האם Vane הוא המשחק שימשיך את מורשת המסע הקסום של Ico? המשיכו לקרוא וגלו.
כשראיתי את Vane בפעם הראשונה הדבר הראשון שעלה לי לראש זה משחקים כמו Ico ו-Shadow of the Colossus, לא מפתיע בהתחשב שמדובר בשני מפתחים שעבדו על אותם המשחקים והחליטו לפתח משחק אינדי משלהם ביחד עם מפתחים אחרים בתעשייה דרך חברת Friend & Foe. העניין הוא שהמעבר מחברה גדולה ומצליחה לקבוצה קטנה של מפתחים בהחלט השפיעה על התוצר הסופי וכעת תבינו למה.
הסיפור והעולם
המשחק מתחיל איתכם בעולם אפל שבו אתם משוטטים כנער צעיר, מחזיקים בידכם אוצר כלשהו וברקע מגדל ענק וסופת טורנדו שמשמידה כל דבר סביבכם, כולל הבית שלכם. אתם מחפשים עזרה באחד מהבתים האחרים כשעונה לדלת איזו ישות אפלה ואתם נבלעים אל תוך הטורנדו ביחד עם האוצר שלכם.
מיד אחרי אתם מוצאים את עצמכם שולטים בציפור בארץ מדברית ומתחילים לעוף בשמיים ולפתור את חידות המשחק עד שאתם מוצאים כדור שהופך אתכם בחזרה לנער. לא אכנס לעלילה של המשחק יותר מדי, בגלל שאני אאלץ פשוט לתאר מה קורה במשחק כי המשחק לא ממש מכיל עלילה, יותר מספר קטעים סביב הדמות שלכם שבסוף מוביל אתכם למגדל האפל אותו ראיתם בהתחלה.
ישנו סיפור אבל הוא מאוד פתוח לפרשנות ואני חושב שעדיף אם תחוו אותו בעצמכם. הוא בהחלט מעורר רגש בגלל היצירתיות והאווירה הנהדרת אבל אני כן חושב שהמשחק לא עם עלילה ברורה כמו המשחקים The Last Guardian ו-Shadow of the Colossus, משהו שעלול לדחות גיימרים מסוימים.
המשחקיות
המשחקיות של Vane מאוד ייחודית ויוצאת דופן, כמו שאפשר לצפות מצוות המפתחים האלו. המשחק מתחיל איתכם בתור ציפור שעפה בשמיים של מדבריות וערים הרוסות כשאתם מסוגלים לקרוא לציפורים נוספות, אתם מתחילים לראות משהו נוצץ במרחב ועפים אליו על מנת לגרום לשבשבת מסיבית ליפול ולשחרר כדור זהב שיהפוך אתכם לנער.
ככה פחות או יותר הרבה מהמשחקיות של Vane, אתם מחפשים מסביב משהו להיות איתו באינטרקציה בתקווה שזה יגרום למשהו אחר לקרות על מנת שתוכלו להפוך חזרה לנער ולהתקדם במשחק. אני יותר אוהב חידות שכל המרכיבים נראים לעין שלי, כמו במשחקי Uncharted ויש מספר חידות במשחק הזה שהן ככה אבל הרבה פעמים מצאתי את עצמי מסתכל מסביב כל הזמן בתהייה מה אני מפספס, שרק נהפך להיות קשה יותר בגלל הבאגים של המשחק, עליהם אדבר אחר-כך.
זה לא אומר שלא היו חידות ממש מצוינות, כמו חידת הכדור המתגלגל שמחזיר את הסביבה לשלמותה, אבל יותר מפעם אחת פשוט שוטטתי בכל מקום ונגעתי בכל דבר בניסיון להמשיך לשלב הבא, מזל שמדי פעם יש נצנוץ באופק לסמן לכם מה הדבר הבא לפחות. בנוסף, המצלמה הייתה לפעמים בלתי נסבלת, בעיקר כשאתם עפים במהירות והמצלמה מחליטה להצמד אליכם, ולא משנה כמה התאמנתי על זה וחשבתי שהתרגלתי למצלמה, אני עדיין לא מצליח לנחות בצורה מושלמת על מה שאני רוצה.
המשחקיות של Vane היא מאוד זהה לשאר המשחקים עליהם המפתחים האלו עבדו, חידות יצירתיות עם קסם וסגנון מאוד ייחודי, אבל הגרפיקה והסביבה המסיבית יותר מפעם אחת בזבזו לי את הזמן בלחפש מה אני מפספס מאשר לתת לי את כל הרכיבים של הפאזל מול העיניים.
הסאונד והמוזיקה
בדומה ל-Ico ו-Shadow of the Colossus, ל-Vane יש פסקול נהדר שמצליח לבלוע אתכם אל תוך העולם הקסום והמסתורי של המשחק. כמו שנסחפתי במוזיקה העוצמתית של Shadow of the Colossus כשרכבתי על אגרו לאורך השדות הירוקים של הארץ הזרה של המשחק, כך גם נסחפתי שחקרתי המערות האפלות של Vane, המוזיקה לרוב הופיעה כשפתרתם משהו או כשהסיפור מתקדם והמוזיקה האלקטרונית פשוט מגניבה.
בכללי עיצוב הסאונד של המשחק הוא נהדר, כמו הרוח שנושבת לכם בין האוזניים או מתקני המתכת אותם אתם מתמרנים בכל חידה ואלו מרכיבים נהדרים שרק ממשיכים לסחוף אתכם בעולם המשחק.
הגרפיקה והעיצוב
הגרפיקה של המשחק היא מאוד ייחודית, הדרך היחידה לתאר את זה היא כמו עולם שבור שכל הזמן בתנועה, מה שנותן למשחק את המראה והמבנה יוצאי הדופן שלו שלדעתי זה מתקבל בברכה, בעיקר במשחקי אינדי שמנסים להבדיל את עצמם ממשחקים אחרים. בנוסף, מבנה הזכוכית הנוצצת משתלב מאוד טוב עם שינוי הצורה של הנער לעורב ובחזרה ולחלק מהמשימות כמו ההזזה של כדור המתכת שגורם לשחזור של הריסות למבנים.
הבעיה היא שהגרפיקה ככל הנראה הסיבה העיקרית לבאגים המוצפים במשחק.
שברים לאורך הדרך
כמה שהגרפיקה מיוחדת ויפיפייה לעין, היא גם פותחת את הדלת לרוב הבאגים של המשחק:
- מספר פעמים הייתה לי האטה משמעותית, בעיקר כשקרה משהו עמוס על המסך כמו שהסביבה השתנתה או היו הרבה ציפורים שעפו לצידי.
- בחידה של כדור המתכת הענק, אחד הילדים פשוט נתקע במשהו והפסיק לנוע ולהגיב אלא אם כן גלגלתי את הכדור עליו ואז הוא היה עוזר רק לזמן קצר מאוד.
- כמעט בכל שלב במשחק הדמות שלי נפלה דרך מדרגות, אזורים ברצפה שנראים סולידים וכשהיא נצמדה לקירות, הרגשתי שאני הולך על קורה דקה שכל רגע עומדת לקרוס.
רוב הבאגים האלו היו הכי מורגשים בשלבים שבהם הסביבה כל הזמן משתנה, 2 השלבים האחרונים, שהם השלבים המעניינים ביותר במשחק. אני כן שמעתי על כמות באגים גדולה יותר מזו, אבל אני מניח שמאז המשחק תוקן חלקית ואני מקווה שיתוקן בהמשך.
סיכום
Vane הוא משחק הרפתקאות סיפורי יפיפה לעין שייקח לכם שעתיים-שלוש ולגמרי שווה את הזמן שלכם תודות לגרפיקה יוצאת הדופן והחידות היצירתיות. אבל קחו בחשבון שתחוו לא מעט תסכול בגלל החידות הלא לגמרי מובנות שלו והבאגים ששוברים הרבה מחווית פתרון החידות של המשחק.
Vane
הסיפור והעולם - 7
משחקיות - 6
מוזיקה וסאונד - 9
גרפיקה - 7
7.3
טוב
Vane הוא משחק אינדי מאוד יפה ויצירתי שאני ממליץ לכל מעריץ של משחקים כמו Ico או The Last Guardian לשחק, רק אולי חכו שהמשחק טיפה יתוקן.