השבוע השיקה חברת מוטורולה את הסמארטפון החדש שלה-moto x play. יחד עם השקתו, השיקה החברה שני מכשירים נוספים-moto g, שהוא הדור השלישי לסדרה המוזלת (מקביל לסדרת ה-A של סמסונג), והפאבלט החדש-moto x style. ההשקה הזו היא הראשונה מאז שנרכשה החברה מידי גוגל ע"י ענקית המחשבים לנובו. החברה הכריזה שמטרתה העיקרית היא להילחם על השליטה הגדולה שיש לשלוש החברות הגדולות בתחום. בעקבות ההשקה, המדור ינסה לעמוד על סיכויי ההצלחה של מהלך כזה.
בימים האחרונים, אנו עדים לגל השקות של מגוון חברות לליין המכשירים החדש שלהן, לחלקן זהו ליין המכשירים הראשון שלהן. המשותף לכל החברות הללו, הוא שאף אחת מהחברות הגדולות אינה ביניהן. יותר מזה, לא רק שאפל, סמסונג ו-LG לא ביניהן, אלא גם HTC (שהשיקה את מכשיר ה-M9 שלה בתחילת השנה) וסוני (שאמורה להשיק את הדגם הבא בסדרת Z לקראת סוף השנה, ואולי אפילו באזור ספטמבר-אוקטובר) לא השיקו בגל הזה. כל החברות שהשיקו הינן חברות מהדרג השני ובעיקר השלישי.
הדומיננטית ביותר מבין החברות שהשיקו היא Huawei. ענקית הסלולר הסינית השיקה באמצע אפריל האחרון על מוצר הדגל החדש שלה, Huawei p8, הראשון שהיא מייצרת שלא נועד לחקות מכשירים של חברות אחרות. המכשיר, שהושק בישראל לפני שבוע וחצי, מתיימר להתחרות באופן מלא במכשירים הגדולים כשהיתרון הגדול שבו הינו המחיר- נמוך כמעט בחצי ממחירם של המתחרים הגדולים.
גם חברת ZTE וחברת one plus הסיניות הצטרפו לחגיגה כשכל אחת מהן השיקה מכשיר משל עצמה. המכשירים, חשוב לציין, לא איכותיים ביחס למכשירים הגדולים וגם לא נועדו להתחרות עימם. מראש החברות יצרו אותם כמוצר זול יותר למי שמעוניין בסמארטפון לא יקר.
אל החבורה הזו הצטרפה כאמור, לפני ימים אחדים, חברת מוטורולה. החברה, שבעבר נחשבה לאחת מענקיות יצרני מכשירי הסלולר בעולם כאשר רק נוקיה נחשבה גדולה ממנה (סוני אריקסון קרסה בשלב מסוים, כשכיום רק סוני נותרה קיימת והיא עדיין לא הצליחה להחזיר את המעמד שהיה לה בעבר), נותרה מאחור בכל הנוגע למכשירי הסמארטפונים.
החברה ייצרה סמארטפונים כבר בשנת 2007, אך הם היו כושלים באופן מיוחד. בזה אחר זה צנחו המכירות של מכשירי החברה אל מול האטרקציות החדשות בעולם- מכשירי האייפון והגלקסי. כשגוגל החליטה בשנת 2011 להיכנס לתחום יצירת מכשירי סלולר, היא החליטה לקנות את חטיבת הסלולר של מוטורולה, שהפכה רק חצי שנה קודם לכן לחברת-בת עצמאית ב-12 מיליארד דולר. תחת גוגל, הוציאה החברה את סדרת המוטו, אך שבעוד סדרת מכשירי הביניים (moto g) הצליחה באופן יחסי (מכרה 6.5 מיליון מכשירים, ביחס לחברות הגדולות מדובר בכמות מגוחכת של מכשירים), שאר מכשירי החברה לא נמכרו בצורה טובה כלל.
שנתיים מאוחר יותר גוגל החליטה להיפטר מהחברה בכל מחיר, ומכרה אותה ב-9 מיליארד בלבד לענקית הסינית לנובו. מאז ועד השבוע עמלו בחברה על מכשיר שיציב אותם בשורה אחת עם המכשירים הגדולים, במטרה לחזור ולהוות פקטור בשוק הסמארטפונים הנוכחי.
האם יש לכל החברות הללו סיכוי להתחרות עם אפל, סמסונג ו-LG?
השאלה הזאת רלוונטית לא רק למוטורולה, ואפילו לא ל- Huawei, השאלה הזו רלוונטית גם לסוני ול-HTC. השליטה של הגדולות בתחום כה גדולה, כמו שהראינו במדור הזה בשבוע שעבר, עד שלשאר החברות נשארות רק שאריות של לקוחות.
בכל זאת, חשוב לשאול, האם חברה שתוציא מוצר איכותי תוכל לחתוך נתח מהשליטה של הגדולות?
בשביל לענות על השאלה הזו, צריך להסתכל על שתי דוגמאות קודמות. הראשונה שבהן-נוקיה ומכשירי הלומיה. כשמכשירי הלומיה יצאו לראשונה בשנת 2011, חשבו רבים ברחבי העולם שנוקיה עשויה סוף-סוף לחזור ולהיות שחקן משמעותי בשוק הסלולר- בדיוק כמו שהיא הייתה לפני מהפכת הסמארטפונים. כשהדור השני לסדרת הלומיה, הכוונה כמובן ל-820 ול-920, שוחרר בסוף 2012, כמעט כולם היו בטוחים בחזרתה הגדולה של החברה (שנקנתה בינתיים ע"י מיקרוסופט). המפרטים של המכשירים היו מעולים, יש כאלה שסוברים שהם היו טובים יותר מכל מכשיר אחר שיוצר באותו הזמן. גם הציבור הגיב בהתאם. בארה"ב נמכרו כל העותקים של המכשיר ברבעון הראשון שלאחר הוצאתו. באמזון הוא הפך להיות המכשיר הנמכר ביותר תוך פחות מחודש. גם ברחבי אירופה המכשיר עשה חיל, כאשר טיפס לראש הטבלה, מביס על הדרך מכשירים כמו אייפון 5.
אך לאחר זמן לא רב קרסו המכירות. המכשיר אומנם הציג יכולות גבוהות במיוחד, אך הייתה איתו בעיה מרכזית – הוא פעל על מערכת ההפעלה windows phone 8. המערכת הייתה מסובכת מדי בשביל פיתוח אפליקציות וכך קרה שאפליקציות רבות פשוט לא הגיעו למכשיר. בנוסף, העלו רבים את הטענה שפשוט מאוחר מדי. במשך שנים בהן החברה נשארה מאחור וחברות אחרות (עם דגש על סמסונג ואפל) תפסו את מקומה. יש כאלה שניסו לשלב בין שתי הסיבות- כלומר, שלא פותחו אפליקציות ל- windows phone כי כולם כמעט השתמשו באנדרואיד וב-IOS.
לעומת זאת, צריך להסתכל על מקרה נוסף של חברה שנכנסה לשוק יחסית מאוחר (בליין המכשירים הנוכחי) והכוונה כמובן היא לחברת LG ולסדרת G המופלאה. הסדרה, שהתחילה כהמשך לסדרת ה- optimus הכושלת, הושקה לראשונה באותו זמן פחות או יותר יחד עם לומיה 920. כמו הלומיה, גם המכשיר הראשון בסדרת G (שלמעשה עדיין נשאה את השם optimus) נמכר בצורה מוצלחת. בנוסף, בדיוק כמו הלומיה, גם הוא קיבל ביקורות נהדרות. ההבדל ביניהם היה בהמשך הדרך, בעוד סדרת G (עם דגש על G2) הפכה להיות אחת מהסדרות הנמכרות בעולם, לומיה קרסה.
מה עבד ל-LG שלא עבד ללומיה? התשובה הכי פשוטה היא מערכת ההפעלה. LG משתמשת במערכת אנדרואיד, שהיא מערכת ההפעלה הנמכרת ביותר בקרב מכשירי סלולר. אבל זאת לא יכולה להיות התשובה היחידה. גם סוני וגם HTC משתמשות באנדרואיד, והן לא הצליחו להצטרף לאפל ולסמסונג (HTC הצליחה לתוקפה מסוימת, אבל החל משנת 2013 היא רחוקה משם מאוד). היתרון של LG על סוני ו-HTC היה באיכות הביצועים של המכשיר, בעוד שהיתרון על הלומיה היה השימוש במערכת האנדרואיד של גוגל.
מה ניתן ללמוד מזה?
בפשטות, ניתן ללמוד שזה לא מאוחר גם לחברות אחרות להיכנס ולתת תחרות אמיתית ליצרניות הגדולות, אבל הן צריכות לתת ערך מוסף שימשוך את הלקוחות לעברן. Huawei עושה זאת בעזרת מחירים נמוכים במיוחד. מוטורולה עושה זאת בעזרת גימיק חדש-סוללה שמספיקה ליומיים של שימוש.
חשוב גם לא לחזור על הטעות ולהשתמש רק במערכת האנדרואיד, כי שימוש ב- windows phone כנראה רק ירחיק לקוחות ולא יביא אותן (IOS כידוע נמצאת בשימוש של אפל בלבד ולא של חברות נוספות).
ימים יגידו אם החברות יצליחו להתמודד מול הגדולות בכבוד, ואם כולנו נוכל ליהנות מתחרות שתביא לנו מכשירים איכותיים יותר ומחירים נמוכים יותר.