כל משחק חינמי בעשור האחרון, יש גם סוג מטבע אחר, Gems, במקרה שלנו, שקונים בכסף אמיתי, שווה יותר ממטבעות הזהב, ויש דברים שאפשר לקנות רק באמצעותם. המחיר של שלוש חבילות Booster דיגיטליות יעלו קצת פחות משתי חבילות אמיתיות – אבל החברה לא צריכה להדפיס אותן. אין אפשרות לקנות חפיסות בסיסיות בגרסה הדיגיטלית אבל אתה מקבל אותן בחינם בתחילת ובמהלך המשחק. מי שכן קונה חפיסה מוכנה פיזית, יקבל קוד עבור אותה חפיסה בצורתה הדיגיטלית, ומי שקונה חבילת Booster יקבל קוד עבור 3 דיגיטליות. כל זה תקף כמובן רק לעונה האחרונה של קלפים, וככל הנראה ימשיך גם בעונות הבאות. בעיניי, המודל הכלכלי של המשחק הוגן, אפשר להתקדם בתור שחקנים חינמיים אבל זה דורש התמדה במשחק ולהסתמך יותר על מזל משחקן שמשלם. ההשפעה של שוק משחקי ה-Freemium על המשחק ברורה, אבל כדאי גם לזכור שהשוק הזה הושפע בעצמו מ-Magic בגרסתו הפיזית.העובדה ש-Mtg: Arena מדמה את הזירה המקצועית של Magic יכולה להפחיד שחקנים חדשים, ובצדק. אבל עדיין, סף הכניסה החינמי הוא נמוך ושיטת הדירוגים, שוב השפעה של משחקים אחרים בשוק, מוודאת שלא אפסיד שוב ושוב לשחקנים הרבה יותר טובים ממני. אז מי שרוצה להיכנס למשחק, Mtg: Arena היא הזדמנות מעולה בעיניי. היתרונות העיקריים שלו על משחקים כמו Hearthstone הם כמות הקלפים ההתחלתית, שמתבססת עשורים שלמים של התפתחות המשחק. זה אומר שלא רק מספר הקלפים גבוה בהרבה מהמתחרים, אלא גם מכניקות שהתווספו עם השנים. ובכלל, תמיד חשבתי/ידעתי שזה משחק יותר טוב ואם מישהו רוצה להתווכח עד שאוכיח לו למה, הוא מוזמן להטריד אותי בתגובות.
על פי Wizards of the Coast, אין כרגע תוכניות למחוק את אוסף הקלפים של השחקנים במעבר העתידי בין הבטא לגרסה הרשמית של המשחק. Mtg: Arena זמין כרגע רק עבור המחשבים האישיים בגרסת הבטא שלו.