סיקור: XCOM משחק הקופסה – מתקפת זמן

XCOM משחק הקופסה מדלג על הטקטיקה של משחק המחשב עליו הוא מבוסס אבל לא שוכח את ניהול הקבוצה, הפחד מהחייזרים ואת המחשב עצמו.

עותק לסיקור סופק על ידי Monkey Time

XCOM משחק הקופסה הוא לא המשחק הראשון שדורש שימוש באפליקציה ביחד עם המשחק עצמו אבל בין הראשונים שהשתמשו בקונספט הזה. אפשר לומר שהמקור לכך הוא במשחקי הקופסה שהגיעו עם קלטת ווידאו בשנות השמונים בחו"ל ובשנות התשעים בארץ. לי אישית, בתור ילד, היה משחק שחמט בעיצוב מדע בדיוני עם קלטת וידאו שהוסיפה לאווירה אבל לא לשום דבר אחר. מהר מאוד הבנו שאפשר פשוט להשתמש בלוח עבור שח רגיל (דרך אגב, אם אתם יודעים על איזה משחק אני מדבר ומה השם שלו, אני אשמח אם תגיבו ותגידו לי). כמובן, מאז תעשיית משחקי הקופסה התקדמה והתפתחה והמשחקים של היום משתמשים באפליקציות עבור ניהול המשחק או להוסיף דברים שמשחקי קופסה לא יכולים לעשות לבד. XCOM לא רואה באפליקציה ככלי עזר אלא כחלק מהותי מהמשחק, אולי אפילו יותר מדי.

ככה הלוח נראה בתחילת המשחק

אז על איזה סוג משחק אנחנו מדברים בעצם? כשחושבים על המשחק מחשב עליו אנחנו מתבססים, התמונה הראשונה שעולה לי לראש היא הקרבות הטקטיים בין לוחמי היחידה ללחימה בחוצנים ובין אותם החוצנים. החלק הזה של הסדרה לא הגיע בכלל לגרסה השולחנית. יש לא מעט משחקים שולחניים שכן מתרכזים באספקט הזה אבל במקרה שלנו המפתחים החליטו להתרכז בניהול הצוות: משאבים, גיוס, פיתוח טכנולוגיה וכל מה שקורה במשחקי המחשב 'בין השלבים'. למרות התמה החזקה של המשחק והמקום המרכזי של הקוביות במשחק (תכף נגיע לזה) מדובר במשחק של ניהול משאבים והשמת עובדים. המשחק מתחלק לשני חלקים, אחד מתוזמן על ידי האפליקציה. כמות השלבים שמתרחשים בו והסדר בו הם מתרחשים נקבע על ידי האפליקציה. לכל שלב בחלק הזה של המשחק יש זמן מוקצב ועל השחקן המתאים לבצע את המשימה לפני שנגמר הזמן. אם ייקח לשחקנים יותר מדי זמן האפליקציה תעניש אותם בהמשך על כך. בשלב הזה כל שחקן צריך להחליט איך להתכונן וכמה להשקיע בבחירות שלו. אם משחקים בארבעה שחקנים כל אחד לוקח תפקיד אחר ואחראי על תחום אחר. למשל: הקצין הראשי אחראי לעדכן את המפה את מקתפות החוצנים החדשות. קצין המדע צריך לבחור באילו טכנולוגיות להשקיע וכמה מדענים להשקיע בכל אחת מהמעבדות. כמובן שכל בחירה כזו עולה כסף אותו היחידה מקבלת בתחילת כל סיבוב, כאשר כמות המימון יורדת עם הזמן ועם אירועים שונים במשחק. הקבוצה לא משלמת ישר עבור הבחירות השונות אלא רק בסוף החלק הזה של הסיבוב. אם חרגנו מהתקציב אנחנו כמובן נושפע לרעה.

עם מיניאטורות כאלו תהיו בטוחים שזה שווה את הקרדיט

בחלק השני של הסיבוב היחידה מתמודדת עם האיומים על העולם. כל התמודדות כזו עובדת באותה הצורה: כמות הקוביות של ה'טובים' משתנה על פי ההחלטות שלנו בחלק הקודם של המשחק. בפינה אחת של הלוח יש 'מד איום' שמתחיל באחד ומגיע עד חמש. השחקן האחראי על ההתמודדות זורק בין קוביה אחת לארבע קוביות כחולות רגילות (ק6) ועוד אחת אדומה שמייצגת את האיום (ק8). לכל קוביה כחולה יש 4 פיאות ריקות ו-2 פיאות עם סימון של הצלחה. כמובן שאנחנו מקווים לכמה שיותר הצלחות. אם המספר בקוביה האדומה שווה או נמוך מהמספר הנוכחי יש תוצאה שלילית (שמתרחשת אחרי ההצלחות מהקוביות הכחולות). זה יכול להיות שנהרס אחד מהמטוסים, או שהמדענים ו/או הלווינים (הם עובדים תחת אותה המכניקה) לא שמישים יותר עד סוף התור הבא. מד האיום מתאפס וחוזר לאחד בסוף כל התמודדות. זה אומר שהשחקן יכול להמשיך לזרוק קוביות כמה שהוא רוצה (כל עוד יש לו משאבים) אבל כל פעם יש יותר סיכון (עד שמגיעים לחמש ואז הסיכון גבוה אבל יציב).

וככה זה נראה שהפסדתי. תלמדו ממני ואל תזניחו את אסיה!

עבור כל סיבוב יש קלף משימה שאם משלימים אותה מקבלים תשורות שיכולות להיות מאוד משמעותיות. יש לחייזרים תוכנית פלישה (מתוך חמש סך הכל), לקראת סוף המשחק הקלף נהפך וחושף עוד שלב במזימה שמשפיע כמובן גם על המשחק. בתחילת כל משחק האפליקציה תגיד באילו סוגי חייזרים אנחנו נילחם ועל פי זה יש לבנות ולערבב חפיסת אויבים. יש גם קלפי משבר שמשפיעים לרעה על מצב הלוח. מהצד השני, קלפי הטכנולוגיה שקצין המדעים של היחידה משיג מגיעים לשחקנים על פי התפקיד שלהם ויכולים להכריע בעת הצורך. חלליות של חייזרים מתרבות על המפה באמצעות האפליקציה כמו התפשטות הנגיף ב-Pandemic. אם בסוף סיבוב נשארו חלליות ביבשת מסויימת מדד הפאניקה של אותה יבשת עולה. אם חייזרים שתקפו את הבסיס לא הושמדו עד סוף הסיבוב הם גורמים נזק לבסיס. אם המשימה לא הושלמה האפליקציה לוקחת את זה בחשבון וזה משפיע על הסיבובים הבאים. גם אם נותרו חלליות במסלול סביב כדור הארץ האפליקציה תשאל על כך. על מנת לא להפסיד על השחקנים לדאוג שהבסיס לא נהרס ושרמת הפאניקה של אף יבשת לא תגיע לרמה קריטית.

מסך ההסברים של האפליקציה

ערכי ההפקה של XCOM הם בדיוק מה שאנחנו מצפים ממשחק של Fantasy Flight Games. כמובן שהמיניאטורות לסוגי הלוחמים השונים (אין עבור החייזרים) הן נפלאות ומפורטות. הקלפים עצמם באיכות גבוהה וכך גם הגרפיקה המופיעה על גביהם. לוח המשחק עצמו מפורט ומעוצב היטב ואפילו מוגן על ידי שכבת ניילון שצריך לקרוע בפעם הראשונה שפותחים את המשחק. אני תמיד מרוצה כשמשחקים מגיעים עם שקיות נסגרות ייעודיות ולא צריך לאלתר משהו (להתשמש בשקיות Zip Lock שקניתי בסופר למשל). אבל יש מקום בו החברה קיצצה בהוצאות בצורה בוטה – חוברת ההוראות. כל אורך החוברת הוא 4 עמודים בלבד ומדובר בהקדמה. השחקנים אמורים לקרוא את החוברת ואז לשחק ברמת Toturial כדי ללמוד את המשחק. ומה שממש מוזר הוא שחלק גדול ממה שכתוב בחוברת גם מופיע באפליקציה. חוברת הוראות מלאה קיימת באתר הרשמי של המשחק ביחד עם החוברת שמגיעה עם כל משחק ועוד חוברת שעונה על שאלות ספציפיות עבור המשחק. אמנם מדובר בלא מעט דפים אבל עדיין לא מובן לי למה אני צריך להגיע לאתר אינטרנט עבור חוברת הוראות למשחק שקניתי.

האפליקציה בזמן אמת

בעיניי, לא מדובר בסתם חיסכון בהוצאות אלא בתפיסת העולם של משחק הקופסה. לצערי אני לא שותף לגישה זו כלל. כשהמשחק יצא לראשונה, העובדה שיש חובה להשתמש באפליקציה תומכת על מנת לשחק הייתה חידוש משמעותי. ויוצרי המשחק נשענים על האפליקציה בכל הכוח. האפליקציה עוזרת לנהל את המשחק אבל גם לסדר אותו וללמד את החוקים. העובדה שאני לא יודע את חוקי המשחק לפני שאני מתחיל לשחק בפעם הראשונה מטריפה אותי. אני רגיל להגיע לערבי משחקים מוכן וללמד שחקנים אחרים איך משחקים. אני תמיד חושב על איך להציג לראשונה את המשחק עבור מי שעוד לא מכיר על מנת ששאר החוויה תהיה יותר מובנת. אין שום דבר שמכין את השחקנים למשחק וכל שלב שמופיע לראשונה באפליקציה בזמן המשחק יכול להפתיע. רוב הבחירות שעשיתי בסבבים הראשונים של המשחק היו ללא ידע והבנה כיצד הם משפיעים על המשחק. האפליקציה לא רק אוחזת את היד של השחקנים אלא גם דוחפת אותם בלי להסביר. במצב ה-Tutorial כל פעם שמופיע מטלה חדשה יש הסבר ואם אמור להיות זמן מוגבל למשימה הוא לא רלוונטי (בנוסף, תמיד אפשר לעצור את השעון ידנית בלי קשר אם רוצים). וכשפעם אחת רציתי לחזור על ההסבר של המטלה הקודמת לא הבנתי איך עושים זאת. אתם יודעים מה היה עוזר לי במקרה כזה? חוברת הוראות מודפסת. האפליקציה מתנהלת כמו מנהל משחק שכל הזמן שומר על השחקנים שלו באפילה.

הקופסה עצמה לא מתוחכמת מדי אבל היא ללא ספק נוחה מאוד עבור קיפול המשחק

ברגע שמבינים איך המשחק עובד הוא זורם ונהיה מהיר. הוא נהיה עוד יותר מהיר אם עושים טעויות ומפסידים מהר, כמו שגיליתי בפעם הראשונה ששיחקתי. למרות כל התכנונים שהשחקנים עושים, הקוביות מהוות חלק מאוד משמעותי במשחק והמזל משחק תפקיד משמעותי. ההחלטות הטובות של השחקנים לא תמיד יעבדו אבל ההחלטות הרעות תמיד יתפוצצו לנו בפנים – די דומה לעולם האמיתי. כמו משחק המחשב עליו הוא מבוסס XCOM הוא משחק קשה ומהנה. בגלל האפליקציה והמקור עליו המשחק מבוסס, מדובר במשהו בין משחק קופסה קלאסי למשחק מחשב. לחץ הזמן מוביל לאינטראקציות קבוצתיות מעניינות והחלוקה לתפקידים שונים מהותית בין השחקנים עונה על בעיה חוזרת בתחום משחקי הקופסה השיתופיים. במשחקים אחרים בז'אנר, לפעמים זה מרגיש שאין הבדל בין שחקן אחד ליותר כי מי שלא טוב במשחק פשוט יעשה מה ששחקנים שטובים ממנו יאמרו לו. אז כאן אין לנו זמן וכל אחד מתמקד רק במה שמוטל עליו. זה אמנם לה טריק מתוחכם אבל אין ספק שהוא עובד נפלא.

משחק הקופסה XCOM סופק על ידי Monkey Time. ניתן להשיג אותו ועוד משחקים רבים דרך החנות הרשמית שלהם בלינק הזה.

XCOM משחק הקופסה

ערכי הפקה - 8.5
עיצוב ואווירה - 9
משחקיות - 9
הוראות וקלות למידה - 7

8.4

מומלץ

המשחק עצמו בנוי טוב אבל האפליקציה מנהלת את המשחק ולא השחקנים. יש מי שזה מתאים ויש מי שלא.

User Rating: Be the first one !

אודות יונדב צבקר

סטודנט לספרות, בוגר ישיבת מעלה גלבוע, גיק ודוס.

השאר\י תגובה