נכנסו מרצוננו הטוב לבית הכלא של The Escapists 2 וברחנו כדי לדווח.
בני אדם, מטבעם, נולדו להיות חופשיים. היכולת לקום בבוקר ולהחליט באופן עצמאי איך לנהל את חייך היא אחד הדברים שאנחנו רואים בהם אולי כמובנים מאליהם, אבל למעשה מדובר בעצמאות מדהימה שלא כולם זוכים לה. אין דוגמא מנוגדת טובה יותר לכך מאנשים שמבלים שנים מחייהם בבית כלא. מי מבין הקוראים שיצא לו לבקר באחד ממתקני הכליאה ה"מקסימים" של שירות בתי הסוהר מבין מהר מאוד עד כמה החיים מאחורי הסורגים שונים וקשים יותר. מדובר בשגרה שוחקת, סביבה עוינת, חיים שהם אינם חיים. אין זה פלא שהרצון לצאת לחופשי נמצא ברוב האסירים, ובמהלך השנים גם הביא ללא מעט יצירות קולנוע, ספרות, מוזיקה ועוד המספרות על אותו דחף בסיסי לברוח אל מעבר לחומות הכלא. ובכן, המשחק The Escapist 2 בונה בדיוק על הדחף הזה, ומכניס אותנו לנעליהם של אסירים עם מטרה אחת בלבד – לברוח.
המשחק השני בסדרת הבריחה של Team 17 מנסה לבנות על ההצלחה של קודמו אך גם כמובן לשפר ולשדרג כמה שאפשר. המשחק מציג לנו מספר גדול של בתי כלא אשר מכולם נצטרך לברוח, לאו דווקא לפי הסדר. המשחקיות הבסיסית היא פתוחה למדי. אנחנו אסירים בכלא, צריכים לשמוע ולעבוד לפי נהלים מסוימים ובין לבין לאסוף מספיק משאבים ויכולות כדי לברוח אל האופק המתוק. מדובר בסוג של מעגל – כל יום בכלא מתחיל בספירה לה נהיה חייבים להגיע. לאחר מכן ישנו לו"ז מסודר הכולל ארוחות, זמן התעמלות, מקלחת, עבודה ועוד. בין לבין כמובן יהיה גם זמן חופשי. אנחנו צריכים לעמוד בלו"ז הזה כדי לא לעורר את חשדם של השוטרים שרק מחכים להזדמנות לשלוף את האלות והטייזרים כנגד אסירים סוררים.
הלו"ז הוא בו זמנית נקודת החוזק והחולשה של The Escapists 2. מצד אחד, הרפטטיביות של הפעולות שגובלת במונוטוניות מאוד מכניסה אותנו לראש של אסיר ממוצע. זה אומנם משעמם, אבל השיעמום הוא שמוליד את היצירתיות. את ארוחת הבוקר ננצל כדי לחשוב על תוכנית בריחה נועזת. בזמן ההתעמלות נאסוף חפצים וטובות מאסירים אחרים כדי להתכונן אליה. בזמן העבודה נכין בסתר את כל מה שדרוש לנו כדי להוציא את התוכנית לפועל. ומיד לאחר הספירה של הערב ננסה להימלט לחופשי. מעגל הקסמים הזה מכניס אותנו לשגרה של עשיה, כי תמיד יש עוד פעולה נוספת שצריך לפני שאפשר לפרוץ החוצה.
מהצד השני, מדובר עדיין בלו"ז נוקשה וכבד. הרבה פעמים מצאתי את עצמי משתעמם בגלל החובה ללכת לעבודה או לארוחה ספציפית. אין ברירה אלא לעמוד בלו"ז, אבל הנוקשות שלו, שכמו שכבר אמרתי מביאה איתה הרבה מהעניין, גם גורמת ללא מעט תסכול. זאת מעין נדנדה שברגע אחד מכניסה אותנו לחלוטין לתוך המשחק ורגע לאחר מכן מורידה אותנו בגלל התסכול שהיא יוצרת.
מערכת המשחק עצמה לא תמיד עוזרת לנצח את התסכול. הביקורת הזאת היא לאחר חווית המשחק על קונסולת ה-Nintendo Switch, שלא בטוח עושה טוב ל-The Escapists 2. השליטה בעזרת ה-Joy Cons מאוד מסורבלת, במיוחד בגלל שפע התפריטים בהם צריך לנווט כדי להשתמש במערכת הבניה והיצירה של המשחק. כדי להכין מספרים שיאפשרו לי לחתוך את גדרות התיל שסביב הכלא צריך להכנס לשלושה תפריטים שונים, כשהשליטה בהם לא בדיוק מהירה ויעילה. חווית המשחק האינטנסיבית עוצרת בכל פעם כשצריך לבנות משהו, וחבל שכך. העובדה שהתפריטים עצמם מוצגים בכתב עם פונט פצפון רק מקשה על הקריאה, ולא שיש הרבה ממנה. המשחק לא מסביר מה עושה כל חפץ, ומשאיר אותנו בעיקר לנחש – וזה לא כיף לגלות שהמסור שהשקעת שלושה ימים באיסוף חלקים שלו לא מסוגל לנסר את המכשול שעומד בדרכך. אפס הסברים, אפס עזרה. מי שרוצה יחפש את ה-Wiki באינטרנט. משום מה הרבה משחקים חושבים שבגלל שזה עבד ל-Minecraft זה יעבוד גם להם.
מעבר לתצוגה הנוראית של מערכת התפריטים, המשחק עצמו נראה דווקא נחמד מאוד. מבט של שתי שניות בטריילר או בסרטון יבהיר בדיוק עם מה יש לנו עסק. המשחק מוצג באנימציה מפוקסלת וחמודה ממבט עילי. זה אולי לא בדיוק חיי הכלא הקשים של Oz, אבל כנראה שטוב שכך. המשחק משתדל לשדר אופטימיות וקלילות, כדי לא להפוך לפסטיבל דיכאון. המוזיקה שמלווה אותו גם היא מוצלחת יחסית. אין פה שום נעימה קלאסית, אבל היא בהחלט עושה את העבודה כמו שצריך. קטעי השגרה חביבים, קטעים אינטנסיביים קצביים, והיא אפילו משתנה קצת לפי רמת המתח ששורר בכלא. סך הכל עבודה לא רעה.
מבחינה טכנית המשחק מצליח להחזיק יפה על ה-Nintendo Switch. מדי פעם בפעם היה איזה לאג קטן ונפילה בקצב הפריימים, אבל לא מדובר במשהו שאיזה עדכון קל לא יכול לפתור.
The Escapists 2 הוא משחק לא שגרתי. קצב ההתקדמות בו מוגבל על ידי שגרה מונוטונית שמאוד טובה בלהכניס אותנו לראש של אסיר ממוצע. הבעיה היא שכמו שכבר אמרתי, השגרה הזאת שוחקת, ואחרי כמה ימים וניסיון בריחה או שניים שנכשלים היא יכולה גם לתסכל. לשחקן בעל סבלנות וזמן המשחק יכול להיות מאוד מתגמל, אבל מי שמחפש את ההנאה שלו כאן, עכשיו ובאופן קצת יותר אחיד כנראה שיצטרך לחפש אותה במקום אחר.
The Escapists 2
משחקיות
גראפיקה
סאונד
טכני
סביר
The Escapists 2 לא מצליח להתעלות מעל למגבלות שהוא מציב לעצמו כדי להפוך ממשחק סביר לטוב באמת.