משחק הטקטיקה Phoenix Point יוצא בגרסה חדשה עם כל ההרחבות שלו, האם הוא שווה את המחיר?
קשה להאמין שכבר עברה שנה מאז ש-Snapshot Games פרסמו את Phoenix Point ואת שלוש ההרחבות שלו, ועכשיו כשיצאה מהדורת השנה הראשונה, Phoenix Point: Year One Edition, בדקנו אילו חידושים מביא המשחק לעולם משחקי האסטרטגייה ומשחקי התפקידים. מבנה המשחק הוא די פשוט כאשר אתם תוכלו לשחק בתור קבוצה שנקראת כצפוי קבוצת פיניקס שהיא יחידת עילית וסודית שמורכבת ממדענים חיילים ומהנדסים שמטרתם היא להגן על כדור הארץ ולהלחם באויבים כאשר אתם מנסים להגן על ארגזי משאבים ומפעלים שונים.
בשנת 2047 האנושות עומדת בפני הכחדה לאחר ששחררה וירוס קטלני (המכונה וירוס פנדורה), נגיף זה מתחיל מיד להשמיד ולזהם כל דבר שהוא נוגע בו, הופך אנשים למוטנטים ולכאורה כל תקווה אבודה, עד שמגיעה יחידת פיניקס שמחסלת את הווירוס ומצילה את העולם… הלוואי והמשחק הזה היה כל כך פשוט והיה נגמר כאן, אבל למפתחים היו תוכניות אחרות, ואחרי שהווירוס וכל מי שבה איתו במגע מושמדים, מגיעים חייזרים מהכוכב פנדורה ואותם כבר הרבה יותר קשה להביס. כמו כן, בהמשך בשלב שלוקחים את הקרב לפנדורה, הלחימה כנגד צבאות חייזרים נהיית מאתגרת וכיפית בוא זמנית כשניתן לראות שהסיפור מושקע לא פחות מהקרבות עצמם.
כשתקחו את המאבק שלכם לאויב תיתקלו בשלושה גזעים נוספים שגם הם נלחמים כנגד חיזרי פנדורה, חלק מהם יעזרו לכם יותר וחלק יפנו נגדכם בהתאם לבחירות שלכם בזמן המשחק, כאשר כל גזע יציע לכם תמיכה שונה ושפע של אפשרויות אם תבחרו בו. שלושת הגזעים הם: הסוגדים ל"אלוהים המת" המביאים בעיקר נשקים חזקים אך לא יהססו לבגוד בכם לטובת בני ברית חזקים יותר, סינדריון המביאים טכנולוגייה ומשאבים, ויריחו- קבוצת שכירי חרב ואנשי צבא לשעבר שיספקו לכם מגוון אפשרויות מעניינות לפיתוח יחידת הפיניקס שלכם. לאורך המשחק תעמדו בפני בחירות שישפיעו על יחסי החוץ שלכם עם שאר הגזעים כמו האם להתקיף ביחד איתם גזע ספציפי או לבגוד בהם בשביל אספקה ונשק, לא משנה במה תבחרו אתם תתמודדו עם אויב נוסף שמתפתח ושיתקיף אתכם גם ברגעים שלא תצפו לו, דבר שימתח את הכישורים הטקטיים שלכם עד הקצה וינסה לדמות מערכת קרב מציאותית בין כמה צבאות שונים.
אחד השינויים הגדולים ביותר בשונה ממשחקי התפקידים הקלאסיים הוא תוספת כוח הרצון. כוח רצון מאפשר לכם לבצע מהלכים מיוחדים אך משמש גם כמדד למורל של החיילים שלכם, מערכת זו נועדה להוסיף גמישות בשטח, ולאפשר לחיילים שלכם לבצע פעולות שונות מלבד רק לנוע, לירות, להפעיל או לרוץ, כמו ריצה כפולה או יריה כמה פעמים באותו התור. דוגמא נוספת מגיעה לידי ביטוי ברובי צלפים שלוקחים שלוש נקודות פעולה, כך שהאפשרויות שלהם מוגבלות יותר וכשכוח הרצון גבוה ניתן להפחית אותם לשתי נקודות רצון. הבעיה העיקרית מגיעה כאשר כוח הרצון נגמר ואז יכולות השחקן נהיות מוגבלות יותר, ולמרות שאפשר להמנע ממצב זה על ידי הריגת אויבים ולתת מנוחה לחיילים, האויבים יכול לנצל מערכת זו, ולמנוע ממכם לבצע פעולות חשובות במשחק כאשר כוח הרצון נמוך.
חידוש נוסף הוא כאשר ניתן לראות בבירור כל פעולה במשחק בצורה מציאותית, כמו כדורים בודדים של רובה והאופן שבו החיילים מושפעים מכל התקפה, וזהו שינוי נחמד שהופך את המשחק לפחות סטטי' אבל למרות כל התכונות הטובות שיש בו גם Phoenix Point לא חף מבעיות, ובמיוחד כאלה שקורות בזמן הקרב עצמו, כמו שטווח כלי נשק כמו מקלעים כבדים ותותחים נחסמים לעתים קרובות על ידי אזורים שלא חוסמים את הדמות, מה שאומר שלפעמים המשחק יציע לכם לעבור למיקום שונה אבל כשתגיעו אליו לא תוכלו לירות באויבים למרות שאתם נמצאים מולם, מה שמוביל למקרים מסוימים שבהם נראה שפגעתם במטרה אבל היא לא נפגעה, תופעה באמת מתסכלת ובמיוחד כשהיא חוזרת על עצמה במשימות שונות.
בסופו של דבר יש הרבה שיפורי איזון וגרפיקה במהדורת השנה הראשונה, ולמרות שעדיין אפשר למצוא באגים פה ושם, אחרי כמה משחקים כבר לא הרגשתי שהמשחק מכשיל אותי במשימות או בבחירות שאני עושה, בנוסף שבע כיתות החיילים השונות ושלושת הגזעים השונים יוצרים עולם אסטרטגי מעניין שמתפתח כל הזמן כמעט כמו במלחמה אמיתית כך שגם שחקנים שלא התנסו במשחקים בסגנון זה בעבר יוכלו להסחף בקלות לאווירה ולעלילת המשחק.
Phoenix Point: Year One Edition
ציון סופי - 9
9
מעולה
המשחק מומלץ בעיקר לאוהדי משחקי תפקידים ואסטרטגייה, כשהוא מספק משחקיות טובה וסיפור מדהים שסוחף את השחקנים לתוך עולם מלא ההרפתקאות של Phoenix Point