לאחר 4 חודשים של שימוש ומשחק, הגיע הזמן לראות מה שווה באמת קונסולת ה-PlayStation 5
קונסולות הדור הבא סוף סוף עשו את דרכן אל מדפי החנויות והפכו לקונסולות הדור הנוכחי. הקונסולה הבאה של חברת Sony, ה-PlayStation 5, הגיעה לארץ לפני כ-4 חודשים (ומאז המלאי שלה גם אזל, אך הוא יחודש בקרוב, בתקווה). לשמחתי הרבה, זכיתי לקבל קונסולת PS5 מחברת ישפאר, על מנת לספק לכם ביקורת וסיקור של פסגת החומרה החדשה של סוני. הסקירה של היום תעסוק בכל ההיבטים השונים של הקונסולה כמו החומרה, שלט ה-DualSense, ממשק המשתמש, התאימות לאחור, הביצועים וחווית השימוש הכללית עם הקונסולה, 4 חודשים לאחר יציאתה הראשונה לשוק. שנתחיל?
הדבר הראשון ששמתי לב אליו כשפתחתי את הקופסה שבתוכה הגיעה הקונסולה הוא הגדול העצום שלה. ידעתי כבר על סמך התמונות שפורסמו לפני ההשקה שה-PS5 תהיה גדולה יותר מקודמתה אבל לא שיערתי לעצמי שהיא תהיה כל כך גדולה עד שאצטרך להשקיע זמן ומחשבה על הדרך בה אציב את הקונסולה החדשה על המדף ליד המיטה שלי, באותו המיקום שבו ישבה עד עכשיו קונסולת ה-PlayStation 4 המזדקנת שלי. את הקונסולה עצמה ניתן להציב באופן אופקי או אנכי באמצעות מעמד שחור ועגול שמגיע עם הקונסולה, כאשר ניתן לחברו אל הקונסולה בשתי תצורות. אציין לטובה את המעמד הקטן הזה, שללא ספק עוצב במחשבה תחילה, וניכרת העובדה שסוני עבדה רבות על מנת לספק לנו דרך נוחה להציב את המגדל המתקדם החדש שלה.
הפעם ובניגוד לדור הקודם, סוני לקחה צעד די אמיץ ושונה מדורות קודמים והביאה לנו עיצוב חדש, עיצוב שהייתי מגדיר כשילוב מוזר בין חללית אם מהעתיד לפריט אומנות מופשט.
Sony בחרה לעצב את הקונסולה בעיצוב מעניין, שללא ספק יגרור אחריו עיניים ולא מעט דיונים בעד ונגד. בניגוד לשלוש הדורות הקודמים של PlayStation בהם צבעה של הקונסולה היה שחור והעיצוב היה מאוד חד וברור, הפעם נקבל קונסולה בצבע לבן בחלקה החיצוני, כאשר חלקה המרכזי של הקונסולה צבוע בצבע שחור בוהק. ללא קשר לאיזה צבע אתם מעדיפים אתם מוכרחים להודות שהעיצוב של קונסולת ה-PS5 הוא מיוחד ומושך את העין, ולטעמי צבע הלבן מט בחלק החיצוני וצבע השחור המבריק בחלק הפנימי הם שילוב מנצח ושמים את הקונסולה דרגה אחת מעל למתחרות שלה מבחינת העיצוב (כן אקסבוקס, אני מדבר עלייך ועל המקרר השחור החדש שלך).
לצד העיצוב החדש של הקונסולה יש גם את העיצוב של שלט ה-DualSense החדש, גם הוא בצבע לבן מט עם ג'ויסטיקים שחורים ומעוצבים. אציין כבר עכשיו שאני מאוהב במלוא מובן המילה בשלט החדש של ה-PS5, החל מהעיצוב ועד ליכולות השלט עצמן, אך ארחיב על כך עוד בהמשך.
בחלקה הקדמי של הקונסולה נמצא את כונן הבלו-ריי, כפתור להוצאת דיסקים, כפתור הדלקה, זוג יציאות USB – אחת מסוג USB-A והשנייה מסוג USB-C, תוספת איכותית ובהחלט מתבקשת בדור הנוכחי. בחלקה האחורי של הקונסולה מצויה יציאת חשמל סטנדרטית, יציאת HDMI 2.1, יציאת Ethernet קווית ושתי יציאות USB-A נוספות. בקיצור, הקונסולה מכילה כל יציאה אפשרית לה תזדקקו במהלך השימוש שלכם בה, וטוב שכך.
כשהדלקתי בפעם הראשונה את הקונסולה החדשה, הדבר הראשון שמיד שמים לב אליו הוא ממשק המשתמש החדש והמרשים של הקונסולה. בעוד ובהתחלה התלהבתי מאוד מהעיצוב, המהירות והתחושת החלקות שמביא איתו הממשק החדש, חשוב לי לציין שאחרי מספר חודשי שימוש שכללו בנוסף לא מעט שעות של ניווט ושימוש בממשק החדש, אפילו שהוא ללא ספק מרשים ונוח, הוא לא חף מבעיות.
העיצוב של ממשק המשתמש של ה-PlayStation 5 מינימליסטי יותר מזה של קודמתה. במסך הבית של הקונסולה הדבר המרכזי שניתקל בו הם האייקונים של המשחקים שנמצאים בפינה השמאלית העליונה של המסך (אייקונים שקטנים בהרבה מאלה של ה-PS4). כשנעבור על גבי אחד האייקונים האלה התצוגה שלו תתרחב ותציג תמונה גדולות של עיצוב המשחק פרטים נוספים עליו.
אך השינוי המשמעותי ביותר בממשק המשתמש הוא תוספת של "קלפי פעילות". מדובר בקלפים המכילים פיסות מידע שונות על המשחקים כמו מאמרים, צילומי מסך ופרטים על המשחק. חלק מהאפשרויות האלה הרבה יותר מועילות מאחרות, כמו היכולת לראות כמה זמן לוקח להשלים משימה או שלב מסוים. בנוסף, קלפי פעילות מסוימים מאפשרים לנו להצמיד בקלות יעדים לצד המסך בזמן שנהיה בתוך המשחק, על מנת להקל עלינו ולסדר לנו סדר פעולות שהגדרנו למשימות שונות בתוך המשחק, ואפילו ניתנת לנו האפשרות לקפוץ היישר אל תוך המשחק מנקודה מסוימת על מנת להשלים משימה ספציפית או אתגר כלשהו, פיצ'ר מאוד נוח ל-Completionist הממוצע. הדבר כמובן אפשרי הודות לכונן ה-SSD המהיר והמרשים שהקונסולה כוללת (וארחיב עליו בהמשך הסקירה), ואפילו שזה לא משתווה אפילו קצת ליכולות ה-Quick Resume שניתן למצוא במתחרה המרכזית של ה-PS5, ה-Xbox Series S/X, זה בהחלט מרשים בלי קשר. בסופו של דבר, אפילו שחשבתי בתחילה שמדובר בגימיק מוחלט, הופתעתי לטובה מהקלות ומהתוצאה שקלפי הפעילות מספקים, וסביר שאשתמש בהם עוד הרבה בהמשך הדרך.
נראה כי נוחות היא מילת מפתח עבור Sony בכל הנוגע ל-PlayStation 5, שכן הקונסולה מכילה הרבה אפשרויות נגישות, וטוב שכך. אפשר למשל לשנות הגדרות החלות על כל המשחקים כברירת מחדל, כגון הפעלת כתוביות, בחירת דרגת קושי ושליטה במצלמה. אם אתם גיימרים מסוג שאוהב לשחק עם שליטה הפוכה במצלמה, זה הדור שחיכיתם לו. אפשר להתאים גם דברים כמו תצוגת צבע, גודל טקסט, ניגודיות ועוד. זה מדהים לראות איך סוני שמה דגש כל כך משמעותי על מגוון אפשרויות נגישות, על מנת לענות על הצרכים של כמה שיותר שחקנים, ואני בטוח שזו רק ההתחלה בתחום זה.
הבעיה המרכזית שיש לי עם הממשק החדש גם לאחר חודשים ארוכים של שימוש היא העובדה שסוני עשתה מספר שינויים בממשק בהשוואה לדור הקודם שלאו דווקא הייתי מייחל להם, כמו העובדה שעל מנת לכבות את הקונסולה באופן מהיר על ידי השלט נדרשות הרבה יותר פעולות או העובדה שבמקום לחזור למסך הבית בלחיצת כפתור אחת נצטרך ללחוץ פעם אחת על כפתור הבית ולבחור משם את האפשרות הרצויה מהתפריט שייפתח, הכולל בין היתר את האפשרות לחזור למסך הבית. הייתי מעדיף שהחזרה למסך הבית תיעשה על ידי לחיצה אחת, ושהפתיחה של התפריט המהיר תתאפשר בלחיצה ארוכה על אותו הכפתור, אבל כמובן שבסופו של דבר זה עניין של נוחות והרגל, ואפילו שאני לא אוהב את ההרגל הזה, למדתי לעבוד איתו.
נעבור לבקר החדש והמרשים של הקונסולה, ה-DualSense.
אגיד כבר עכשיו שמדובר בפיסת חומרה שבאמת מרגישה כמו משהו ששייך לדור הבא. אמנם הוא מרגיש מעט כבד וגדול יותר מה-DualShock 4, אך הוא מגיע עם לא מעט שיפורים שהופכים אותו לפלא טכנולוגי של ממש. מלבד העובדה שהוא הרבה יותר נוח לאחיזה מהשלט הקודם, התוספת המרכזית שנקבל כאן היא התמיכה בטריגרים הפטים ובמערך מנועי רטט מתקדם יותר. לא משנה כמה אדבר עליהם, עד שלא תרגישו את זה בעצמכם לא תבינו כמה זה מדהים, אבל כן, מדובר ביכולת של הטריגרים האחוריים של המכשיר לעבוד ברמות ניגוד שונות על מנת להעצים את חווית השימוש עם הבקר, ואני חייב להגיד לכם שזה פשוט עובד, ועובד מדהים. מדובר בפיצ'ר שסוני כל כך מתגאה בו עד שהיא יצאה משחק שלם שממחיש במלוא העוצמה את יכולות השלט החדש, Astro's Playroom (משחק חינמי שמגיע עם כל קונסולה, סיקור עליו תוכלו למצוא ממש כאן).
הבקר החדש הותיר אותי עם תהייה מרכזית אחת להמשך הדרך, גם 4 חודשים לאחר יציאת הקונסולה לשוק והיא האם היכולות החדשות והייחודיות של ה-DualSense לא יהפכו לגימיק חסר שימוש בהמשך הדרך?
את התשובה לכך תצטרך לספק כמובן סוני ומפתחות אחרות, בעיקר כי בסופו של דבר זאת האחריות שלהן להשתמש בתכונות החדשות האלה בצורה משמעותית כך שהן לא יהפכו לגימיק חולף, ובהתבסס על החוויה שקיבלתי עם Astro's Playroom ועם משחקים נוספים התומכים בטכנולוגיה הזו, אני מקווה מאוד שמפתחים ימצאו סיבה ליישם אותן. הבעיה היחידה שעלולה לצוץ עם הבקר החדש היא העובדה שהשימוש ביכולות החדשות שלו מורידות משמעותית את חיי הסוללה של הבקר, וקרה לי לא פעם ולא פעמיים שהייתי צריך לחבר את השלט למקור טעינה על מנת לשחק לאורך שעות ארוכות, אבל לשחקן הממוצע, אני בספק שתרגישו בחוסר בסוללה באופן תדיר.
עד עכשיו דיברנו רבות על כל מה שהולך מחוץ לפלייסטיישן 5, וכעת הגיע הזמן לעבור למה שקורה בפנים, מתחת למכסה המנוע. כמובן שנתחיל בזה שהקונסולה הזו חזקה יותר מה-PS4. לאלה מכם שזה מעניין אותם בתחום המפרט היבש, הקונסולה מכילה מעבד שמונה ליבות מותאם אישית מסוג AMD Zen 2 3.5 GHz וכרטיס מסך מותאם אישית שמבוסס על ארכיטקטורת ה-RDNA 2 של AMD (ניצחון כפול ומרשים לצוות האדומים!). בנוסף היא מכילה זיכרון פנימי של 16 ג'יגה בייט מסוג GDDR6 וכונן SSD מותאם אישית בנפח של 825 ג'יגה בייט. ולאלה מכם שזה ממש לא מעניין אותם ובמשפט אחד, ה-PlayStation 5 מאפשרת למשחקים להיראות טוב יותר, לרוץ מהר יותר ולהיות מרשימים יותר.
עד כמה מרשים ומהיר יותר? ובכן בתור התחלה הקונסולה יכולה להריץ משחקים ברזולוצייה של 4K ב-60 פריימים בשנייה ואפילו ב-120 פריימים בשנייה במשחקים מסוימים. חשוב לציין שברוב המוחלט של המשחקים אי אפשר להנות משני העולמות במקביל, ולרוב תינתן לכם האפשרות לבחור בין שני מצבי משחק והם "מצב ביצועים" ו"מצב איכות", כאשר מצב ביצועים יוריד את הרזולוציה של המשחק על מנת לאפשר קצב רענון גבוה יותר של עד 120 פריימים בשנייה במשחקים מסוימים, ומצב איכות יאפשר לכם להנות מאיכות 4K אמיתית ומרשימה (בהנחה ויש לכם טלוויזיה שתומכת בכך כמובן) לצד קצב רענון של עד 60 פריימים בשנייה במשחקים מסוימים (אם כי ברוב המוחלט של המשחקים נקבל במצב זה 30 פריימים בשנייה). כמו כן חלק מהמשחקים מאפשרים תמיכה בטכנולוגיות Ray-Tracing המשפרות משמעותית את נראות המשחק בכל הקשור לאיכות אור וצל, דבר שמשפיע באופן משמעותי על היכולות הגרפיות של המשחקים. בסופו של דבר הבחירה בין שני המצבים הוחלטה בעיקר בעקבות המשחק עצמו, אבל בסופו של דבר כמעט תמיד העדפתי לוותר על האיכות לטובת קצב רענון מהיר יותר, ואפילו שיש לי טלוויזיית 4K מרשימה בחדר, קצב הרענון המהיר והגיימר PC שבתוכי גרמו לי תמיד לבחור במהירות על גבי האיכות (ושלרגע לא תבינו לא נכון, המשחקים נראים מדהים ואיכותיים ללא ספק גם ברזולוציית FHD "נמוכה").
הביצועים של קונסולת ה-PS5 מרשימים אבל גולת הכותרת של הקונסולה היא ללא ספק כונן ה-SSD החדש. המשחקים עולים בתוך שניות בודדות, מעבר בין מקומות או שלבים שונים בתוך אותם המשחקים מתבצע גם תוך שניות ספורות בדרך כלל ללא מסכי טעינה. גם הטעינה בתוך המשחק משתפרת פלאים ויש מעט מאוד מקרים שבהם סביבות המשחק נטענות בהדרגה כפי שקרה ללא מעט משחקים על גבי ה-PS4. בקיצור, הדור הזה תתכוננו להגיד להתראות למסכי הטעינה!
לצערי לא הכל ורוד, ולמרבה הצער לכונן ה-SSD המרשים הזה יש בעיה אחת די גדולה והיא הנפח הקטן שלו.
כאמור, הכונן שמגיע עם הקונסולה מגיע בנפח של כ-825GB, אך בפועל מתוך הנפח הזה תוכלו לנצל רק כ-667GB לטובת משחקים היות ושאר הנפח שייך למערכת ההפעלה של הקונסולה ולעדכוני התוכנה שלה.
בתחילת הדרך כשאין לכם הרבה משחקים לא תרגישו בבעיה, אבל ברגע שתתחילו להוסיף ולהתקין עוד ועוד משחקים, מאוד מהר הנפח של הכונן שלכם ייעלם כלא היה (וחשוב לזכור שהיום ניתן למצוא לא מעט משחקים ששוקלים מעל ל-100GB בקלות).
זה לצערי לא נגמר כאן בגלל שנכון להיום, גם ארבעה חודשים לאחר צאת הקונסולה לשוק, סוני טרם איפשרה הרחבת זיכרון פנימית עם מחבר ה-M.2 SSD הייעודי שיש בקונסולה (הדיווחים אומרים שהיא תאפשר את זה בקיץ הקרוב באמצעות עדכון תוכנה ייעודי), מה שאומר שאם יש לכם מספר משחקים רב, תתכוננו למחוק ולהתקין מחדש משחקים באופן די תדיר עד שיהיה אפשר להוסיף זיכרון באופן עצמאי. כמו כן לא ברור אם פיתרון הרחבת הזיכרון יהיה יעיל היות וסוני לא אמרה אם נוכל להשתמש בכל כונן M.2 SSD שהוא או שנצטרך לקנות כונן ייעודי ומותאם לקונסולה. הפיתרון היחידי שסוני מציעה כיום הוא לקנות כונן אחסון חיצוני ולחברו לקונסולה על מנת להרחיב את נפח הזיכרון, אבל אופציה זו תקפה רק למשחקי PS4 הנתמכים בקונסולה על ידי תאימות לאחור, היות וכונן חיצוני רגיל לא יהיה מסוגל לממש את ייעדי הטעינה של המשחקים הייעודיים ל-PS5.
אציין שהקונסולה שקטה משמעותית מקודמתה (למי מכם שמכיר או זוכר, ה-PS4 נשמעה לעיתים כמו המראה של מטוס קרב אדיר מימדים), וכששיחקתי בקונסולה החדשה, גם במשך שעות ארוכות, לא שמתי לב לרעש משמעותי שמגיע מהמערכת. כן חשוב לי לציין שלעיתים כן בקע רעש מהקונסולה, בעיקר בפעמים בהם הפעלתי משחק באמצעות דיסק, אבל הרעשים האלה התחילו ונמשכו כמה שניות בודדות ברגע הפעלת המשחק ולא חזרו עד לרגע שסיימתי לשחק.
בעיה נוספת שלשמחתי תיפתר בחודשים הקרובים היא המשחקים הזמינים לקונסולה נכון להיום.
אז נכון, כמעט כל משחק PS4 שננסה להריץ על ה-PS5 יעבוד וללא בעיה (ואף ישתפרו ביצועיו בתחום הטעינה המהירה ואפשרויות המשחק באיכות ובקצב רענון גבוה) כך שיש מה לשחק (אפילו שסביר ששיחקנו במשחקים האלה לפחות פעם אחת בעבר), אבל בכל הקשור למשחקים ייעודיים ל-PS5, נכון להיום אין לסוני יותר מידי מה להציע לכם מלבד למשחקי ההשקה של הקונסולה. לשמחתי הרבה בחודשים הקרובים אנחנו אמורים לקבל כמה כותרים מעניינים מאוד וייעודיים ל-PS5 כגון Ratchet & Clank: Rift Apart ביוני ו-Returnal כבר בחודש הקרוב, ואני מקווה שבכל כמה חודשים נקבל עוד משחק מרשים ומהנה שנוכל לנסות עם הקונסולה שלנו עד שלבסוף יהיה לרשותנו ארסנל חדש ומרשים של משחקים חדשים ומהנים!
אז אפילו שה-PlayStation 5 לא חפה מבעיות, עם ממשק משתמש נוח בעיקרו, בקר מרשים ושלל טכנולוגיות מרשימות עוד יותר, אני צופה הצלחה רבה להמשך דרכה של ה-PS5 (ברגע שיצאו משחקים, תתאפשר הרחבת זיכרון והמלאי של הקונסולה בשוק יתאזן). באופן אישי, אני מאוד שמח שנפלה בחלקי הזכות להיות מהראשונים בארץ ובעולם לחוות את הפלא החדש של סוני, ואני מקווה שבקרוב עוד רבים מכם יוכלו לשים את ידם על הקונסולה המרשימה והמתקדמת הזו.
*קונסולה ה-PlayStation 5 זמינה היום לרכישה במחיר מומלץ לצרכן של כ-2449 שקלים לגרסה הכוללת כונן דיסקים וכ-1999 שקלים לגרסה דיגיטלית ללא כונן דיסקים.
*יחידה לסקירה הובאה על ידי ישפאר, היבואנית הרשמית של ה-PlayStation 5 בישראל. תודה רבה!
Sony PlayStation 5
ציון סופי - 8
8
מעולה
גם לאחר 4 חודשים, ה-PlayStation 5 היא ללא ספק קונסולה ראויה לדור הבא, הודות לביצועים מעולים, SSD מהיר במיוחד וספריית משחקים איכותית שגדלה לאט לאט.