מה אתם מעדיפים אסטרטגיה או אקשן? למה לא שניהם?! הכירו את משחק האינדי החדש Smelter
בתור גיימר ותיק שמשחק כבר כמעט 30 שנה (הקונסולה הראשונה שלי הייתה ה-Sega Master System) משחקי פלטפורמה/אקשן תמיד מצאו מקום חם בליבי. איך אפשר שלא, אחרי שגדלתי על משחקים כמו Wonder Boy, Ghouls n' Ghosts ו-Sonic The Hedgehog. אבל בימינו, משחקי פלטפורמה לרוב מגיעים מהמשחקים הבלעדיים של Nintendo או מאולפני אינדי עם משחקים כמו Yooka Laylee and the Impossible Lair והמשחק החדש שבמקרה שיחקתי בו על הקונסולה של Nintendo, המשחק Smelter של X Plus Company Limited.
המשחק מתחיל בגן עדן כשאדם מוצא תפוח על עץ וחווה מסתכלת בתמיהה. אחרי שהוא לוקח ביס מהתפוח מתרחש פיצוץ עוצמתי וחווה נופלת לארץ בחיפוש אחרי אהוב ליבה. היא נתקלת בקסדה מוזרה בשם Smelter שמבטיח לעזור לה למצוא את בן זוגה אם תחבוש אותו. הוא מעניק לה כוחות והיא עוזרת לו במלחמה שלו לכבוש את הארץ ולחסל כל מיני דמויות מעצבנות ומשביתות שמחות.
איב (חווה באנגלית) די שותקת לאורך כל המשחק, מה שנותן לסמלטר לגנוב את ההצגה עם בדיחות מצחיקות, אינטראקציות משעשעות ודיאלוג מאוד מבדר. אין פלא שהמשחק על שמו. האינטרקציות שלו עם נתיניו ודמויות מוזרות במשחק תמיד מהנות לקריאה בציפייה לדבר המגוחך הבא שיגיד.
הסיפור די ישיר וחסר אירועים אבל הדיאלוג מספיק ייחודי והדמויות מספיק מצחיקות וציבעוניות שהן מה שמשאירות עליכם את הרושם ומה שעושות את המשחק שווה לסיום.
כמובן, ששווה לשחק ב-Smelter גם בגלל המשחקיות המשולבת והמהנה שלו. המשחק הוא בעצם שני ז'אנרים, פלטפורמה/אקשן קלאסי ואסטרטגיה Tower Defense.
שלבי הפלטפורמה פרוסים בעולם המשחק ואתם נכנסים לשלבים אלו כדי להמשיך לקדם את סיפור המשחק. בשלבים אתם מגלמים את איב והמשחק מתפקד כמו משחק פלטפורמה רגיל- אתם קופצים, רצים ומרביצים לאויבים, ככל שתהרגו יותר תצברו אנרגיה להתקפה מיוחדת וחזקה שהורגת את האויבים שלפניכם בן רגע.
איב יכולה להחליק למטה מקירות ולקפוץ ביניהם כמו ב-Mega Man X. כמו כן, היא יכולה לזמן יד ירוקה שמאפשרת לה לטפס לנקודות מסוימות ולהפעיל מתגים מיוחדים, ואם היממתם אויב, תוכלו להשתמש ביד כדי להתרפא. עם הזמן, ככל שתגיעו ליותר שלבים בשלוש חלקי הממלכה של Smelter כך תפתחו יותר יכולות בשלוש סגנונות הקרב שלה.
איב בעלת 3 סגנונות קרב שמרגישים מאוד שונים ואחרי שלבי המשחק הראשוניים היא יכולה להחליף בין הסגנונות ולהשתמש בהם כדי לנצח את השלב ולמצוא פריטים חבויים בכל מקום. הסגנון הראשון הוא עם אלמנט האדמה וכולל התקפות אגרופים חזקות, אפשרות להתגונן באמצעות שריון אבנים, אפשרות להאחז בקירות וקפיצה כפולה. הסגנון השני הוא אלמנט של חשמל עם התקפת ברקים רחבה יותר, אפשרות לקפיצה ארוכת טווח, יכולת להפוך לבלתי פגיעים והתחמקות מהירה יותר. הסגנון השלישי הוא סוג של אלמנט מים שבאמצעותו אתם יורים כמו מגה מן במקום לתת מכות, יכולים לבצע Dash באוויר ולרחף. כל סט יכולות מרגיש מאוד ייחודי ושונה ובזמן שחלק מהשלבים ידרשו מכם רק שימוש בסט אחד, השוני בהם יעודד לגוון ולחשוב מחוץ לקופסא במטרה למצוא את הסודות בכל שלב.
סודות אלו הם קריסטלים שיעזרו לכם בחלק האסטרטגי של המשחק וחדרי אתגר. חדרי האתגר הם בעצם Time Runs בהם אתם צריכים להגיע מתחילת השלב לסופו על פי תנאי מוגדר, למשל "לא להפגע אפילו פעם אחת" או "שלא יראו אתכם". אלו אתגרים קטנים וקשים שיבדקו את מלוא יכולתכם. מה שכן, הם כן חושפים את הנוקשות של השליטה של המשחק.
השליטה לא נוראית כמו משחקי אינדי אחרים אבל היא לא חלקה כמו במשחקי Mario, Sonic ו-Mega Man 11 לדוגמא. עם הזמן התרגלתי אבל ללא ספק הרגשתי שהיו פעמים שמתתי בגלל שמה שלחצתי לא קרה או שהיה עיכוב קל מרגע הלחיצה לפעולה. זה בעיקר מורגש כשאתם נדרשים לבצע קפיצות מהקירות או להשתמש בזרוע הירוקה שלכם לנוע בין פלטפורמות, זה מרגיש שהכיוון פשוט לא נקלט מהג'ויסטיק, משהו קריטי במשחק פלטפורמה אבל משהו שאינו פוגע בעובדה שהשלבים בנויים בצורה חכמה ומכניקות הקרב מגוונות. זה פשוט משהו שמעיד יותר על התקציב המוגבל של המשחק.
החלק האסטרטגי של המשחק הוא בעצם מפת העולם בה אתם בוחרים שלב. בחלק הזה של המשחק, איב יושבת באמבטיה חמה ונרגעת בזמן שסמלטר מרחף ומנהל את הצבא שלו כדי לכבוש חזרה את ממלכתו. בחלק הזה של המשחק אתם בונים בתים ליצור עוד לוחמים ומגדלי גידול כדי לייצר להם אוכל, ואז אתם בונים בשטחים השונים Barracks ששולח חיילים רגלית או מגדלי תצפית שיורים על אויבים מרחוק, על מנת להגן מפני גלים של אויבים שמתעוררים כשאתם פולשים לאזור חדש.
כדי לפתוח את השלבים הבאים בחלק של הפלטפורמה ואזורים אחרים במפה, אתם צריכים לפרוץ מחסום שיכול לדרוש מכם להגן על 3 מגדלים או לשרוד עד סוף הזמן. אלו משימות שנראות קלות ממבט ראשון אבל ידרשו מכם מהירות ותכנון חכם, בעיקר באזורים המאוחרים יותר של המשחק, גם אחרי ששידרגתם את הבניינים שלכם.
סמלטר יכול לעזור בקרב באמצעות תיקון של הבניינים ולירות על האויבים, וכמו שאמרתי תוכלו לשדרג בניינים כדי שיגרמו יותר נזק ולשפר את התפוקה שלהם, אבל רק אם שידרגתם את המגדל הלב אותו תוכלו לשדרג עם הקריסטלים שתאספו בשלבי הפלטפורמה. כך שנוצר פה שילוב נהדר של שני ז'אנרים שתלויים מאוד אחד בשני ולדעתי אף אחד מהם לא משעמם והם כל כך שונים שזה מרגיש כמו הפסקה מרעננת ברגע שאתם צריכים לעשות שלב בז'אנר הנגדי.
כמו שאפשר לראות מהתמונות, גרפיקת המשחק היא ב-16 ביט. גרפיקה מפוקסלת קלאסית שמאוד פופולרית במשחקי אינדי והיא מתאימה פה בגלל הרוח של המשחק והז'אנר שלו. כמובן, שהעיצובים הצבעוניים של המשחק מחזקים את הגרפיקה שלו וגורמים לאקשן להראות פשוט יפה לעין. כמו כן, ישנן סצנות אנימציה שפשוט נראות מדהים, גם אלו שמוצגות עדיין בגרפיקה המפוקסלת.
בדומה לגרפיקה, הפסקול של המשחק גם רטרו עם מוזיקות טכנו ברוח המשחקים שהיוו להשראה של המשחק כמו Mega Man X ו-Super Castlevania 4 על ה-SNES. כמו כן אפקטי הסאונד הם קלאסיים, אם כי המשחק משתמש ביותר מדי רטט לטעמי, בעיקר כשאני משחק עם הסוויץ' בידיים, משהו שלשמחתי אפשר לבטל ולא לוקח כלום מהחוויה המהנה ומלאת הקצב של המשחק.
סיכום
Smelter אולי כולל שליטה נוקשה שגורמת לו להרגיש חובבני והסיפור פשוט מדי אפילו עם ההומור הנהדר שלו, אבל בכל המובנים האחרים, מדובר במשחק פלטפורמה אינדי ברמה גבוהה.
זאת בעיקר תודות למערכת הקרב המגוונת, השילוב הנהדר בין שני ז'אנרים שמאוד שונים, שלבים מאתגרים ומעוצבים, גרפיקת רטרו צבעונית ויפיפיה, ופסקול מפציץ שיגרום לכם לחשוב שאיב וסמלטר הם צמד מנצח.
Smelter
ציון סופי - 8.5
8.5
מעולה
למרות שליטה טיפה נוקשה ולא מדויקת, מדובר במשחק פלטפורמה ייחודי בעל סגנון נהדר