Final Fantasy Type-0 HD – תפסיקו לפנטז וצאו לקרב – ביקורת

אחרי ארבע וקצת שנים Square Enix מגישה לנו על מגש של כסף את החידוש למשחק Final Fantasy Type-0, במהדורה מחודשת אל קונסולות ה-Playstation 4 וה-Xbox One, אחרי שהיה בלעדי על ה-PSP, עם אותו הסיפור רק עם מתיחת פנים של High Definition. איך היה? מסע כומתה.

2725684-image-for-last-final-fantasy-type-0-hd-trailer-released

סדרת Final Fantasy שהחלה בשנת 1987 מספקת לנו שעות (על גבי שעות) רבות של משחק, וכל אחד מתרחש בעולם ייחודי עם חוקים מסוימים, דמויות מפתיעות וסיפור שלא פעם קורע את הלב וגורם לנו להזיל דמעה. חבר טוב שלי שהוא פריק של הסדרה אמר פעם "או שתתרגש ומהסיפור, או שתתרגש מהעולם  העצום או שתתרגש שסוף סוף סיימת את המשחק כי הוא ארוך יותר מ-Skyrim".

כשלקחתי את Final Fantasy Type-0 HD והתחלתי אותו, חשבתי לעצמי "מה הוא מקשקש", כשסיימתי אותו – הבנתי כמה הוא צדק. אז אחרי שהזלנו דמעה, בואו נעיף מבט אל תוך העולם היפני והמופרע שנקרא Final Fantasy Type 0 HD.

 

רקע וסיפור

נתחיל בהיסטוריה, ב-2011 יצא המשחק Final Fantasy Type 0  אל הקונסולה הניידת PSP ומיד כולם התלהבו ממנו, המכירות היו נפלאות והקודקודים היפנים היו שמחים. כשהחל גל החידושים והרימייקים, גם משחק זה נכנס לתמונה כי איך אומרים "סוס מנצח עם סט אקדחים וחרב לא מחליפים", והנה שנת 2015 הגיעה ואל הדור החדש של הקונסולות יצא המשחק המלהיב הזה.

לוגו המשחק המקורי
לוגו המשחק המקורי

המשחק Final Fantasy Type-0 HD הוא משחק תפקידים מגוף שלישי כמו כל משחק אחר בסדרה, ובו אנו מצטרפים אל התלמידים בכיתת המובחרים "אפס" שלא עוברים את גיל 16 (יש להם קטע עם גיבורים ילדים…). על אף שבגיל הזה רק מגלים מהם החיים, הם כבר לוחמים קשוחים ומיומנים וכל אחד מ-14 הגיבורים (כן, כן, לא אחד או שניים, אלא 14) עתיד להיות זה שיכריע את הכף, ינצח את המלחמה, יפיל את הרודן ועוד עשרות קלישאות הירואיות כמו שאנחנו אוהבים. במשחק אנו נלחמים בעולם שמזכיר עיירות אירופאיות מבוצרות כמו של פעם, בממלכת אוריאנס המחולקת ל-4 אזורים או מדינות ולכל אחד יש את קריסטל המעניק את הכוח וההגנה לאזור וגם משמש כסמל. האויב התורן הוא או יותר נכון הם – הצבאות של קיסרות מיליטסי המרושעת שמשתמשים ב"חוסם קריסטלים", פולשים לאחת המדינות, הורגות את האח של אחד הגיבורים וכאן מתחיל כל הבלאגן. מה שכן, שמשום מה זה נראה שהחיילים של מיליטסי נמצאים בכל פינה, אפילו מתחת לשולחן הסלון שלכם ומאחורי המקרר. המשימה שלכם, אם תבחרו לקבל אותה ולהשקיע אלפי שעות, היא לחסל את הצבא האכזרי, להפיל את המפקד העליון Cid Aulstyne, ולהחזיר את השלום, הצדק והיונים הלבנות. בהצלחה.

הסיפור כמו בכל אחד מהמשחקים אינו פשוט ועמוס פרטים, תהפוכות, רגעי משבר והמון דרמה. מי שהגיע בשביל משחק אקשן עם סיפור עמוס רבדים – הגיע למקום הנכון, מי שחיפש רק אקשן, פחות.

ציון – 9

סיפור מושקע, אמוציונאלי ועמוס פרטים.

 

משחקיות

עוד לפני שמספיקים לומר "טמגוצ'י בסושי" כבר זורקים אותנו אל לב הקרבות ואנו טועמים מכל מה שעומד להגיע. השליטה במשחק מאוד קלה, מהנה ומהירה ללמידה, אם קיימים משחקים בהם מסתבכים עם הכפתורים, פה זה מהיר וקליט. הקרבות פה מתרחשים בזמן אמת ולא מבוססי תורות (שאני אישית הרבה פחות אוהב ולפעמים מוצא את זה מאוד מתסכל) ומתרחשים בעולם יחסית פתוח.

Final-Fantasy-Type-0-HD-Screenshots-7

בעולם הרחב שנפרש לרגלנו ניתן לנווט בכמה דרכים, ברגל כמו בכל משחק עולם פתוח, באמצעות Chocobos שזה סוג של דאון כזה, או באמצעות ספינת אוויר שזה מגניב לאללה. Final Fantasy Type-0 HD מחולק למשימות בהם אנו נלחמים בעוז ועוצמה למען המטרה הצודקת ובין לבין, יש לנו זמן לטייל ברחבי הממלכה, לחקור, לגלות, להכיר ולשרוף עוד שעות רבות תוך כדי התפעלות ממה שקורה מסביב.

כמו שציינתי מקודם, במשחק יש 14 דמויות לבחירה ולכל אחת הייחוד שלה, אנו יכולים לבחור 3 דמויות איתן נשחק ונציל את האנושות, ותוך כדי אנו מצבור נקודות ונפתח את הדמויות שיהיו חזקות יותר, מועילות יותר ואכזריות יותר… מעבר למה שגיל ההתבגרות עושה.

המשימות עצמן מחולקות ל-2,  במהלך משימות סיפור מסוימות, הדמויות יקחו חלק בקרבות אסטרטגים על מפת העולם, ומשימות קרביות בהן צוברים את הנקודות ניסיון כאשר מביסים אויבים ובנוסף, אוספים Phantoma מאויבים מובסים, המשמשים לשדרוג מיומנויות הקסם של הדמויות. לכל אחת מהדמויות יש  גם גישה למפלצות שאפשר לזמן הנקראות Eidolons, אשר נותנות יד בלחימה אבל גוזלות מהבריאות של הדמות הנבחרת, אז קחו את זה בחשבון כשאתם מזמנים מפלצת.

ציון – 8

שליטה קלה, משימות מהנות ולפעמים קלות מדי.

 

גרפיקה

המעבר מהמסך הפצפון למסך באיכות גבוהה של 1080p דורש עבודה, ולא קצת. הרבה וזמן מאמץ הושקעו בכל מה שקורה מסביב ובכל הפרטים והסביבה, והתהליך בא לידי ביטוי בפן החזותי של המשחק. העולם הסופר עצום של המשחק קיבל מתיחת פנים על מנת שיתאים לדור החדש של הקונסולות וגם ישמש כאחלה גשר בין כל המשחקים ליצירת האומנות החדשה העונה לשם Final Fantasy XV. הדמויות גם הן נראות מדהים והתנועה שלהן בין אם סתם מטיילות או מקשקשות עם אחרים ובין אם הן נלחמות ללא רחמים בחיילים המרושעים נראות נפלא, הן זזות טוב, מגיבות יפה, ומרגישים שיש כאן שדרוג רציני כיאה ליפנים. הרקעים והסביבה גם עברו שיפוץ מאסיבי ומורגשת עבודת השדרוג, אך עם זאת, עם כל ההשקעה ועם כל העבודה, זה מרגיש בסופו של דבר כמו טיפול קוסמטי אצל פלסטיקאי שלא ממש נתן את כל כולו. אני מבין שהם יכלו לשפר את הדברים עד גבול מסוים כי זה לא ליצור את הכל מחדש אלא לשדרג את הקיים, אבל התוצאה הסופית לוקה בחסר, המשחק משום מה מרגיש…ריק.

Final-Fantasy-Type-0-HD_2014_09-25-14_004

בין נקודה א' לנקודה ב' אליה צריך להגיע יש המון שטח, אנו רצים, קופצים, מזנקים אבל אחרי זה – ריק, יש המון ללכת בסביבה ריקה וחסרת אינטרקציה וזה מרגיש מאוד חסר. איפה התושבים? האזרחים? הלוחמים? משהו? כמה אויבים שקופצים עליך ו…זהו.

כשעשו מתיחת פנים למשחק Sleeping Dogs הדבר הראשון שעשו היה למלא את השטח עם קהל, זה מוסיף לאפקט של המשחק ונותן תחושה של חידוש אמיתי. חבל זה כל כך חסר ובמיוחד בדבר שכזה.

ציון – 7

גרפיקה מהממת, חידוש יפיפה, מרגיש ריק במקומות מסוימים.

 

סאונד

כעת הגענו לחלק שחשוב לא פחות מהגרפיקה, החלק שבלעדיו משחק יכול להפוך מיצירת אומנות לאשפה טכנולוגית – הסאונד.

נתחיל בדיבוב. הדיבוב במשחק נעשה באופן מקצועי ומדויק, לא פעם ולא פעמיים דיבוב אנגלי לעולם עם מוטיבים יפניים נשמע עקום, מאולץ, ולא ממש מקצועי, ב- Final Fantasy Type-0 HD ההפך הוא הנכון. הדיבוב שנעשה על ידי מדובבים מערביים ולא יפניים בהחלט עושה את העבודה, בין אם אלו בניואנסים הדקים, בהשקעה ובהעברת התחושות של הדמות מבלי שמשהו ילך לאיבוד בתרגום, דבר שלצערי קרה לא מעט בסיטואציות ומקומות אחרים. ריספקט אישי ממי אל ג'ונתן מק'לנדון שמדובב את ACE וברייס היצ'קוק שדובבה את DEUCE שעשו עבודה מושלמת!

final-fantasy-type-0-screen

עכשיו, אם יש משהו שהחבר'ה מיפן יודעים לעשות (מלבד משחקים הזויים) זה מוזיקה, הם יודעים לשלב בין סגנונות בצורה מדהימה, כולל ביצוע והפקה. המוזיקה של המשחק הולחנה על-ידי Takeharu Ishimoto, שגם הלחין את בלא מעט משחקים בצורה מופלאה. Ishimoto ביסס את המוזיקה סביב נושאים של מלחמה, חיים ומוות, ובמשחק מרגישים את המוזיקה עם כל התחושות הכבדות והאפילות שמתאימות לכל מה שקורה מסביב. בנוסף, השימוש בשירי רוק לקדם את המשחק והקרבות וביצועים על הגיטרה (הכלי העיקרי שם) מדהימים! על מנת להעביר מוזיקלית את החידוש והמעבר מה-PSP אל קונסולות הדור החדש, הקליטו את ההההכל מההתחלה תוך שימוש בבית האופרה בסידני שידוע באקוסטיקה המשוגעת שלט להקלטת השירים. המלחין שרצה לתת את הטאצ' הגאוני שלו עד הסוף גם ניגן על הגיטרה המובילה וכך הוא חתם את כל העסק.

שיר הנושא של המשחק, "אפס", מבוצע על ידי להקת הרוק היפנית Bump of Chicken  שגם מעריצה גדולה של סדרת המשחקים וגם אהודה במיוחד ביפן, לשם השוואה – תתארו לכם ששב"ק ס' או היהודים היו מבצעים ויוצרים את שיר הנושא למשחק מחשב שכולם עפים עליו, זה משוגע! פס הקול של המשחק זה הפנינה האמיתי בכל הסיפור כאן ובכל מתיחת הפנים שנעשתה. שאפו!

ציון – 10

סאונד מדהים, מוזיקה נפלאה, כיף עצום!

 

שורה תחתונה – המשחק הזה כיפי, מהנה, מלא באקשן ודרמה כמו שמשחק צריך להיות ואליו גם מצטרף דמו למשחק Final Fantasy XV שבכלל עושה תיאבון להמשך הסדרה, רק חבל שלא בשקיעו בלמלא את הסביבה המרהיבה בקהל.

ציון סופי – 8.5

חידוש מעולה, גרפיקה טובה וסאונד מושלם. מומלץ.

אודות אבירם צדיקריו

אבירם צדיקריו קופירייטר, גיימר ותיק עם 30 שנות נסיון ויודע דבר או שניים, שאלות במייל, לא בשבת כי אני משלים שעות שינה. לייצירת קשר- [email protected]

השאר\י תגובה