Spiritfarer

ים רגוע, נשמה גדולה – ביקורת המשחק Spiritfarer

רעיון מעבר הנשמות המתות לעולם הבא הוא לא רעיון חדש, אבל אין הרבה משחקים שעשו זאת עד היום. האם Spiritfarer מצליח להעביר את ההרגשה הזאת בצורה טובה?

Spiritfarer הוא משחקם האחרון של חברת Thunder Lotus Games, האנשים שהביאו לנו את המטרווניה / סולס לייק Sundered המצליח. גם פה כמו שם, יש לנו אנימציות נפלאות, דמות ראשית נשית, והרבה מאוד קסם. Spiritfarer לוקח אותנו למסע קסום ורגשי בעולם, בעוד אנחנו לומדים את תפקידנו החדש בתור ה-Spiritfarer, האחראי על העברת נשמות תועות לעולם הבא. את התפקיד שלנו אנחנו מקבלים מידיו של כיירון, משיט המתים במיתולוגיה היוונית. הוא השיט נשמות המתים דרך נהר הסטיקס אל טארטרוס, עולם המתים, ופה הוא גם ה – Spiritfarer הקודם. כיירון מסביר לנו בקצרה את תפקידנו, ומעביר לידינו את הכלי החשוב ביותר שנשתמש בו, ה-Everlight. וכך מסענו מתחיל.

בתור מעריץ ענק של המיתולוגיה היוונית (ומיתולוגיה בכללי), התרגשתי ממש לקרא יציאת המשחק הזה. תהיתי מה הוא יעשה שונה עם חומר המקור, ואיך המשחקיות תתבטא על פני השטח. ישנם הרבה דרכים להראות את תפקידו של משיט המתים, מעדינות יותר ועד ליותר עוצמתיות. לשמחתי ולהפתעתי, Thunder Lotus Games החליטו לקחת את הדרך הכי רגועה האפשרית. זה מתבטא בכל היבט של המשחק, החל מהאומנות שלו, עד למוזיקה שלו, למשחקיות שלו, ולמטרה שלו.

סטאלה, ה-Spiritfarer החדשה, נבחרה לא סתם, ותפקידה ברור מההתחלה. עליה לעזור לרוחות טועות שלא סיימו את ענייניהם לפתור אותם, לקבל סגירת מעגל עם העבר שלהם, ולהיות מסוגלים סוף סוף להמשיך אל העולם הבא. סטאלה שלנו מחליטה לעשות זאת בדרך הכי רגועה שיש. היא לוקחת ספינה, מתחילה לשוט ברחבי העולם, אוספת רוחות, דואגת להם (במסגרת תפקידה עליה למלא את הצרכים השונים שלהם עד שהם סוגרים את ענייניהם), עוזרת להם, ולבסוף משיטה אותם אל השער שעוזר להם לעבור הלאה. עיקר המשחקיות מתמקדת בלשדרג את הספינה, לבנות מבנים שיעזרו לנו לדאוג לרוחות, לגלות עוד רוחות שונות שזקוקות לעזרתנו, ובאופן כללי להעביר את הזמן בנעימים וברוגע. עד כמה רגוע? אין שום איום על סטאלה, על הרוחות, על הספינה, או על העולם לאורך כל המשחק. אין שום דרך למות או להיכשל, והכל זה רק עניין של זמן והבנה של מה עלינו לעשות. אני רוצה לדבר על המשחקיות דווקא בתור התחלה, כי היא הלב של המשחק בחוזקה יותר מהרבה משחקים אחרים ששיחקתי. כל המשחקיות סובבת סביב 3 צירים: הצרכים של הרוחות, הספינה, וחקר העולם.

הצרכים של הרוחות זה מה שאתם תשקיעו הכי הרבה זמן בו. מתקנים מסויימים שתוסיפו לספינה יעניקו לכם את הכלים למלא את הצרכים האלו, ממטבח לבשל מאכלים, דרך ערוגות לגידול פרחים, ועד למגורים ספציפיים עבור רוחות ספציפיות שירצו קצת יותר פרטיות. על מנת לבנות את המבנים האלו יש צורך בחומרים, חומרים שניתן להשיג בכמה דרכים. ביקור באיים שמפוזרים ברחבי העולם יתנו לנו את האפשרות לחטוב עצים או לאסוף פירות, ארגזים אבודים בים יכילו כמות מסויימת של חומרים עבורינו, ומספר מיני משחקונים מדליקים יתנו לנו בוסט נוסף. הרבה מאוד מזמן המשחק עובר בשייט בין איים, תהליך שהוא אינו ממש ארוך ובכל זאת יכול לקחת כמה זמן, ואת הזמן הזה אנחנו יכולים למלא בשיחות עם הנשמות על הספינה, בניה ושדרוג מבנים, ועוד פעולות כמו בישול ודייג. בבסיסו, Spiritfarer הוא משחק ניהול, והוא משחק הניהול הכי רגוע ששיחקתי בו בחיי. אין טיימרים, אין כשלון, אוכל לא יכול להישרף, עציצים לא יכולים למות מחוסר מים, וסטאלה לא יכולה להיפגע. היתרון בכך שזה מעניק לנו יותר זמן להתמקד בדמויות שעל הספינה שלנו, דמויות עם המון לב, והמון בעיות לסגור. אני לא אפרט את הבעיות כי הם חלק מהסיפור, אבל הסטודיו בהחלט הצליח ליצור אישיות מעניינת וייחודית לכל אחד מבלי להפוך אף דמות לקריקטורה או למעצבנת. נהניתי לשוחח איתם, ומה שהיה להם לומר היה תמיד עקבי לאדם שהרגשתי שהם. תמיד התרגשתי להכיר רוחות חדשות, כי זה אמר סיפורים חדשים ולפעמים אפילו מיני משחקונים חדשים.

למרות שאפשר ליצור דמויות מעניינות בשימוש בטקסט בלבד (משחקי הרפתקאה ותפקידים עושים זאת כבר שנים), Spiritfarer משתמש בהיבט הוויזואלי שלו בשימוש נרחב. לכל דמות כולל סטאלה יש אנימציות שונות וזורמות לפעולות שונות, בין אם פחד, חרטה, שמחה, או עצב. אפילו בלי טקסט זה ברור מה כל דמות מרגישה בכל רגע נתון. עוזר שהשינויים האלו הם לא קטנים וקלילים, אלא הבעות מלאות שקשה לפספס. אני חייב להוסיף נקודה קטנה, ומשהו שהם לא היו חייבים להוסיף למשחק. בנוסף ליכולת לדבר עם כל דמות, יש לחצן שמאפשר לסטאלה לחבק כל דמות על הספינה שלה. מתי נתקלתם בזה בפעם האחרונה? באיזשהו משחק? עבורי, בפעם הראשונה שראיתי ועשיתי זאת, הבנתי את כמות ההשקעה והרצון הרב ליצור דמויות אמינות עם התנהגויות שאנו יכולים להזדהות. Spiritfarer עושה מעל ומעבר בכל תחום על מנת לתת לנו לא רק חוויה רגועה, אלא חוויה אנושית. הרוחות מתמודדות עם בעיות שאנחנו יכולים להבין: קשרי משפחה, פחד מכישלון, וחיפוש עצמי הם רק חלק מהנושאים שהם נוגעים בהן. לראות את השינוי שעובר עליהם ואת הרגשת הרוגע והשלווה כשהם שיחררו את העבר להם העלה בי חיוך כל פעם.

אני לא חובב משחקי ניהול, ותמיד התקשתי להתחבר אליהם. יחד עם זאת, אני לא יכול להמליץ מספיק על Spiritfarer. לא כולם יתחברו אליו, וחובבי האקשן מביניכם יכולים למצוא אותו איטי ומשעמם. וזה בסדר. אבל תנו לו ניסיון אם יש לכם הזדמנות, אין הרבה משחקים שמשלבים את המטרה שלהם עם המשחקיות שלהם בצורה טובה כל כך, ויוצרים חוויה שהיא כל כך גדולה יותר מסך כל מרכיביה.

*סוקר על ה-PlayStation 4*
*עותק ביקורת סופק על ידי עדלי יונייטד*

Spiritfarer

ציון סופי - 9

9

מצוין

משחקיות רגועה,דמויות מוצלחות, ועולם עשיר בקסם ובשלווה גורמים ל-Spiritfarer להיות חוויה יוצאת דופן בנוף האינדי.

User Rating: Be the first one !

אודות אלעד שרז

אלעד שרז, בן 29 מגן יבנה. חובב משחקי ווידאו, אנימה, מנגה, ותרבות חנונית בכללותה. גיימר מאז גיל 10, וגאה להגיד שסיימתי את NFSU בגיל 14 חח

השאר\י תגובה