מי מאיתנו זוכר את משחקי ה-Sim המוקדמים? עוד לפני ש-Sims 4 אכזב אותנו, לפני ש-Sims 3 ריגש אותנו, ולפני ש-Sims 2 הראה לנו איך לעשות את זה טוב, הופיעו בשוק משחקים בהפצת Maxis שונים כמו SimWorld, SimCity ועוד, הראו לנו איך לבנות עולם, ליצור חיים, ולעשות עוד המון דברים שבאמת הייתי רוצה לראות גם היום במשחקים מודרניים. מבין כל משחקי הסדרה הרבים, בלט אחד שלאחר יציאתו הז'אנר שלו כמעט ונעלם מהשוק, והמשחק הזה היה SimTower. במשחק יכולתם לבנות את בניין החלומות שלכם, לנהל אותו ולקשט אותו, ובעצם להיות העשיר הגדול ששולט על הכל מלמעלה.
מתגעגעים? גם אני התגעגעתי, ולכן חיכיתי בציפיה למשחק החדש של Kasedo Games ו-SomaSim שכיוון להחזיר את ז'אנר בניית הבניינים וניהולם- Project Highrise. אז האם המשחק באמת הצליח להחזיר את הז'אנר לאור הזרקורים, או שכמו הבניין באיזור הלא יפה של העיר התרסק?
כמו שהסברתי קודם, Project Highrise הוא משחק ניהול ובניית בניינים שמחביא בתוכו Micromanaging וניהול עסקי משמעותי, בו תצטרכו לבנות בניין שיוכל לאחסן עסקים, חנויות, סופרים, דירות סטודיו ומגורים, מסעדות ועוד המון קישוטים ודברים מדהימים. את הבניין שלכם תוכלו לבנות כיצד שתרצו על גבי שטח גדול או קטן, ועל גבי כמה קומות שתרצו (כמובן שעד גבול מסויים), אך היזהרו! כי עליכם גם לדאוג שהבניין שלכם יהיה רווחי או שתוכלו לקרוס יחד עם הבניין שלכם ולפשוט רגל, ועליכם גם לדאוג שהעובדים והגרים בבניין מרוצים מהשירות והמיקום שלכם, או שהם יעזבו ולא יחזרו!
את כל אלה Project Highrise עושה מצויין- הניהול הקטנטן והמרגיע של להחליט איפה כל אחד ימוקם, אילו משרדים לבחור לבנות עכשיו ואילו חנויות המשרדים שלכם דורשים שיהיו בבניין, גרמו לי לפחות להכנס למצב זן של שעתיים שכלל אך ורק לחיצות עכבר של בנייה ותחזוק הבניין הענק שלי. המשחק אפילו מאפשר לכם להפריד את הבניין שלכם (אם השטח שבחרתם להתחיל איתו יספיק) לכמה בניינים, כך שתוכלו לשים את החנויות הגדולות שלכם בבניין אחד, את העובדים בבניין אחר, ואת דירות הסטודיו והדופלקסים בצידו השני של הרחוב. מערכת הבנייה של המשחק מאוד יצירתית ומעניינת- כדי לבנות כל סוג של חדר/עסק אתם לא יכולים פשוט לתקוע אותו איפה שתרצו והעובדים ירוצו ויתקתקו את משימותיהם הזדוניות. כדי לבנות משרד לדוגמה, תצטרכו קודם להגדיר את האזור שבו המשרד יופיע, ללחוץ עליו, לבחור איזה משרד תרצו כמו משרד קופירייטרים (אחמ אבירם אחמ), משרד עורכי דין ועוד המון סוגי משרדים ועסקים שונים, לבחור לאיזה שם של משרד תרצו להשכיר את האזור לפי "שכר הדירה" שלהם, הדרישות שלהם ועוד המון פרמטרים נוספים, ורק אז, תוכלו לראות עובדים בבניין שלכם. אני מאוד מעריץ את ההחלטה של החברה המפתחת לעשות זאת, מפני שזה נותן עוד היבט קטן לניהול המינימלי, ששחקני SimCity ו-SimTower למדו לאהוב ושכחו מחוסר המשחקים בז'אנר.
אבל הכל מגיע במחיר לא? ולכן תצטרכו להחליט בדיוק מי יכנס ומי יעזוב בהתאם לכסף שתרוויחו, וכיצד לנהל אותו בהתאם. כמו שהוזכר קודם לכן, כל דייר או עובד חדש שיגיע לבניין שלכם ישלם לכם שכר על האזור שהוא שוכר, וכך תוכלו להרוויח כסף בכל יום כדי להמשיך את הבניה, אך כדי להמשיך ולהרוויח כסף קצת יותר גדול, תוכלו לקחת על עצמכם חוזים, כמו לבנות מספר מסויים של משרדים או להשיג מספר מסויים של דיירים בדירות סטודיו. חוזים אלו יופיעו בתפריט צדדי, ותוכלו לקחת בכל רגע נתון אך ורק שניים מהם, ולא תוכלו לבטל עד שתסיימו, אז היזהרו עם הבחירות שלכם!
על כל הדברים בבניין כמובן תצטרכו לעקוב בדייקנות, אך כאן מגיעה אחת הבעיות המרכזיות (והיחידות) של המשחק, והיא מערכת מציאת הבעיות בבניין. לרשותכם תפריט מיוחד שיאפשר לכם להסתכל על מידע הבניין שלכם- עד כמה העובדים שלכם מרוצים, איזה אזור מספק את המעלית, עד כמה הריח מפריע לעובדים שלכם ועוד, אך חוסר הפירוט של התפריטים פוגע ואף יכול להרוס לגמרי את המשחק שלכם אם זוהי הפעם הראשונה שאתם משחקים. מה זאת אומרת? כמעט בכל התפריטים אם לא בכולם, המידע שתוכלו לראות מוצג בצבעים שונים כמו ירוק או אדום, שהופכים לשקופים- אם הגוון שקוף יותר הבעיה יכולה להיות גדולה יותר או פחותה יותר באזור שבחרתם (תלוי בתפריט), ולהפך- אך דרך תצוגה זאת מאוד מפריעה, וכמו שאמרתי, מאוד לא מדויקת. המשחק עצמו לא אומר לכם איך לתקן את הבעיות, או מה גורם להן כל כך, ובעצם סומך עליכם, בוני הבניין, שתבינו זאת בעצמכם.
ואם כבר דיברנו על חוסר דיוק, בואו נדבר על חוסר הדיוק של אזורי העסקים או המגורים שתגדירו. אם כבר שמתם לב שמשרד לא מרוצה, המשחק לא יגיד לכם איך לסדר זאת בדיוק, אלא באופן יחסית מסתורי שלא באמת יגיד לכם מה הבעיה ואיך לתקן אותה. גם אחד מהיתרונות המדליקים של המשחק, כמו לבחור סתם אדם, לשנות את שמו ולבדוק מה הוא חושב על הבניין, מתגמד בגלל חוסר הדיוק של התלונות של רוב האנשים כמו "התור הזה ארוך מידי!" כשיש 33 תורים ל-60 החנויות שבניתם, וכולם נראים סבבה לגמרי.
למרות זאת, אני באמת חושב ש-Project Highrise הוא אחד המשחקים שבאמת שווים את הקניה שלכם. המשחק אמנם מתבסס יותר על הבניה מאשר על האנשים שבבניין שלכם, אבל יש בו המון קונספטים מגניבים כמו הפרדה בין קווי חשמל, גז, מים, טלוויזיה וטלפון והניהול שלהם, הבנייה הכיפית והמרגיעה של הבניין עצמו ושל האזורים שבו, וכמובן, הפסקול המרגיע והכיפי שרק הופך את כל החוויה למדיטציה אחת גדולה לעולם העסקים. כמובן שגם הגרפיקה מצויינת, בפשטות המיוחדת שלה, בעיצוב הדמויות והקישוטים הנהדר, ובצבעים העזים שעוטפים את הכל למתנה מרגיעה.
לסיכום, Project Highrise הוא אחד ממשחקי הבנייה הכי כיפיים ששיחקתי בהם בשנה האחרונה, ולמרות שיש לו מעט בעיות גדולות במיוחד, הוא עדיין מרגיע אותי ונותן לי להרגיש כמו אליל הבניינים (שאולי עתיד להיות נשיא) דונאלד טראמפ, כך שהוא בהחלט שווה את הקניה שלכם, במיוחד כשהוא כרגע (עד ה-1 בנובמבר, 2016 ) בהנחה של 15% אחוז על מחירו המקורי של $19.99 ב-Steam.
Project Highrise
משחקיות - 7.5
עיצוב וגרפיקה - 9
פסקול - 10
8.8
מעולה
רוצים להרגיש לרגע כמו דונאלד טראמפ בחוויה מרגיעה עם כמה בעיות קטנות? קבלו את Project Highrise, המשחק הבא שלכם!