הקלאסיקה המוזרה של ה-PlayStation 2 הגיעה לדור הרביעי רגע לפני הגלגול אל הדור החדש עם Katamari Damacy: Reroll
בעיניי ישנם מספר משחקים שמגדירים את דור ה-Sony PlayStation 2. סדרות משחקים כמו God of War ו-Final Fantasy, אולי היו משחקי הדגל של הקונסולה, אבל בעיניי משחקים יהלומים כמו War of the Monsters, Shadow of the Colossus ו-Katamari Damacy הגדירו יותר את היחודיות והגיוון בקונסולה של Sony שהפכו את הדור השני לבלתי נשכח. כך שתמיד היה לי אהבה בלב ל-Katamari Damacy וציפיתי בקוצר רוח לחוות אותו שוב עם Katamari Damacy: Reroll. אז תתכוננו להרפתקה הקטנה הגדולה של נסיך היקום ובואו נתגלגל.
בזמן ש-Katamari Damacy: Reroll הוא כן חדש ל-PlayStation 4 וה-Xbox One, המשחק יצא למחשב האישי וה-Ninentdo Switch בסוף 2018, ורק כעת הגיע לקונסולת ה-Sony שלי, לפני המעבר לדור הבא. המשחק הוא בעצם חידוש גרפי של Katamari Damacy המקורי, עם אותם שלבים ואתגרים אבל עם גרפיקה משופרת וחדה יותר, וכל המשחקיות האהובה מהמשחק המקורי. למה לא נוסף גם משחק ההמשך הנשכח We Love Katamari? אין לי מושג, פספוס הזדמנות בעיניי.
אם לא יצא לכם לחוות אף פעם את המשחק, הקונספט הוא די פשוט והסיפור הוא מאוד מוזר. אתם מגלמים את הנסיך, הבן של המלך של כל היקום, ישות סופר עוצמתית שנראה מגוחך בצורה היפנית האדירה שכולנו אוהבים, זה כולל תחתונים שחורים עם חגורת אריה וסנטר בצורת ישבן שדורש צנזורה משמעותית בכל קליפ של המשחק ב-Youtube.
יום אחד, המלך מחליט לחגוג מרוב שעמום ולהשמיד את כל הכוכבים שבשמיים. אחרי פתיח מבדר עם המוזיקה האהובה המקורית, הוא מבקש מכם, הנסיך, לתקן את השמיים ולהרכיב מחדש את הכוכבים. איך לעשות זאת? באמצעות גלגול חפצים על כדור הארץ ולשגר אותם לחלל כמובן. וזה פחות או יותר הקונספט של Katamari Damacy.
המשחק מורכב משלבים שונים, שבכל אחד אתם מתחילים בתור כדור קטן ואתם צריכים להמשיך להתגלגל ולאסוף דברים מהרצפה, ולהמשיך לגדול על מנת לאסוף דברים גדולים יותר כדי ליצור כוכב גדול יותר שישמח את המלך. אתם מתחילים עם דברים קטנים בבית כמו עפרונות, סיכות, קוביות לגו ומחקים, ובשלבים מאוחרים יותר מגלגלים בני אדם, חיות, כלי רכב ובניינים. זה אולי נשמע חזרתי ומשעמם, אבל כל שלב מתרחש במקום אחר, כולל פריטים חדשים ומספק אתגר חדש, וזה הציפייה לראות מה עוד תוכלו לאסוף ולגלגל שבסוף מניע את הרצון להמשיך לשחק. כמו כן, ישנם שלבים מיוחדים בהם תצטרכו לאסוף רק דברים ספציפיים, כמו שלב בו אתם מחזירים את קבוצת הכוכבים של מזל תאומים לשמיים ואתם צריכים לאסוף רק דברים שהם תאומים.
בסוף השלב, המלך של היקום נותן לכם את הערכתו ואת מה שאספתם הכי הרבה ושולח את הקאטאמרי לשמיים. עם הרבה מאוד שלבים, פריטים שאפשר לאסוף להתאמת הנסיך שלכם בכל שלב, הרצון להתעלות על עצמכם כל פעם שוב ושוב, וכמובן גביעים שמקבלים כעת על הישגים במשחק, יש הרבה סיבות להמשיך לשחק.
מבחינת השליטה, המשחק נשאר זהה כמעט לחלוטין. אתם שולטים בתנועה שלכם באמצעות שני הג'ויסטיקים, שאיתם תוכלו לצבור מומנטום ולהתגלגל לאורך המפה, לחיצה עליהם מחליפה מיידית את כיוון תנועתכם והזזתם בכיוונים מנוגדים בקצב מהיר ישגר את הקאטאמרי בשיא המהירות בכיוון שתבחרו.
בהתחשב בזה שהמשחק הגיע טיפה מאוחר יותר לקונסולה של Sony, ציפיתי לראות איזשהו שיפור לשליטה באמצעות השלט של ה-PlayStation 4, אולי ניצול של משטח הטאץ', אבל השינוי היחיד שהתבצע בשלט זה שלחיצה על המשטח מדליק ומכבה את הרטט. איזשהו טריק שאפשר היה לבצע עם המשטח יכול היה לחדש עוד יותר את המשחק מאשר לגרום לו להרגיש כמו פורט לקונסולה מודרנית.
כמו כן, מסיבה מסוימת, המשחק לא כולל שמירה אוטומטית. בדומה לתקופה של ה-PlayStation 2, אתם צריכים כעת לשמור ידנית מתוך 3 שמירות את ההתקדמות שלכם במשחק, לא תשמרו (משהו שעשיתי בטעות לילה אחד) ותאבדו את כל ההתקדמות שלכם מאז השמירה האחרונה. זה נחמד שהמפתחים ניסו להצמד כמה שיותר למשחק המקורי, וזה בהחלט עדיין משעשע לבחור את השמירה שלכם ולראות את הנסיך מגלגל צמד אותיות מהשם של Namco, אבל אני מוצא את החוסר בשמירה אוטומטית יותר מרגיז מאשר משעשע, בעיקר בעידן שכולנו התרגלנו לעצור משחק מתי שנרצה ולכבות, ולצפות שכל מה שעשינו עד כה (או לפחות המשימה האחרונה) נשמר לנו.
אבל זה עדיין לא מחסיר כלל מהמשחקיות הממכרת של Katamari Damacy: Reroll, שכוללת גם אפשרות לשחק לוקלית עם שחקן נוסף ולהתחרות בגלגול חפצים. זה מצב משחק כייפי שבו כל שחקן מנסה לבנות את הקאטאמרי הגדול ביותר ואם אתם גדולים מיריבכם, אתם יכולים לגלגל אותו גם ולתקוע אותו בכדור שלכם. זה מצב משחק מקומי קלאסי שללא ספק יוביל להרבה משחקים כייפים ומצחיקים בתקופה שבה בקושי ישנם משחקים עם אפשרות לשחק יחד על אותה הקונסולה.
באשר לחלק של החידוש של המשחק, מבחינת הגרפיקה והסאונד, שניהם מצוינים עם צבעים בוהקים ומודלים חדים לעולם הצבעוני של המשחק, ועם כל אפקטי הקול והמוזיקה הממכרת הקלאסית של המשחק המקורי, כמו כן, הכל מוצג ב-HD וסצנות המעבר נוצרו מחדש על מנת להראות יפות וחדות מתמיד. הבעיה היחידה שבה נתקלתי בזמן המשחק שלי, שלא זכור לי שנתקלתי במשחק המקורי (אבל אולי זה ערפול נוסטלגי), זה שהמשחק מאט כאשר ישנם הרבה דברים על המסך, בעיקר כשהתחלתם לגלגל מלא דברים גדולים. אני מבין שהמשחק מתקשה להציג בצורה מפורטת ויפה את כל הפריטים על הקאטאמרי אבל חידוש לא אמור לתפקד בצורה כזאת, אפילו שזה לא על מחשב אישי.
אבל האם זה לוקח בצורה משמעותית מהמשיכה של המשחק? לא ממש, זה עדיין מעורר רגשות חזקים של נוסטלגיה והומור, ושחקנים שלא חוו את המשחק עד עכשיו, יוכלו סוף סוף לנסות אותו על הקונסולות של Sony ו-Microsoft, רק תתכוננו לחזור אחורה לעבר, גם מבחינת המשחק וגם מבחינת המערכת.
סיכום
Katamari Damacy: Reroll הוא כייפי בדיוק כמו שהיה לפני 16 שנים, אבל מערכת השמירה של המשחק וביצועים מאכזבים ללא ספק מרגישים שהכדור נע אחורה מאשר קדימה אל העתיד. עם זאת, עדיין מדובר במשחק קלאסי צבעוני ומצחיק שכל גיימר חייב לחוות בעצמו כעת שהגיע לכל הפלטפורמות הזמינות.
Katamari Damacy: Reroll
ציון סופי - 7.5
7.5
טוב
בזמן שהביצועים לא הכי יציבים, החידוש עדיין נותן הזדמנות לשחק באחד המשחקים הכייפים של ה-PS2 בגרפיקה משופרת.