כדי להיות חופשי, צריך לעבוד קשה- The Escapists והרחבתו מלמדים אותנו כיצד לברוח מהכלא
איך בורחים מהכלא כשיש עשרה שומרים עצבניים וחזקים מאחוריכם? איך אפשר לחפור החוצה כשיש לכם רק כף ומסרק? על השאלות הללו עונה The Escapists, משחק הבריחה המיוחד של Team17 ו-Mouldy Toof Studios.
נתחיל עם מעט רקע
The Escapists הוא משחק תפקידים עם אלמנטים של פאזלים מיוחדים, בעל מצלמה ממבט עילי וסגנון פיקסלי מיוחד. The Escapists הוא משחקם הראשון של המפתחת Mouldy Toof Studios, ופורסם על ידי Team17, ושוחרר לראשונה כמשחק "Steam Early Access" בשנת 2014 לאחר קמפיין קיקסטארטר מצליח והצבעות רבות ב-Greenlight של Steam, ושוחרר רשמית למחשב האישי, Xbox One ול-Playstation 4 בתאריכים שונים במהלך שנת 2015. במשחק תוכלו לשחק כאסיר בבתי מאסר שונים, שחייב לברוח מבית הכלא. בתי הכלא במשחק רבים ומגוונים ועולים ברמת הקושי ככל שתתקדמו במשחק.
תיזהרו לא להפיל את הסבון, והגרביים- המשחקיות
The Escapists מציג בפנינו משחקיות מאוד מעניינת, בה נצטרך ללמוד בעצמנו כיצד לצאת בבטחה מהכלא הגדול והמפחיד, למרות חוסר האמצעים. המכניקה הזאת הוכיחה את עצמה ככיפית במיוחד, ומאוד מאתגרת, כשמצאתי את עצמי יושב ובוהה מול המסך, מגרד בזקני הדמיוני (וחבל שהוא דמיוני, אבל זאת בעיה ליום אחר) וחושב קשות בניסיון לפענח את הפאזל המתוחכם שהסוהרים העצבניים שמו מולי. את הפאזלים המסובכים הללו אפשר לפענח במספר דרכים, קשות ככל שיהיו או קלות ככל שיהיו, כמו לחפור מנהרה מחדרכם ועד לחופשי, או להיכנס לדרכי האוורור ולטפס עד שתמצאו את עצמכם לבושים בתור סוהר במדים ומטיילים החוצה ללא בעיה. נשמע קל? אז ממש לא- כדי להצליח לברוח מהכלא האפרורי והעגום תצטרכו להיות חביבים על השוטרים המסתובבים, ולהיזהר לא לעצבן אותם, וזאת בשל המערכת המיוחדת של המשחק. ב-The Escapists, כל פעילות שלא נראית כשורה, כמו לא להגיע לארוחת הבוקר, או לא להתקלח עם שאר החבר'ה (אם זה מהפחד מלא להפיל את הסבון, אני מבין אתכם), תגרום לשוטרים לחשוד בכם מעט, והחשדות הללו יופיעו בתור אחוזים בצד השמאלי העליון של המסך, כדי שתוכלו לדעת בקלות אם אתם יכולים לשאוף לרווחה, או לרוץ כמו יוסיין בולט כאשר רודפים אחריו, ואם השוטרים תופסים אתכם תשלחו מיד לבידוד לכמה ימים. בנוסף, ישנם גם חפצים אסורים, המסומנים באדום, שאם תעברו תחת גלאי איתם מד החשדות של הסוהרים יקפוץ ל99 אחוזים, מה שאומר שמצב היוסיין בולט שלכם תמיד צריך להיות פועל.
למרות זאת שמערכת החשדות של הסוהרים הופכת את הפאזל המסובך הזה לקשה יותר, היא לא הופכת אותו למהנה יותר- מערכת הזיהוי שגורמת לכם להתגלות ולהשלח לבידוד נראית רנדומלית למדי, כשמצאתי את עצמי עם 20 אחוזים של חשדות מאת הסוהרים נשלח ללא אזהרה מוקדמת לבידוד ומאבד את כל החפצים האסורים שלי בין רגע, וכשהחפירות שלי או ניסיון הבריחה שלי מתעלות האוורור סוכלו ונעלמו לחלוטין, מה שאומר שצריך להתחיל את הכל מחדש. אמנם המערכת בהחלט הופכת את הבריחה למספקת אפילו יותר, היא גורמת לתסכול אדיר כאשר אתם עצבנתם קלות את הסוהרים ומיד נשלחים לבידוד.
בנוסף למערכות הללו, ישנם מערכות נוספות הפועלות מתחת לצללים. ב-The Escapists, כדי להרוויח כסף ולקנות חפצים שתצטרכו כדי לבצע את ניסיון הבריחה שלכם, תצטרכו להתידד עם האסירים, או "חבריכם לתא", שיתנו לכם משימות שונות פה ושם כמו "תרביץ לבחור ההוא! הוא גנב לי את המשחה!", "תביא לי בבקשה טלק" וכמובן "תסיח את דעתם של השומרים ב*פרק זמן מסויים של היום*, אני צריך לעשות משהו". לאחר שתצליחו להתידד עד רמה מסוימת עם האסירים, תוכלו לגרום להם לעקוב אחריכם ולבנות את צבא המרד הגדול שיגרום לכם לברוח החוצה מבלי שמישהו בכלל יבחין. בנוסף לכך, אם תתיידדו עם כמה מהשומרים יהיה סיכוי פחות יותר שהם ידווחו עליכם או ישימו לב שעשיתם משהו אסור, שזה דבר מבורך בפני עצמו.
לעומת המשחקיות המאתגרת והמיוחדת, הגרפיקה לא השאירה עליי רושם כה גדול. הגרפיקה המפוקסלת פשוט נראית לא במקום, כשחפצים שונים בכלא נראים לא קשורים בכלל, ודי משונים ברוב המקרים, אפילו אם אנחנו נמצאים ביער טרופי. בנוסף, הדמויות תמיד נמצאות באנימציה של הליכה, אפילו אם הן עומדות בלא מעשה במשך שעות ארוכות, דבר שמאוד הציק לי בעין כשניסיתי לחשוב כיצד אני מתקדם מהנקודה הזאת.
ששש, הם ישמעו אותנו!- המוזיקה
אז אולי הגרפיקה לא השאירה עליי רושם טוב כל כך, אבל המוזיקה, השאירה עליי חתיכת רושם. המוזיקה פשוט מדהימה ומרגיעה, כאשר אני מתעצבן על הסוהרים המעצבנים, וגורמת לי בקושי להרגיש שעובר הזמן במהלך המשחק. היצירות ש-Mouldy Toof Studios יצרה נשמעות כל כך טוב, עד שהקשבתי לפסקול המשחק יותר מידי פעמים במשך השבועות האחרונים והאצבע שלי כאבה מרוב הלחיצה על כפתור ה-Replay. לעומת זאת, המוזיקה לא ממש מתאימה מבחינה הגיונית בבית כלא, אבל היא בהחלט גרמה לי לשעות של הנאה אפילו לאחר שסיימתי לשחק.
כאן סוכן חשאי 008, אני לכוד- ההרחבה Duct Tapes Are Forever
הפעם, לא תצטרכו לברוח מהכלא כאסיר פושע, אלא לברוח מידיו של נבל מרושע כסוכן חשאי! במקום לנסות ולברוח אל מחוץ לכלא בעזרת חפירות או דרך תעלות האוורור, תצטרכו לגלות איך להפעיל טיל שישלח אתכם הרחק הרחק מכאן בחזרה לסוכנות הבטוחה שלכם.
אז איך עושים את זה? הסוכנות שלכם סיפקה לכם תמונה מיוחדת המראה חבילה עם סימן שאלה עליה, המכילה דברים שיעזרו לכם בדרככם להפעלת הטיל, ושתי מילות קוד שלא אומרות כלום, לבינתיים.
המשימה החדשה מאתגרת וכיפית במיוחד, בעיקר עם השחרור המתקרב ובא של סרט הבונד החדש Spectre, ותוכלו להעמיד פנים שאתם 007 בעצמו. המפה המיוחדת ענקית בגודלה בהתחשב בשאר המפות במשחק, ומציגה עיצוב מיוחד ושונה לדמות שלכם, בתור סוכן נאה במיוחד עם מבט ערמומי, ולשאר הדמויות כמו הרשע המחזיק חיה בידו ברשעות הדומה בקצת לדוקטור איביל מסדרת סרטי אוסטין פאוורס.
לסיכום, The Escapists והרחבתו מהווים משחק מאתגר, כיפי אך מעט מתסכל, עם מוזיקה נהדרת שהייתי ממליץ לכולכם להתנסות בו. המשחק והרחבתו זמינים עכשיו למחשב האישי, ל-Playstation 4 ול-Xbox One, כאשר המשחק המלא זמין במחיר של $18, וההרחבה Duct Tapes are Forever במחיר של $4.
The Escapists
משחקיות - 8
גרפיקה - 6
מוזיקה - 10
8
מצויין
The Escapists והרחבתו מהווים משחק מאתגר, כיפי אך מעט מתסכל, עם מוזיקה נהדרת שהייתי ממליץ לכולכם להתנסות בו.